کد خبر: ۵۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ 24 January 2021

ساکنانی با سرپناه های سست و ناایمن

نیمی از بافت مسکونی روستاهای استان تهران فرسوده است و ساکنان آنها در سرپناهایی سست و ناایمن روزگار می‌گذرانند که با یک طوفان کاشانه آنها برسرشان آوار می‌شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا ،با وجود قنات‌های متعدد در این روستا و سیستم لوله کشی مردم به دلیل غیرقابل شرب بودن آب ناگزیر هستند آب مورد نیاز برای آشامیدن و پخت و پز را از وانتی که با تانکر آب به روستا می آورد خریداری کنند.

علاوه بر فرسودگی بیش از حد خانه‌ها کوچه‌های محله قلعه روستای گلحصار بسیار باریک و تنگ است بطوریکه که امکان ورود خودرو به داخل کوچه‌ها نیست و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد نمی‌توان در زمان کوتاهی بحران را مدیریت و به مصدومان احتمالی امداد رسانی کرد.

وارد خانه‌ها هم که می‌شوی کف اتاق ها به خاطر وجود قنات‌ها، در زیر ساختمان ها خیس است و دیوارها نمناک و ترک برداشته، بوی نم هم فضای خانه را در برگرفته و رطوبت بسیار بالاست.

عده‌ای تصور می کنند مردم استان تهران از لحاظ سرانه های درمانی، آموزشی، فرهنگی و رفاهی در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما واقعیت اینگونه نیست و زیرساخت ها با توجه به جمعیت افزایش نیافته، اینگونه بگویم صدای دهل از دور خوش است.

هرچند در سال های اخیر از سوی بنیاد مسکن استان تسهیلاتی برای تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده در نظر گرفته شده است اما مالکان این خانه ها به دلیل عواملی همچون محرومیت، ناتوانی در دریافت تسهیلات و نداشتن ضامن تمایلی برای احیای واحدهای مسکونی خود ندارند.

زندگی در شرایط سخت

فاطمه یکی از زنان محله روستای قلعه گلحصار در خانه ای به مساحت ۴۵ متر که کاملا فرسوده شده ساکن است یا بهتر بگویم در یک زیر زمین که حدود ۱۵ تا ۲۰ پله می خورد تا وارد خانه شوی و در بالای پله ها یک توالت و دستشویی قرار گرفته و لباس هایی بر روی طنابی که آنجا بسته شده آویزان است.

وی می گوید که مالک این ملک برادرش است و با یک میلیون تومان از صدقه‌ها و کمک های مردمی توانسته دیوارهای آنجا را تعمیر کند.

او از فردی که با وانت‌بار یک تانکر آب آشامیدنی به روستا آورده، در حال خرید آب است و از سختی های زندگی در این روستا می گوید که با وجود قنات های فراوان و لوله کشی در خانه ها به دلیل غیرقابل شرب بودند آب آنها ناگزیر هستند آب آشامیدنی مورد نیاز خود را بخرند.

این زن روستایی که دارای ۲ فرزند دختر و پسر است، بیان کرد: به تازگی پسرم در یک خیاط خانه واقع در تهران شاگردی می کند و هفته ای ۲۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و این میزان پول به همراه یارانه، تنها راه درآمد آنها است که کفاف زندگی را نمی‌دهد.

زهرا یکی دیگر از زنان این روستا به همراه پنج نفر دیگر یعنی ۲ خانوار در خانه ای بسیار فرسوده به مساحت حدود ۱۲۰ متر مربع که دارای سه اتاق ۱۲ متری است زندگی می کند، او می گوید که به دلیل وجود قنات در زیر ساختمان ها کف و دیوارهای تمامی ساختمان های اینر روستا نمناک است به همین دلیل هر چند وقت یکبار دیوارها فرو می ریزد و اهالی روستا مجبورند آنها را بازسازی کنند.

در این ساختمان چیزی به عنوان آشپزخانه وجود ندارد، در یک طرف حیات یک ظرفشویی و در سوی دیگر یک اجاق گاز تعبیه شده است و به آب گرم هم دسترسی ندارند.

