کد خبر: ۵۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ 22 February 2021

ممنوعیت ارتباط مالی مالک و ناظر ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بیان کرد: بر اساس قانون نباید بین مالک و ناظر ساختمان ارتباط مالی وجود داشته باشد و وجود هرگونه ارتباطی در این زمینه تخلف محسوب می‌شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا ،سید مرتضی سیف زاده، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، با گرامیداشت پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی و روز مهندسی افزود: اگر بنا باشد مالک حق ‌الزحمه ناظر را مستقیما پرداخت کند می‌تواند در برخی موارد اعمال نظر کند.

وی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، مالک حق‌الزحمه را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌کند و این سازمان ناظر را انتخاب و به شهرداری و مالک معرفی می‌کند.

سیف زاده گفت: بنابراین ارتباط مالی بین مالک و ناظر را قانون حذف کرده و نظارت بر این کار را بر عهده سازمان نظام مهندسی گذاشته تا مشکلی ایجاد نشود.

ارجاع نظارت در شیراز به نظام مهندسی واگذار می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، با بیان اینکه در کل کشور ارجاع نظارت توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود گفت: این در حالی است که در شیراز چندین دهه است که این کار را شهرداری انجام می‌دهد.

سیف زاده افزود: با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی و همراهی شهردار شیراز، این مساله در حال انتقال است و از اول سال آینده ارجاع نظارت در شیراز توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، بر لزوم واقع بینانه شدن تعرفه و حق الزحمه خدمات مهندسی تاکید کرد و گفت: اگر این مهم عملی شود سازمان خواهد توانست از ناظران، طراحان و مجریان خود خدمات واقعی طلب کند و دست ما برای برخورد با متخلفان بار خواهد بود.

وی اضافه کرد: این مساله را به وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی انتقال داده‌ایم که اگر حق الزحمه خدمات مهندسی به شکل واقع بینانه دیده نشود ممکن است شاهد وقوع برخی مواردی که مطرح می‌شود از جمله حضور غیر موثر ناظران و مجریان باشیم.

مقررات ملی ساختمان تضمین کننده ایمنی شهروندان

سیف زاده ضمن تاکید بر لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان گفت: رعایت این مقررات و توجه به آن تضمین کننده ایمنی شهروندان و حفظ سرمایه‌های آنها است.

وی افزود: در تمام کشورها برای اینکه بر اساس اقلیم آن کشور بتوانند جان و مال شهروندان را حفظ کنند، آیین نامه مقررات ملی ساختمان را متناسب با آن اقلیم دارند و در کشور ما نیز که تقریبا تمام حوادث طبیعی به ویژه زلزله بر آن نازل می‌شود در این آیین نامه به این مساله توجه شده است.

سیف زاده ادامه داد: قرار داشتن بخش عمده‌ای از کشور بر روی گسل‌های زلزله هشداری است که ما باید بر اساس دانش روز اقداماتی برای ایجاد آمادگی و مقابله انجام دهیم.

او اظهار داشت: بنابراین اگر خواستار تامین و تضمین ایمنی شهروندان هستیم باید مقررات ملی ساختمان در کشور و استان اجرا شود.

سیف زاده گفت : برای تامین بهداشت و سلامت ساختمان باید به مقررات ملی ساختمان توجه شود و مهندسان ما نیز باید به روز باشند تا بتوانند در خصوص فناوری‌های جدید و مصالح ساختمانی روز، اطلاعات و آمار به روز داشته باشند.

او گفت: مقررات ملی ساختمان را باید طوری در جامعه ترویج کنیم که همه بدانند پرداخت حق‌الزحمه به مهندسان طراح، ناظر و مجری هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری دراز مدت در جهت تامین سلامت خانواده و حفظ سرمایه است.

باید از بافت تاریخی به عنوان یک سرمایه حفاظت کنیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، بافت تاریخی را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور و استان دانست و گفت: استان فارس به عنوان یکی از مراکز دارای بافت تاریخی است که حتی بخش‌هایی از آن به ثبت بین‌المللی رسید و بنابراین باید از آنها حفاظت شود.

سیف زاده افزود: بر همین اساس، تفاهم نامه‌ای را با سازمان میراث فرهنگی منعقد کردیم که مهندسان سازمان نظام مهندسی با همراهی و همکاری اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری نسبت به حفظ ایمنی و اصالت ساختمان‌هایی که ارزش میراثی و تاریخی دارد اقدام کنند.

شرایط هتل آسمان شیراز در دست بررسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، درباره وضعیت هتل آسمان شیراز پس از آتش سوزی مرداد ۹۸ گفت: به منظور بررسی وضعیت این بنا کمیته‌ای با حضور استانداری فارس، شهرداری شیراز، اداره کل راه و شهرسازی فارس، دانشگاه شیراز و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تشکیل شد و یک شرکت مهندس مشاور معتبر که در زمینه آتش نشانی و مقاوم سازی تجربه دارد انتخاب شد تا تمام مسائل را بررسی کند که نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است.

سیف زاده ادامه داد: در زمینه رانش کوه در بولوار جمهوری و جوادیه شیراز نیز کمیته‌ای تشکیل شد و شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی فارس با نظارت کامل استانداری فارس پذیرفتند که هزینه مشاور مربوطه را پرداخت کنند که قرارداد آن نیز منعقد شده تا بر اساس آن مشاور برای جلوگیری از تکرار این حوادث اقداماتی انجام دهد.


خدمات نظام مهندسی به شکل غیر حضوری ارائه خواهد شد

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس، با بیان اینکه هم‌اینک بخش عمده خدمات این سازمان به شکل غیرحضوری و اینترنتی به متقاضیان ارائه می‌شود گفت: این مساله به ویژه در زمان شیوع کرونا تشدید شد و می‌کوشیم که تا خرداد سال آینده ۱۰۰ درصد خدمات نظام مهندسی به شکل الکترونیکی به متقاضیان ارائه شود.