کد خبر: ۵۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ 24 January 2021

بیمه واحدهای مسکونی اجباری می شود

رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی کشور در سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار می‌گیرند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، "غلامرضا سلیمانی"  با بیان اینکه کشور ما جزو کشورهای حادثه‌خیز در رابطه با بلایای طبیعی همانند سیل و زلزله است، گفت: طرح تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در تاریخ ۲ آذر ۹۹ به قانون تبدیل و به دولت ابلاغ شد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: امروز نخستین جلسه هیئت امنای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی رسما تشکیل شد و اساسنامه پیشنهادی به تصویب رسید و در حال تنظیم آیین‌نامه‌ها هستیم که از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیمه شدن واحد‌های مسکونی کشور را شروع کنیم.

او گفت: در مرحله اول این قانون واحدهای مسکونی سراسر کشور الزامی است که تحت پوشش صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی قرار گیرند و در مرحله بعد واحدهای تجاری هم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: طبق قانون هرساله ۵۰ درصد از حق بیمه‌ای که صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پیشنهاد می‌کند را دولت در قالب یارانه و ۵۰ درصد دیگر را صاحبان واحدهای مسکونی که در قبوض برق اعمال می‌شود، پرداخت می‌کنند.

او افزود: آن دسته از صاحبان واحدهای مسکونی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند و یا افرادی که درآمد اندکی دارند، صد درصد حق بیمه‌شان را دولت تقبل می‌کند و پرداختی نخواهند داشت.

سلیمانی گفت: بیمه حوادث طبیعی مثل بیمه شخص ثالث الزامی است و همه واحدهای مسکونی باید تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به لایحه اصلاحیه ماده ۸ قیمت متعارف و نامتعارف خودروها گفت: مقرر شد شرکت‌های بیمه‌ای در محاسباتشان قیمت متعارف و نامتعارف خودروها را لحاظ نکنند، بلکه بر اساس حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث که ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است، پرداخت انجام شود و منتظر تصویب مجلس هستیم.

سید محسن علوی‌منش، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از کارهای بیمه پیشگیری است به عبارتی اگر خانه‌ای در مقابل حوادث طبیعی ریسک‌پذیری ضعیفی داشته باشد، شرکت‌های بیمه باید آسیب پذیری آن واحد مسکونی را تذکر و یا کاهش دهند که این موضوع در قانون بیمه حوادث طبیعی لحاظ نشده است.