زهرا در خصوص منبع درآمد این دو خانوار نیز گفت: در این سه اتاق خانواده من و عمویم ساکن هستیم و مخارج خانه را یک نفر که آن هم پسر خانواده است تامین می کند.

نسرین نیز که در این روستا ساکن است می گوید: در خانه ای به مسا حت ۶۵ متر مربع با دو دختر و همسرش زندگی می‌کنند و شوهرش به عنوان کارگر در شهرداری مشغول به کار است اما درآمد وی کفاف زندگی را هم نمی دهد چه برسد به اینکه بخواهند خانه خود را نوسازی کنند.

هر چند آنها به تازگی به دلیل ریزش دیوار ناگزیر شده اند نیمی از دیوارهای خانه را بازسازی کنند و ظاهر خانه آنها از دیگر خانه های روستا بهتر است ولی تمامی خانه های موجود در این محله کاملا فرسوده و با یک زلزله ای با مقیاس کوچک برسرشان آور می‌شود.

او بیان کرد: به علت وجود قنات در زیر خانه بر روی یکی از دیوارها یک درخت روئیده است‌، امیدواریم دهیار روستا فکری به هر حال ما کند تا از این وضع خارج شویم چراکه به سختی در این مکان زندگی می کنیم و از درد نداری مجبور هستیم این شرایط را تحمل و در این مکان بمانیم.

نسرین افزود: قصد داریم خانه خود را برای نوسازی به دهیاری تحویل دهیم چراکه ما توان تخریب و ساخت دوباره این ملک را نداریم.

دهه فجر کلنگ طرح نوسازی واحدهای فرسوده برزمین زده می شود

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در خصوص نوسازی واحدهای فرسوده این روستا با بیان اینکه کلنگ بازسازی بافت فرسوده مسکونی محله قلعه روستای گلحصار در دهه فجر بر زمین زده می شود، افزود: عملیات اجرایی این پروژه از طریق تخریب واحدهای فرسوده که از سوی دهیاری ها از مردم خریداری شده است آغاز می شود.

حمیدرضا روستایی ادامه داد: به دلیل متراژ پایین خانه ها؛ باید اراضی تجمیع شود و متراژ زمین به حد نصاب ۱۴۰ متر مربع برسد تا به بتوان واحدهای بیشتری را احداث کرد.

وی اضافه کرد: قطعات تفکیکی حدود ۳۰۰ متر مربع در نظر گرفته می شود که این امر منوط به توافق، رضایت و همراهی مالکان است.

روستایی با بیان اینکه ساخت هر متر مربع از یک بنا حدود چهار تا پنج میلیون تومان هزینه در بر دارد، خاطرنشان کرد: برای ساخت یک خانه ۶۰ متری حدود ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است که در این زمینه چند خیر به ما قول مساعد داده اند که در تامین مصالح ساختمانی کمک کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بیان کرد:‌ براساس موافقت‌نامه مالکانی که قرار است زمین آنها تجمیع شود واحدها از طریق کمک های مردمی، وام و تسهیلات بلاعوض ساخته و تقسیم می‌شود.

تخریب ۱۴ ملک فرسوده در محله قطعه روستای گلحصار

همچنین مسعود قشقایی دهیار گلحصار گفت: تاکنون ۱۴ واحد مسکونی در محله قلعه روستای گلحصار که در آستانه تخریب قرار گرفته بود توسط دهیاری از مالکان خریداری و تخریب شده است و با نظر مساعد فرماندار، بخشدار و همکاری بنیاد مسکن و سپاه سید الشهدا (ع) به زودی ساخت آنها آغاز می شود.

وی با بیان اینکه مالکان این خانه ها پول خود را دریافت کردند و در جای دیگری خارج از این روستا ساکن هستند،‌ افزود: بعد از ساخت یک مجتمع آپارتمانی، مالکان دیگری که خانه های خود را به دهیاری واگذار می کنند در این مکان ساکن می شوند تا مجتمع های دیگری ساخته و جایگزین واحدهای فرسوده شود.

به گفته قشقایی از دو ماه قبل اقداماتی در راستای طرح نوسازی واحدهای فرسوده محله قلعه روستای گلحصار انجام شده و یکسری از طرح و نقشه ها به تصویب رسیده است.

