کد خبر: ۵۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ 21 February 2021

12 هزار مسکن در اراک ساخته خواهد شد

استاندار استان مرکزی گفت: ۱۲ هزار واحد مسکونی در کلانشهر اراک ساخته می‌شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا،سید علی آقازاده در جلسه شورای مسکن استان مرکزی با اشاره به پروژه‌های مسکن در استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به قولی که به مردم استان و شهرستان اراک داده شد برای پروژه حدود هشت هزار واحدی، زمین 65 هکتاری اداره کل اوقاف موافقت اولیه انجام و تفاهم‌نامه‌ای با اوقاف بسته شد و مشاور مطالعاتی نیز در این پروژه انجام داد که بین هفت هزار و 500 تا هشت هزار واحد مسکونی با لحاظ همه نیازهای سرانه‌های عمومی در نظر گرفته شد که آخرین مرحله در کمیسیون ماده 5 و صدور پروانه توسط شهرداری است که امیدواریم مورد حمایت شهرداری قرار گیرد که شروع عملیات آن امسال باشد.

وی افزود: براساس قوانین و دستورالعمل‌های راه و شهرسازی آماده‌سازی زمین و آگهی فراخوان انجام شود و معاونت عمرانی استانداری با شهرداری و کمیسیون ماده 5 مذاکرات اولیه را انجام دهد که این پروژه یکی از پروژه‌های ارزشمند است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در طرح اقدام ملی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، خبرنگاران، آموزش و پرورش، صداوسیما، بهزیستی و تعدادی از نیروهای مسلح از جمله ارتش پیش‌بینی شده که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

آقازاده عنوان کرد: در نشست بعدی شورای مسکن تا حدود 10 روز آینده باید موضوعات مربوط به جمع‌بندی و پذیره‌نویسی مسکن متقاضیان مطرح و بررسی شوند و فرمانداران نیز در سطح شهرستان‌ها مصوبات را پیگیری و نظارت کنند.

وی با اشاره به پروژه شهید سلیمانی گفت: توافق نهایی این پروژه در شورای اسلامی شهر انجام شد به طوری که بخشی در حدود سه ماه اخیر و در نهایت مصوبه شورای شهر دریافت شد که سپاه، شرکت خانه‌سازی، راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری همکاری و با جدیت پیگیری می‌کردند و آخرین گره این پروژه برطرف شد و اکنون کار پروژه شهید سلیمانی انجام می‌شود.

آقازاده عنوان کرد: امیدواریم با اتمام مسائل اداری بتوانیم پروانه شهرداری را صادر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) عملیات اجرایی ساخت یک هزار و 800 واحد مسکونی را آغاز کرده است بنابراین در اراک نزدیک به 12 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، امسال آغاز می‌شود که این کار ماندگار حاصل تلاش همه دستگاه‌ها است.

2 هزار واحد مسکن محرومان در استان مرکزی احداث می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی نیز در همین جلسه اظهار داشت: بنیاد مسکن در شهرهای کمتر از جمعیت 100 هزار نفر طرح اقدام ملی مسکن را پیگیر و اجرا می‌کند که در این راستا پروژه 600 واحدی در دستورکار دارد که با گذشت چند ماه از عملیات اجرایی آن مشکلات مربوط به شهرداری وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

محمدرضا رضافرح افزود: در شهرستان شازند تأمین زمین برای 87 واحد انجام شده ‌و حدود 70 ‌واحد در حال شروع است همچنین در شهرستان آشتیان عملیات اجرایی 24 واحد آغاز شده و زمین پروژه 220 واحدی تغییر کاربری پیدا کرده و در تفرش نیز 172 نفر واریز وجه داشتند که عملیات اجرایی 70 واحد در حال شروع است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی ادامه داد: مسکن محرومان نیز یکی از اقدامات مهم است که ساخت 2 هزار واحد مسکن محرومان انجام می‌شود که یک هزار و 878 واحد به بانک‌ها معرفی و یک هزار و 608 واحد عقدقرارداد شده است.

سهمیه ابلاغی مرکزی از اقدام ملی مسکن 21 هزار و 290 واحد است

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن به تفکیک شهرستان‌ها اظهار داشت: سهمیه ابلاغی استان مرکزی از طرح اقدام ملی مسکن 21 هزار و 290 واحد مسکن بوده که 12 هزار و400 واحد برای شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر، 2 هزار و 841 واحد مربوط به بازآفرینی شهری، 2 هزار و 38 واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرهای کمتر از 25 هزار نفر و چهار هزار و 11 واحد زمین تامینی توسط سازمان ملی زمین و مسکن است.

