کد خبر: ۵۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ 21 February 2021

راهکار آلمانی‌ها برای کاهش جمعیت شهرها

مقامات محلی دهکده لویتس، واقع در ایالت مکلنبورگ-فورپومرن آلمان، به منظور ترغیب ساکنان شهری به روستانشینی قصد دارند خانه‌های مسکونی را به مدت یک سال، به طور رایگان در اختیار مهاجران قرار دهند.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایمنا، در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. به همین علت، جمعیت روستاها به طور قابل توجهی در حال کاهش است که این امر می‌تواند اقتصاد این مناطق را با رکود جدی مواجه کند. افزایش چشمگیر جمعیت شهری، چالش‌های بسیاری سر راه برنامه‌ریزان شهری قرار داده و کمبود فضای کافی و زیرساخت‌های مناسب برای سازگاری با رشد جمعیت را در پی داشته است. به همین منظور، شهرنشینان از شرایطی نابرابر برخوردار هستند و بسیاری از آنان در مناطقی مسکونی با کمترین امکانات به سر می‌برند. ما هر روز شاهد کاهش کیفیت زندگی در شهرهایی هستیم که رشد جمعیت در آن‌ها به طور مداوم در حال افزایش است.

البته مقامات رسمی در نقاط مختلف دنیا رویکردهای خلاقانه‌ای را برای حل مسئله افزایش جمعیت و کمبود فضا به کار برده‌اند که تا حدود زیادی مؤثر واقع شده است. به عنوان مثال، توسعه مناطق روستایی و حومه‌های شهری برای جذب بیشتر مردم از جمله ترفندهایی است که اخیراً باعث ترغیب شهرنشینان به سکونت در مناطق روستایی شده است. از سوی دیگر، هوای پاک و پوشش سبز روستا و همچنین هزینه مقرون به صرفه خانه‌های روستایی نیز به جذب شهرنشینان به زندگی در حومه‌های شهری کمک زیادی کرده است.

 



در این راستا، مقامات محلی لویتس نیز تغییرات بسیاری در روستا به وجود آورده‌اند تا زیست پذیری آن را افزایش دهند. همچنین، این افراد در پی جنبشی به نام "سال تو" شهرنشینان را به سکونت رایگان در خانه‌های زیبا و سبز دهکده به مدت یک سال دعوت کرده‌اند. جالب است بدانید که پس از آغاز این جنبش، ساکنان دهکده نیز به زیباسازی و سبزسازی محل‌های سکونت خود پرداخته‌اند تا شهرنشینان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.