دهیار گلحصار در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناتوانی مالی اهالی روستا برای تامین مخارج ساخت و ساز چه تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد: این مسائل باید در سطح استان بیان و حل شود ما نیز در این راستا با فرماندار شهرستان ری مذاکره داشته ایم تا تسهیلات ویژه و بلاعوض برای ساکنان این روستا در نظر بگیرند.

قشقایی افزود: مقرر شده علاوه بر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با سود پنج درصد و یک کمک بلاعوض هشت میلیون تومانی از سوی بنیاد مسکن، ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز از سوی سپاه سید الشهدا استان تهران به مالکان واحدهای محله قلعه روستای گلحصار برای بازسازی خانه ها داده شود.

به گفته وی یکهزار و ۹۳۷ خانوار با شش هزارو ۸۸۱ نفر جمعیت در این روستا ساکن است که از این تعداد واحدهای مسکونی حدود ۲۲۰ خانوار آن که در محله قلعه روستای گلحصار واقع شده کاملا فرسوده است.

روستای فرسوده علیمون

روستای علیمون نیز یکی دیگر از روستاهای بخش مرکزی شهرستان ری و جز روستاهایی است که در حریم شهر قرار داشته و عرصه آن وقف آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شده است.

وضع مالی اهالی این روستا نسبت به مردمان روستای قلعه گلحصار کمی بهتر است چراکه برخی از آنها مشغول دامداری هستند اما خانه‌های مسکونی این روستا کاملا نامقاوم و فرسوده است؛ برخی از این خانه ها از کاهگل و برخی با آجر ساخته شده است.

برخی از اهالی روستا به دلیل کوچک بودن خانه ها از محوطه پشت درب های منازل برای تعبیه آبگرمکن یا لانه مرغ های خود استفاده کرده اند.

محمد یکی از اهالی روستا علیمون که به کار دامداری مشغول است می گوید که به دلیل وقفی بودن زمین ها مسئولان شهرداری و اوقاف به ما اجازه بازسازی را نمی دهند در صورتی که زمین این خانه را ۲۰ سال قبل ما خریداری کرده ایم.

وی بیان کرد: در این خانه با متراژ ۱۵۰ متر مربع سه خانواده در اتاق های ۲۰ متری زندگی می‌کنند و از وام ۵۰ میلیون تومانی بنیاد مسکن برای نوسازی واحدهای مسکونی بی خبر است.

لیلا یکی دیگر از ساکنان این روستا نیز می گوید که به همراه دو دخترش در یک خانه ۶۰ متری فرسوده زندگی می کنند و همسرش به مواد مخدر اعتیاد دارد و بیکار است.

وی ترک‌های دیوار و سقف خانه را که با چوب و آهن پوشیده شده به ما نشان می دهد و بیان کرد:‌ ما زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستیم و با مستمری کمیته امرار معاش می کنیم.

لیلا، یخچال قدیمی که در گوشه آشپزخانه قرار گرفته را به ما نشان می دهد؛ در آن را باز می کند و می گوید که ببینید تمامی طبقه های این یخچال شکسته و پوسیده است اما به دلیل نداشتن توان مالی مجبورم به همین یخچال قانع باشم بعد چگونه می توانم برای نوسازی خانه از بنیاد مسکن وام دریافت کنم و هر ماه اقساط بپردازم.

گلی یکی دیگر از ساکنان روستای علیمون است که نیمی از سقف و دیوار خانه اش فرو ریخته، وارد اتاق که می شوی دمای هوا از بیرون خانه سردتر است.

وی از سختی های زندگی می گوید که با عروسش در یک خانه کوچک با دو اتاق زندگی می کردند و آنها به خاطر ترک و ریزش چندین باره دیوار ناگزیر شدند در مکان دیگری ساکن شود و منبع درآمد آنها نیز از طریق چند دام و مسافرکشی از طریق خودرو پیکان همسرش تامین می شود.

