کد خبر: ۵۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ 25 January 2021

اهمیت ویژه بتن‌ریزی در صنعت ساختمان

به‌روز‌رسانی آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان در طول چند سال گذشته اگرچه به‌صورت مستمر انجام گرفته است، اما هنوز متولی بخش ساخت وساز نتوانسته وظایف حاکمیتی خود را در جهت اجرای آن مقررات و شیوه‌نامه‌ها، با هماهنگی زیرمجموعه‌ها و سازمان‌های مرتبط مدیریت کرده و در مواقع حیاتی و ضروری از آن صیانت و حفاظت کند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ،هر چند در بعضی از موارد اصلاح و پیشرفت‌هایی قابل تحسین دیده می‌شود، اما در مواردی که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، عقبگرد یا اغماض قابل مشاهده است. لذا همچنان مانند گذشته، به‌صورت کلی ارتقای چشمگیری در کیفیت ساخت وساز شهری دیده نمی‌شود.

نگارنده در این متن قصد ورود به مشکلات حوزه مدیریت خدمات مهندسی را ندارد، چرا که صحبت‌ها و نقدهای فراوانی نسبت به مدیریت این حوزه به دولت وارد است. هدف این متن آگاهی مسوولان و عموم مردم نسبت به اهمیت ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی و مدیریت این بخش توسط وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن شامل مرکز تحقیقات راه و مسکن است، چرا که فارغ از اهمیت حوزه مهندسی در طراحی، نظارت و اجرا، مدیریت کیفیت و استاندارد‌سازی مصالح ساختمانی و فرآورده‌های آن(به ویژه بتن) به‌طور مستقیم به افزایش تاب‌آوری در برابر زلزله، ارتقای کیفیت و طول عمر مفید ساختمان‌ها کمک می‌کند.

در کشور فراوانی و تعدد ساخت اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی در طول چند دهه گذشته به‌طور روز‌افزون بیشتر شده است. از این رو بتن به‌عنوان ماده‌ای که اساسی‌ترین و مهم‌ترین نقش را در کیفیت و باربری سازه بر عهده دارد شناخته می‌شود پس بیراه نیست اگر بگوییم هویت سازه را کیفیت بتن تشکیل می‌دهد.

آنچه در کیفیت بتن سازه‌ای تاثیرگذار بوده و وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های مرتبط با آن باید به‌طور دقیق و مستمر پیگیر باشند شامل موارد زیر است.

درجه کیفی سیمان براساس تیپ و نوع، باید به‌صورت دائمی و با ارتباط با انجمن و شرکت‌های تولید بتن و آزمایشگاه‌های مستقل و دانشگاهی پایش شده و از تغییرات در کیفیت و مشخصات سیمان در تیپ‌های مختلف آن جلوگیری کرد. (به‌طور مثال یکی از مواردی که شرکت‌های تولید بتن آماده از آن شکایت دارند مربوط به نوسانات کیفیت سیمان تیپ ۲ است که بتن تولید شده با این نوع سیمان بر خلاف استانداردهای پذیرفته‌شده در طول هفته اول مقاومت بالایی گرفته ولی در طول هفته‌های بعد روند مقاومت‌گیری کند شده لذا کنترل‌های آیین‌نامه‌ای را برآورده نمی‌کند.)

شرایط حمل، زمان تخلیه، ایمنی و هوشیاری نیروهای دخیل در بتن‌ریزی از مواردی است که کیفیت بتن سازه‌ای را مشخص می‌کند. با کیفیت‌ترین بتن تولید شده در صورت فراهم نبودن موارد یاد شده در سایت بتن‌ریزی، به بی‌کیفیت‌ترین و کم‌مقاوم‌ترین بتن تبدیل خواهد شد. بی‌دلیل نیست که در کشورهای پیشرفته به کامیون حمل بتن با چراغ گردان (براساس آموزش‌های همگانی)، به‌عنوان آمبولانسی که بیماری را منتقل می‌کند توجه می‌شود، تا این ماده حیاتی به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان به محل پروژه رسانده شود.

در چند ماه گذشته در تهران به علت به وجود آمدن مسائل حاشیه‌ای، بر خلاف رویه موجود در تمام دنیا، عوامل مدیریت ترافیک شهر اجازه تخلیه بتن در روز را در تمام نقاط تهران ممنوع کرده است و اجازه آن را به شب هنگام بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح موکول کرده است که این موضوع به‌صورت کاملا آشکار سبب کاهش کیفیت بتن‌ریزی، درگیری شهروندان با مسوول کارگاه (به علت مقارن شدن با زمان استراحت همسایه‌ها)، دید محدود در شب و کار در ارتفاع و به تبع آن کاهش کنترل‌های حین بتن‌ریزی شده است که مجموع موارد ذکرشده و ادامه آن بر خلاف مناغع عمومی و منافع بهره‌برداران آتی ساختمان‌های در حال احداث است و چه بسا تصمیم‌گیران خود یکی از بهره‌برداران ساختمان‌های در حال احداث فعلی باشند که با دستور خود مال و جان خانواده‌شان را به خطر انداخته‌اند.

بنابراین از وزارت راه و شهر‌سازی درخواست می‌شود، ضمن پایش و ارزیابی نتایج این دستور و با توجه به اینکه در فصل زمستان بتن‌ریزی در دمای کمتر از پنج درجه سلسیوس طبق مقررات ملی منع شده است به‌عنوان متولی بخش ساخت و ساز و با کمک مدعی‌العموم به علت به خطر افتادن منافع عمومی، رویه و روالی منطقی و به صلاح آحاد جامعه با همکاری اداره راهنمایی و رانندگی اتخاذ شود تا بتوان در ساعاتی از روزهای هفته و تعطیلات که ترافیک شهری آرام‌تر است، مبادرت به انجام بتن‌ریزی کرد تا ساختمان‌های ایمن احداث شود.