احمد مرزبان افزود: در زمینه اجرای این طرح در اراک 9 هزار و 864 نفر ثبت‌نام کردند که پنج هزار و 200 نفر واجد شرایط و یک هزار و 850 نفر در دو پروژه شهرک کوثر و پروژه 24 هکتاری انتهای هپکو (پروژه شهید سلیمانی) واریز وجه انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: در شهرستان ساوه حدود پنج هزار و 228 نفر ثبت نام انجام شده که 2 هزار و 600 نفر واجد‌الشرایط بوده و تاکنون یک هزار و 848 نفر تأمین زمین انجام شده است.

مرزبان با اشاره به پروژه شهید سلیمانی گفت: در این پروژه فضای آموزشی، فرهنگی، تأسیسات شهری، فضای سبز،مهدکودک و مجموعه خدماتی حدود 28 هزار و 396 مترمربع است که آماده‌سازی زمین توسط شرکت جهاد خانه‌سازی انجام می‌شود و این شرکت پیمانکار پروژه 140 واحدی نیروهای مسلح را در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز کرده که با کیفیت و سرعت بالا در حال پیشرفت است و در زمینه پروژه 240 واحدی باغ‌خلج اراک جانمایی انجام شد و سالن ورزشی مربوط به جهادکشاورزی با توجه به اینکه در ضلع شمال شرقی پروژه قرار گرفته بود و ساکنین منطقه نمی‌توانستند از آن استفاده کنند جانمایی آن تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه 600 واحدی شهرک کوثر با نام غدیر در حال اخذ پرونده است که 90 درصد کار پیشرفت داشته، گفت: سهمیه ابلاغی در شهرستان ساوه یک هزار و 560 واحد بوده که پنج هزار و 228 نفر ثبت‌نام کردند و 2 هزار و 600 نفر واجد شرایط هستند که یک هزار و 500 نفر واریز وجه داشتند که علاوه‌بر 42 واحد اختصاصی به کمیته امداد این شهر حدود 2 هزار واحد ظرفیت در این شهرستان ایجاد شده و در نهایت می‌توان گفت کسی بدون مسکن نمی‌ماند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پروژه 484 واحدی، 384 واحدی و 980 واحدی در شهرستان ساوه درنظر گرفته شده و در آشتیان هشت هکتار زمین در طرح اقدام ملی مسکن تأمین و از 931 نفر ثبت‌نامی 314 نفر واجد شرایط هستند که تاکنون 156 نفر واریز وجه داشتند که برای 228 نفر تأمین زمین انجام شده است.

مرزبان عنوان کرد: در شهر محلات 429 نفر واجد شرایط هستند که برای 506 نفر تامین زمین شده که در نیم‌ور 70 نفر واجد شرایط بودند که 62 نفر واریز وجه داشتند و 88 نفر تامین زمین شدند‌.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان تفرش گفت: در این شهرستان از 352 نفر واجد شرایط 73 نفر واریز وجه داشتند که برای 200 نفر تامین زمین انجام شده و در شهرستان دلیجان نیز یک هزار و 126 نفر ثبت‌نام کردند که 490 نفر واجد شرایط هستند که برای آنها تأمین زمین انجام شده و در نراق برای 56 نفر تأمین زمین انجام و 26 نفر واجد شرایط بودند همچنین در کمیجان 209 نفر ثبت‌نام کردند که 113 نفر واجد شرایط و 104 نفر واریز وجه داشتند که با توجه به ابلاغ طرح جامع و زمین الحاق شده به محدوده مشکل تأمین زمین وجود ندارد.

مرزبان با اشاره به اینکه در جانمایی نخست پروژه 70 هکتاری الحاقی به اراک، هفت هزار و 500 واحد دیده شده که باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در شهرستان شازند 89 نفر واجد شرایط بودند که 88 نفر واریز وجه داشتند که 87 واحد زمین برای بنیاد مسکن و 21 واحد برای کمیته امداد تأمین زمین شده و در شهر پرندک از 108 نفر واجد شرایط برای 55 نفر تأمین زمین انجام شده و در شهر زاویه از 52 نفر واجد شرایط برای 51 نفر تامین زمین انجام و در شهر مامونیه نیز برای همه واحدین تأمین زمین انجام شده است.

سهیمه 12 هزار و 400 واحدی امیرکبیر و مهاجران از طرح اقدام ملی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران هم در این جلسه با اشاره به سهمیه شهرهای امیرکبیر و مهاجران اظهار داشت: سهمیه ابلاغی این دو شهر 12 هزار و 400 واحد است که تاکنون 910 نفر در این دو شهر واریز وجه داشتند.

محمود مرادی افزود: 200 واحد در شهر امیرکبیر کلنگ‌زنی شده که با توجه به اینکه باید به 364 واحد برسد با قیمت گذشته و همان پیمانکار 150 واحد دیگر عقد قرارداد شود که از طولانی شدن تنظیم قرارداد با پیمانکار جدید جلوگیری شود.