گلی می گوید که به خاطر اینکه پسرش یکی از کلیه های خود را از دست داده است و دستانش توان کار کردن را ندارند همسرش برای کمک به مخارج به تازگی در خانه ماسک می دوزد.

وی از تخصیص تسهیلات بنیاد مسکن برای نوسازی خانه هم بی اطلاع و مدعی است تاکنون حرفی در اینباره نشنیده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در خصوص اجازه ندادن مسئولان به اهالی روستای علیمون برای بازسازی املاک نیز گفت: زمین های روستای علیمون وقف آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است و به دلیل اینکه بناهای این روستا بسیار فرسوده و بی استحکام است، امکان تعمیر خانه ها وجود ندارد و تمامی بناها در این روستا باید تخریب و نوسازی شود.

حمیدرضا روستایی افزود: به دلیل اینکه اراضی وقفی است تاکنون نتوانسته ایم واحدهای مسکونی را تخریب و آنها را نوسازی کنیم اما فرماندار شهرستان ری اعلام کرده می تواند با مسئولان مربوطه مذاکره ای داشته و نظر آنها را برای نوسازی خانه جلب کنند.

وی ادامه داد: مردم نه توان مالی برای پرداخت تسهیلات را دارند و نه می توانند برای بازسازی خانه ها آورده ای داشته باشند به همین دلیل از لحاظ مالی برای نوسازی با مشکل مواجه ایم و در تلاش هستیم از افراد خیر کمک بگیریم.

ناکافی بودن میزان تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده

همچنین بهروز مردادی رئیس بنیاد مسکن شهرستان ری نیز در این خصوص گفت: تاکنون به همراه دیگر مسئولان بارها به این روستا آمده و از مردم خواسته ایم برای نوسازی خانه ها با ما همکاری کنند اما زمانی که آنها متوجه می شوند ساخت یک خانه حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد عقب نشینی می کنند و می گویند این وام کفاف خانه سازی را نمی دهد ما بقیه هزینه را چگونه تامین کنیم؟

وی با بیان اینکه ۲۴۰ نفر جمعیت در غالب ۴۳ خانوار در روستای علیمون ساکن هستند، از خیران خواست برای بازسازی این خانه ها به بنیاد مسکن کمک کنند تا این افراد هم بتوانند سرپناه امنی داشته باشند.

۴۶ درصد از واحدهای مسکونی روستاهای استان تهران فرسوده و نامقاوم است


همچنین مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: ٢٢٥ هزار و ٥٥٦ واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که ١٠٣ هزار و ٦۹۲ واحد یعنی ٤٦ درصد آن فرسوده و نامقاوم است.

غلامرضا صالحی افزود: سه گسل شمالی، جنوبی، و مشاء در تهران وجود دارد که باید تدابیر لازم نظیر مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها قبل از وقوع زلزله اندیشیده شود تا زمان بحران با کمترین خسارت جانی، مالی و روحی و روانی مواجه شویم.

وی ادامه داد: در طرح مقاوم سازی که از سال ۸۴ آغاز شده از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید سالی ۱۴۰۰ واحد نوسازی و مقاومسازی شود اما این میزان با توجه اجرای این طرح و زمانبر بودن آن باعث بیشتر شدن عمر ساختمان ها، فرسودگی و تحمیل هزینه های بیشتری می شود، در این راستا اصحاب رسانه با اطلاع رسانی در خصوص پیامدها و خسارت های ناشی از ریزش ساختمان در مواقع بحران می توانند مردم را نسبت به مقاوم سازی اماکن خود ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان تهران وجود دارد، تاکید کرد: در خارج از بافت روستایی در استان ساخت و سازهای غیرمجاز زیادی انجام شده که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولیان امر باید با سازندگان این واحدها برخورد کنند چرا که بنیاد مسکن براساس قانون و مقررات نمی تواند به آنها خدماتی نظیر تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی ارائه دهد و اگر حادثه ای نظیر زلزله یا سیل رخ دهد این خانه ها بلافاصله تخریب و تلفات جانی گسترده ای بر جای می گذارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: روستا جایی است که ساکنان آن بیشتر به کارهایی نظیر دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند اما بیشتر روستاهای استان تهران این ویژگی ها را ندارد و تنها به مکانی برای اسکان تبدیل شده چراکه بیشتر مهاجران معیشتی و اتباع برای کسب و کار به تهران می آیند و به دلیل بالا بودن قیمت خرید یا اجاره مسکن ناگزیر هستند در روستاها ساکن شوند که این امر باعث افزایش نامتوازن جمعیت و کمبود زیرساخت ها و منابع در روستاها شده است.

