کد خبر: ۵۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ 17 February 2021

افزایش سطح دریا با افزایش وزن شهرها

آیا تابه‌حال به شهر بزرگی مانند نیویورک نگاه کرده‌اید و فکر کرده‌اید که چگونه آسمان‌خراش‌های غول‌پیکر در کنار هم قرارگرفته‌اند و در اقیانوس فرو نمی‌رود؟ نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، شهرهایی مانند نیویورک در حال غرق شدن هستند چون با سنگینی خود موجب افزایش مداوم سطح دریا می‌شوند.
به گزارش ساز نیوز به نقل از ایسنا ،یک متخصص ژئوفیزیک از سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده می‌گوید: شهرهای بزرگ به‌قدری سنگین هستند و افراد زیادی به آن‌ها نقل‌مکان می‌کنند که ممکن است درواقع پوسته خارجی سیاره زمین را خم کنند.

تام پارسونز اظهار کرد: «تا سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد جمعیت کره زمین در شهرها زندگی خواهند کرد، متعلقات و نیازهای این جمعیت در حال رشد، موجب تمرکز جرم در مناطق نسبتا کوچک می‌شوند.»

پارسونز با نگاهی ویژه به سانفرانسیسکو (چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا) محاسبه می‌کند که با توسعه شهر، کلان‌شهر کالیفرنیا بیش از سه اینچ فرو می‌رود. علاوه بر این، دانشمندان بر این باورند که سطح دریا تا سال ۲۰۵۰ حدود یک فوت افزایش می‌یابد و این عوامل با هم موجب افزایش وزن شهرها شده و مشکلات جدی در سیلاب‌های آینده خواهند بود.

پارسونز افزود: «وقتی جمعیت جهان به‌طور نامتناسب به سمت سواحل حرکت می‌کنند، انتظار می‌رود که این نشست اضافی، در ترکیب با افزایش سطح آب خطر مرتبط با آب‌گرفتگی را تشدید کند.»

با بررسی تمام ساختمان‌ها، افراد و اشیاء داخل آن‌ها، این مطالعه تخمین می‌زند که وزن سانفرانسیسکو (محل زندگی ۷.۷۵ میلیون نفر) حدود ۳.۵ تریلیون پوند باشد. این رقم شامل موارد خارج از ساختمان مانند وسایل نقلیه، زیرساخت‌های حمل‌ونقل یا افراد دیگر که به شهرها می‌آیند، نمی‌شود. بنابراین، برآورد سه اینچی غرق شدن سانفرانسیسکو به‌احتمال‌زیاد یک عدد محافظه‌کارانه است.

پارسونز معتقد است، چنین وزنی در مناطق شهری سراسر کره زمین برای خم شدن لیتوسفر کره زمین (سنگ‌کره یا لیتوسفر، خارجی ترین لایه زمین)، کافی است. حتی ممکن است شهرها با تراکم بیشتر، بلوک‌های گسلی سازنده سطح زمین را تغییر دهند.

این محقق توضیح می‌دهد: «نتایج خاص ارائه شده برای منطقه خلیج سانفرانسیسکو احتمالا در مورد هر مرکز شهری بزرگ اگرچه بااهمیت متفاوت، قابل‌تعمیم است.»

در حقیقت، مطالعات قبلی کشف کرده است که شهر بزرگ خاورمیانه، تهران، سالانه در برخی مناطق حدود ۱۰ اینچ فرو می‌رود؛ در پایتخت ایران، حدود ۱۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که در کالیفرنیا، مراکز عظیم شهری مانند خلیج سانفرانسیسکو، خلیج مونتری، لس‌آنجلس و سن دیگو همه تا حدی در حال غرق شدن هستند. این مشکل نشان می‌دهد که در بیشتر مناطق، پوسته زمین آن‌قدر ضخیم نیست که بتواند در مقابل وزن در حال رشد مقاومت کند.

پارسونز ادامه داد: «تاثیرات بارکنش انسانی در حاشیه قاره‌ای فعال زمین ساختی، بیشتر از فضای داخلی قاره پایدار و دارای لیتوسفر ضخیم‌تر و سفت‌تر است.»

چه چیزی باعث غرق شدن شهرها می‌شود؟

درحالی‌که جمعیت‌های در حال رشد در وزن شهرها نقش دارند، اما این مورد تنها دلیل نیست. این مطالعه خاطرنشان می‌کند که با رشد شهرها، استفاده از آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد و غرق شدن را نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

این تحقیق با نگاهی به فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو، سنگین‌ترین ساختمان شهر که درست در ساحل قرار گرفته است، بیان می‌کند که رسوبات و تراکم سیستم سفره‌های زیرزمینی باعث می‌شود که این مرکز حمل‌ونقل هرساله ۰.۱۶ اینچ غرق شود.

محقق این تحقیق معتقد است، دانشمندان می‌توانند با استفاده از این محاسبات چگونگی تغییر سطح و سطح دریا طی زمان را تشخیص دهند.

پارسونز نتیجه‌گیری می‌کند: «می‌توان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای یا تصاویر هوایی روش‌های ارائه‌شده در این تحقیق را بهبود بخشید تا تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تری در مناطق احتمالی سیل انجام شود. با چنین تجزیه‌وتحلیل دقیقی ممکن است بینش بهتری در مورد تغییرات تخلخل زیرسطحی و جریان‌های سیال زمین حاصل شود.»