کد خبر: ۵۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ 31 January 2021

افزایش ۳.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی خوزستان در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان گفت: قبل از اجرای پروژه، میزان تولیدات کشاورزی منطقه ۱.۷ میلیون تن بود که امروز به ۵.۲ میلیون تن رسیده است یعنی افزایش ۳.۵ میلیون تنی در عملکرد داشته‌ایم و ارزش زمین بالا رفته است.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،کاظم خاوازی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی که امروز (۱۲ بهمن‌ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر، اظهار کرد: بزرگترین پروژه‌ای که در بخش کشاورزی اجرا شده، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است و مردم از اجرای این طرح رضایت دارند. البته بخشی از این پروژه اشکالات فنی دارد که جهاد نصر در حال رفع این نواقص است.

وی افزود: قبل از اجرای پروژه، میزان تولیدات کشاورزی منطقه ۱.۷ میلیون تن بود که امروز به ۵.۲ میلیون تن رسیده است یعنی افزایش ۳.۵ میلیون تنی در عملکرد داشته‌ایم و ارزش زمین بالا رفته است و به نوعی به اقتصاد خانواده در روستاها کمک شده است.

خاوازی بیان کرد: اگر دولت ورود نمی‌کرد، امکان نداشت بتوان خاک‌های شور و قلیایی را اصلاح کرد. همچنین امکان کشت بسیاری از گیاهان از جمله ذرت علوفه‌ای وجود نداشت و اکنون شرایط برای انجام این کار مهیا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای این طرح، تراکم کشت حداقل ۳۰ درصد افزایش یافته است یعنی می‌توانیم بخشی از فصل کشت را به گیاهان دیگر اختصاص دهیم. ۶۲۵ میلیون مترمکعب نیز در سال صرفه‌جویی در آب داریم.

وی با اشاره به هزینه ۵ هزار میلیارد تومانی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی بیان کرد: هر چه سرمایه‌گذاری در این زمینه شده است، در دو کشت برنج برگشت داده شده است.

خاوازی بیان کرد: بخش اول فاز دوم مطالعات نیز شروع شده و امیدواریم با تامین منابع مالی و تخصیص کامل وزارت نیرو، این طرح را ادامه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در فاز دوم باید بسته آموزشی و ترویجی دیده شود. همچنین بسته ورود تکنولوژی در نظر گرفته شود. حتی اگر ۵۰ هزار هکتار کمتر سرمایه‌گذاری شود اما باید این بسته‌ها به صورت کامل در فاز دوم در نظر گرفته شوند؛ تغییر رفتار کشاورزان موجب افزایش عملکرد سریع خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم در کشاورزی بحث آبیاری تحت فشار است، عنوان کرد: در خوزستان ۱۲۶ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری وجود دارد که ۵۶ هزار هکتار از این میزان از مسیر توسعه آبیاری تحت فشار برای سایر استان‌ها و ۷۰ هزار هکتار آن در دل فاز اول پروژه ۲۹۵ هزار هکتاری بوده است. امسال نیز سهمیه خوزستان ۴ هزار هکتار بوده که صددرصد جذب شده و آبیاری تحت فشار در این ۴ هزار هکتار انجام شده است.

خاوازی ادامه داد: مجتمع پرورش ماهی در شهرستان کارون نیز راه‌اندازی شده است و اکنون ۳۰ مزرعه آبگیری شده و در اختیار ۲۰۰ تعاونی قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان، افزود: بحث زراعت بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.