صالحی بیان کرد: این بنیاد برای تخریب و نوسازی مسکن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود پنج درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله، هشت میلیون تومان کمک بلاعوض از محل امکانات بنیاد حساب ۱۰۰ امام و ۱۵ میلیون وام با کارمزد چهاردرصد و بازپرداخت پنج ساله از سوی بانک قرض الحسنه مهر به مالکان اختصاص داده می شود.

وی افزود: سال گذشته نیز قراردادی در خصوص تخریب و مقاوم سازی واحدهای مسکونی با سپاه پاسداران منعقد شد که براساس آن از سوی سپاه ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز به افراد بی بضاعت در روستاهای محروم داده می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در بازسازی واحدهای مسکونی متقاضیان نیز باید بخشی از هزینه ها را تقبل کنند، خاطرنشان کرد: برای واحدهای مسکونی افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز تفاهم نامه همکاری منعقد شده تا این ارگان ها نیز در هزینه ساخت و مقاوم سازی خانه‌ها به این افراد کمک کنند.

دست کم گرفتن خطرپذیری بافت های فرسوده در استان

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران با بیان اینکه خطرپذیری در استان دست کم گرفته شده، گفت: میزان بافت فرسوده واحدهای مسکونی شهرستان های قرچک ۶۸ درصد، ورامین ۶۵ درصد، اسلامشهر ۶۳ درصد، فیروزکوه ۵۹ درصد، دماوند ۵۴ درصد شمیرانات و شهریار ۵۱ و ری ۴۹ درصد است.

حمیدرضا روستایی افزود: بافت فرسوده واحدهای مسکونی شهرستان های ورامین، ری، اسلامشهر و فیروزکوه نیز از متوسط کشور یعنی ۵۷ درصد بالاتر است.

وی ادامه داد: پنج میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۷۹ واحد روستایی در کشور وجود دارد که ۵۷ درصد آن یعنی ۲۹۲ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۲۷۰ واحد آن نامقاوم است.

روستایی بیان کرد: از ۵۷ درصد واحد نامقاوم کشور ۳.۵ درصد آن در استان تهران است که براساس آخرین سرشماری ۸۱۴ هزار و ۶۹۸ جمعیت در این واحدها سکونت دارند که از این میزان ۳۷۳ هزار نفر از آنها را روستاییان تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تراکم در استان تهران بر خلاف دیگر استان ها طبقات است، تصریح کرد: ۱۷.۶ دهم درصد از واحدهای مسکونی در کشور یک طبقه است اما در تهران ۷۶ درصد از ساختمان ها چند طبقه و در صورت وقوع زلزله آمارها بسیار بیشتر از آمارهای برآورد شده است چرا که ما محاسبات خود را براساس یک تا ۲ طبقه انجام داده ایم.

روستایی توضیح داد: اگر زلزله ای در تهران رخ دهد در این ۹ شهرستان مذکور استان که ۸۰ هزار واحد مسکونی قرار دارد به میزان ۷۸ درصد یعنی بیشترین تخریب و تلفات در این مناطق شهرها اتفاق می افتد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران اضافه کرد: بدون در نظر گرفتن تورم اگر زلزله ای در تهران اتفاق بیافتد بدون هزینه امداد و نجات، تامین مایحتاج مردم و اسکان های اضطرای، برای ساخت هر واحد مسکونی مخروب شده، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و با توجه به میزان بافت فرسوده در استان تهران ۳۳ هزار میلیارد تومان هزینه بر دولت تحمیل می شود.

به گفته روستایی، با وقوع زلزله در استان ۵۷ هزار واحد مسکونی آسیب می بیند که دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت در بردارد یعنی در روستاهای استان فقط شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی باید هزینه شود.

