کد خبر: ۵۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ 23 January 2021

لزوم توجه به نوسازی بافت فرسوده کاشان

در بافت فرسوده کاشان حداقل پنج سالی است که به‌عنوان یکی از هفت شهر محلات هدف استان اصفهان به‌صورت ویژه به آن توجه شده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برای شهرستان کاشان و بالاخص در شهر کاشان هرساله پروژه و بودجه پایدار اختصاص داده می‌شود و همچنین حداقل از دو ‌ردیف اعتباری تخصیص اعتبارات بند ب تبصره ۱۸ همیشه پروژه‌های پایداری برای آن شده است.

با این حال اگر سهم بافت فرسوده کاشان نسبت به سهم کل استان در نظر گرفته شود، به دلیل حساسیت ویژه‌ای که برای شهر کاشان به‌عنوان شهر تاریخی در ورودی استان اصفهان وجود دارد بیشترین میزان توجه به آن اختصاص داده شده است.

برهمین اساس در برنامه‌های بعدی قرار است با همکاری و مشارکت شهرداری پروژه‌های بزرگ‌تری مدنظر قرار گیرد که یکی از این پروژه‌ها پردیس کارگر است که تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات نقدی به آن اختصاص داده شده و‌ اگر پیشرفت شهرداری در این پروژه مطلوب و رضایت‌بخش باشد اعتبار قابل‌توجه دیگری نیز در سال ۹۹ به آن‌ها تخصیص داده خواهد شد.

در خصوص آخرین وضعیت احداث دو پروژه غیرقانونی در حریم آثار تاریخی کاشان باید گفت که باوجود انجام مکاتبات لازم، شهردار کاشان از توقف پروژه تجاری در حریم خانه بروجردی‌ها و پروژه چارسو در حریم بازار کاشان در خیابان باب‌الحوائج خودداری کرده است.

این در حالی است که مطابق قانون سه تا پنج درصد ساخت‌وسازها باید توسط اداره کل راه و شهرسازی رصد و به‌عنوان تصادفی عملکرد شهرداری‌ها بررسی شود. با این حال اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، بازوی اجرایی و بازوی بازدارنده نبوده اما به دلیل حساسیتی که در بافت تاریخی کاشان وجود دارد، به‌صورت سرزده توسط تیم نظارت عالیه از حریم این دو اثر تاریخی بازدید به عمل آمد و شکایت‌هایی نیز توسط دوستداران میراث فرهنگی به این اداره کل ارسال شد.

تمام مکاتبات لازم اخطار و ‌توقف پروژه حریم خانه بروجردی‌ها که طبق قانون ماده ۳۶-۳۷ قانون نظام‌مهندسی لازم‌الاجرا است به شهردار کاشان ابلاغ شد و درخصوص احداث پروژه تجاری چارسو با دادستان کاشان مکاتباتی انجام گرفت که شهردار کاشان از توقف پروژه خودداری کرده است.

لازم به ذکر است که صرفاً با اصل موضوع منافاتی وجود ندارد و تنها رعایت حریم منظر و حریم اثر تاریخی اهمیت بالایی دارد. ضمناً شهرداری‌ها باید بدانند حتی اگر پروژه‌ای را خودشان احداث ‌کنند یا پروژه مشارکتی دارند باید برای آن پروانه صادر شود و طبق آن کار کنند و‌ پروانه صادره باید منطبق بر ضوابط و مقررات طرح تفصیلی باشد و ‌اگر قصد تغییر کاربری دارند در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود که در پروژه چارسو در خیابان باب‌الحوائج رعایت نشده و باید اصلاح بشود.

کسی که باید به قانون تمکین کند و قانون را اجرا کند شهرداری کاشان است که امیدواریم این کار را انجام بدهد چراکه همه ما در یک مسیر برای حفظ بافت تاریخی قدم برمی‌داریم و قطعاً هدف شهردار کاشان همین است.