کد خبر: ۵۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ 17 February 2021

بررسی ابهامات طرح مسکن ملی در فارس

به دنبال طرح برخی ابهامات در مورد طرح اقدام ملی مسکن، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس چگونگی تخصیص این واحدها، اینکه جه کسانی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن هستند و شیوه پرداخت آورده نقدی متقاضیان را تشریح کرد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، جعفر زاهدی در جمع خبرنگاران گفت: فرد متقاضی این طرح باید ۱۵ ویژگی را داشته باشد که اولین آن اینست که فرد متقاضی یا افراد تحت تکفل او، فاقد زمین یا خانه باشند و از بهمن سال ۵۷ تا کنون هیچ امکاناتی از طریق نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به مسکن را دریافت نکرده باشند؛ نه زمین، نه خانه، نه تسهیلات یارانه‌ای.

زاهدی گفت: متاهل یا سرپرست خانوار بودن، شرط دیگر در این طرح است؛ البته زنان خودسرپرست به شرط داشتن حداقل ۳۵ سال و سابقه سکونت پنج ساله در محل مورد تقاضا، یکی دیگر از شروط است. سابقه سکونت براساس سابقه پرداخت بیمه، گواهی اشتغال به کار، جواز فعالیت صنفی و ... قابل تایید خواهد بود.

او خاطرنشان کرد که برای ساکنان شهرهای جدید، سابقه سکونت در همان شهر یا شهر مادر ملاک خواهد بود، البته ساکنان سایر شهرهایی که به دلیل نبود اراضی دولتی، امکان اجرای طرح وجود ندارد، به سایر شهرهای مجاور از جمله شهرهای جدید معرفی می‌شوند.

زاهدی با اشاره به اینکه نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی، نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ... را از دیگر شروط لازم دانست و گفت: توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی و امکان سپرده گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شروط لازم است.

مدیر کل راه و شهرسازی در خصوص متقاضیانی که در گذشته به علت ثبت نام های اولیه برای مسکن و زمین و به رغم اینکه از آن امتیازات بهره مند نشده اند، اما فرم ( ج) آنها قرمز شده است، گفت: این دسته از متقاضیان، برای مرتفع شدن مشکلشان باید در زمان تعیین شده از طریق سامانه، اعتراض خود را اعلام و ثبت کرده و برای سبزشدن فرم جیم و سابقه خود به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند.

زاهدی در ادامه به شرایط پرداخت آورده متقاضی و تسهیلات وام در طرح اقدام ملی مسکن اشاره و اضافه کرد: بهای زمین به صورت فروش اقساطی پنج ساله اخذ می‌شود و تسهیلات بانکی قابل اعطا برای ساخت این واحدها نیز به میزان ۱۰۰ میلیون تومان، با نرخ سود ۱۸ درصد (بدون سپرده گذاری) و باز پرداخت ۱۲ ساله خواهد بود؛ البته متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند و دارای حساب مسکن یکم هستند می توانند از مزایای تسهیلات این صندوق یعنی کسر از میزان آورده نقدی و انتقال آن به این طرح استفاده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی در مورد نحوه پرداخت آورده متقاضی در طول دوره ساخت در اراضی در اختیار این وزارتخانه گفت: متقاضی بعد از تائید باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال، با پایان اجرای فوندانسیون، ۱۵ درصد، پایان اسکلت و سقف، ۲۵ درصد، پایان سفت کاری ۲۵ درصد، پایان نازک کاری ۲۰ درصد و زمان تحویل ۱۵ درصد از کل آورده را تامین کند.
برچسب ها: مسکن ملی ،فارس