وی بیان کرد: یکی از مباحث مدیریت بحران پیشگیری است و باید قبل از وقوع حادثه اقدامات اساسی در این خصوص انجام شود.

روستایی گفت: فرم هایی با همکاری دهیاری ها بین خانوداده ها در روستاها توزیع شد و در آن میزان تسهیلات برای نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده اعلام شده اما به دلیل پایین بودن اعتبارات مردم از این طرح استقبال نمی کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۱۰۳ واحد مسکونی را نوسازی کنیم ۷۴ سال زمان می برد، تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند همت جدی از سوی مسئولان و مردم است.

روستایی با تاکید بر اینکه ساکنان واحدهای فرسود در روستاها توان مالی ندارند و مجبور هستند در خانه های فرسوده زندگی کنند، از خیران خواست قبل از وقوع حادثه در حد توان خود کمک مالی یا حتی تجهیزات ساختمانی در اختیار مالکان خانه های فرسود قرار دهند تا آنها بتوانند خانه های خود را مقاوم کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران همچنین از هزینه های جانبی برای اجرای طرح نوسازی و مقاوم سازی انتقاد کرد و گفت: ما سندهای روستایی را به مالکان ارائه می دهیم مردم نیز آن را به عنوان تضامین به بانک ها ارائه می دهند اما زمانی که به دفتر خانه مراجعه می کنند باید حدود پنج میلیون تومان هزینه برای ادامه روند کار پرداخت کنند اگر بانک ها شرایط ارایه تسهیلات را آسان کنند و دفترخانه ها هزینه ها را کاهش یا حدف کنند مردم از این طرح استقبال می کنند و در زمان وقوع حوادث طبیعی با فاجعه انسانی روبرو نمی‌شویم.

بانک‌ها با سختگیری روستائیان را از نوسازی بافت فرسوده پشیمان نکنند

همچنین فرماندار شهرستان ورامین با بیان اینکه براساس آخرین آمار سرشماری روستایی، ۶۵ درصد از بافت روستایی این شهرستان فرسوده و نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد گفت: دولت شرایط را برای نوسازی بافت فرسوده روستایی تسهیل کرده ولی همکاری نکردن بانک‌های عامل و سخت‌گیری به متقاضیان باعث می‌شود تا بسیاری از روستائیان از نوسازی واحدهای مسکونی خود پشیمان شده و در همان خانه سستی که با یک زلزله فرو می‌ریزد، زندگی کنند.

«حسین کاغذلو» بیان کرد: اگرچه شرایط دریافت وام باید براساس قانون صورت گیرد، ولی قطعا قانونگذار شیوه‌هایی از جمله ضمانت زنجیره‌ای را برای روستائیان در نظر گرفته تا بتوان در یک منطقه، تعداد زیادی از منازل فرسوده را با استفاده از تسهیلات ویژه نوسازی کرد.

وی تصریح کرد: بانک‌هایی که تاکنون به پرونده‌های ارسال شده از سوی بنیاد مسکن ترتیب اثر نداده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف ارائه تسهیلات به متقضاضیان اقدام کنند.

کاغذلو افزود: از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ۷۴ منزل روستایی پرونده تشکیل و به بانک‌های عامل از جمله سپه، ملی و مسکن ارسال شده که از این تعداد ۴۱ پرونده همچنان بلاتکلیف است.

یاری رسانی قبل از وقوع حادثه

هرگاه زلزله ای مهیب و ویرانگر مانند زلزله ​های بم، رودبار یا طبس رخ می‌دهد و عده زیادی از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دهند احساسات ما جریحه دار می شود و هر کس به نحوی تلاش می کند به یاری زلزله زدگان بشتابد اگر چه این امر شایسته و پسندیده است اما می‌توان قبل از وقوع حادثه و آوار شدن واحدهای های فرسوده بر سر صاحبانشان همگی دست به دست هم دهیم و به افرادی که از لحاظ مالی برای نوسازی خانه های خود ناتوان هستند کمک کنیم تا در زمان بحران با کمترین خسارت جانی، مالی و روحی و روانی مواجه شویم.