کد خبر: ۵۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ 23 February 2021

مهندسان پرچمداران پیشرفت و توسعه

وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسب ۵ اسفند روز مهندس، این روز را به جامعه مهندسی کشور تبریک گفت.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت ۵ اسفند روز مهندس این روز را به جامعه مهندسی کشور تبریک گفت.

متن پیام وزیر راه و شهرسازی بدین شرح است: پنجم اسفند به یاد عالم گرانقدر خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندسی نام‌گذاری شده است. نقش مهندسان در تضمین ایمنی و سلامت شهر و شهروندان بر کسی پوشیده نیست. آحاد مردم در طول شبانه‌روز زیر سقف‌هایی زندگی می‌کنند که ساخته دست مهندسان و یا تحت نظارت آنها ساخته شده است و یا در زمین و دریا و هوا سوار بر مرکب های آهنینی هستند که با همت بلند مهندسان و تکنسین های فنی و کارگران ماهر بنیان گذاشته شده‌اند و لحظه به لحظه خاطرات جمعی را رقم می‌زنند.

هرچند که در روزهای خوش و پرتکرار زندگی ممکن است نقش سازنده مهندسان از دیدگان دور بماند لیکن در زمان حادثه و یا رخدادهای طبیعی، مهندسان جزو اولین گروه‌هایی از جامعه هستند که در نظر حادثه‌دیدگان رخنمون می‌شوند، چه آن هنگام که از حادثه دچار خسارت شده‌اند و چه آن زمان که خسارتی به بار نیامده باشد. لیکن در اولی تصویری از کم‌کاری و اهمال و در حالات دوم تصویر صداقت، کاردانی و عملکرد منبعث از وجدان و اخلاق حرفه‌ای ایشان در نظرها جلوه‌گر می‌شود.

زلزله‌های اخیر کشور و آخرین آنها در منطقه سی سخت استان کهکیلویه و بویراحمد نشان داد که عملکرد مهندسان از جنبه‌های بسیاری قابل ستایش، لیکن از برخی لحاظ قابل انتقاد و پیگیری است. هرچند که ساختمان‌ها در مقایسه با زلزله‌های مشابه دهه‌های اخیر از استواری بیشتری در سازه بهره برده‌اند لیکن کاستی‌های قابل ملاحظه ای نیز در اجزای غیر سازه ای مشاهده شد که با رشد و پیشرفت روزافزون فناوری و مقررات ملی ساختمان وجود چنین کاستی‌هایی بیانگر اهمال و کم‌کاری مفرط برخی از عوامل فنی است. در چنین لحظاتی شهروندان ضمن شکرگزاری از خداوند برای محافظت از جان عزیزانشان، در اندوه از دست دادن سرمایه و دست رنج چند ساله خود نالان و پریشانند.

از مهمترین عواملی‌ که منجر به کاهش کیفیت ساخت‌ و ساز و تحمیل خسارت به ساختمان در مواقع بحران است می‌توان به بی توجهی در اجرای مقررات ملی ساختمان، عدم استفاده از مصالح استاندارد، استفاده نکردن از تکنولوژی‌های نوین و بکارنگرفتن کارگران ماهر در ساخت وساز اشاره کرد که همه آنها در گرو عملکرد مثبت مهندسان در عرصه‌های مختلف سازندگی و تولید است.

در صنعت ساختمان نقش راهبردی سازمان‌های نظام مهندسی نقشی بی‌بدیل است. شهروندان، سازمان‌های نظام مهندسی را به دیده اجتماعی از فرهیختگان و نخبگان جامعه می‌نگرند و انتظار دارند امور این سازمان که توسط برگزیدگان این فرهیختگان مدیریت می‌شود با بهترین کیفیت ممکن و با بیشترین کارآمدی و در جهت رشد و اعتلای مهندسی کشور و ارتقاء سلامت و ایمنی جامعه و با رعایت اخلاق حرفه‌ای در مهندسی باشد. اینجانب ضمن تبریک این روز به همه مهندسان میهن اسلامی سربلندی آنها را از ایزد منان خواستارم.