کد خبر: ۵۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ 23 February 2021

لزوم افزایش تعرفه مهندسان متناسب با تورم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: هیچ امضا فروشی در نظام مهندسی وجود ندارد و اگر هم تخلفی صورت گیرد به خاطر نرخ پایین تعرفه‌هاست.
به گزارش سازه نیوز ،علیرضا جعفری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری امروز خود که به مناسبت روز مهندس برگزار شده بود در پاسخ به سوالات خبرنگار در رابطه با امضا فروشی گفت: در سازمان نظام مهندسی به هیچ عنوان امضا فروشی وجود ندارد اگر لغزشی هم در این رابطه رخ دهد مربوط به تعرفه پایین نظام مهندسی است، چراکه حق الزحمه مهندسان با نرخ تورم افزایش نیافته است.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر مهندس در کشور وجود دارند و ممکن است در بین این تعداد از مهندسان کشور لغزشی ایجاد شود، اما هم اکنون با همکاری شورای انتظامی و نظام مهندسی استان تهران نظارت‌های خود را افزایش داده‌ایم و با کوچکترین تخلف برخورد خواهیم کرد.

این مقام مسئول توضیح داد: باید نظام مهندسی تعرفه و حق الزحمه‌های خود را افزایش دهد چرا که متناسب با نرخ تورم هیچ کدام از نرخ‌های آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش نیافته و این خود باعث افزایش مشکلات مهندسان و معیشت آن‌ها شده است.

میر جعفری توضیح داد: مهندسان برای امضای خود ارزش قائل هستند و هیچ کدام از آن‌ها اقدام به فروش قلم خود نمی‌کنند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با این موضوع که چرا هر سال رئیس نظام مهندسی استان تهران عوض می‌شود؟ و این چندمین رئیسی است که در این دوره عوض شده است، گفت: طبق قانون هرساله ریاست نظام مهندسی، نایب رئیس و خزانه دار توسط اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی در قالب انتخاباتی که برگزار می‌شود انتخاب می‌شوند. در این دوره هم من به عنوان جوانترین ریاست نظام مهندسی انتخاب شدم.

او ادامه داد: همچنین با توججه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جوان گرایی در این دوره از انتخابات من انتخاب شدم.

میر جعفری در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تخلف ۴۰ میلیارد تومانی در نظام مهندسی هم گفت: ما در رابطه با این تخلف کوتاه آمده‌ایم و فراموش نمی‌کنیم و برخورد با فرد متخلف هم همچنان ادامه دارد.

او بیان کرد: دادگاه در حال رسیدگی به این تخلف است، اما امکان برداشت از حساب وجود ندارد، اما هر سال سود این مبلغ را دریافت می‌کنیم.

میر جعفری با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات در نظام مهندسی آن است که هیچ محدودیت زمان برای مسئولیت مهندسان ناظر وجود ندارد، افزود: ممکن است یک ساختمانی بعد از چندین سال دچار مشکل شود، اما دادگاه مهندس ناظر را به دادگاه می‌کشاند و ممکن است حتی مهندس مجرم شناخته شود و دیه هم برای آن در نظر بگیرند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: در این رابطه باید محدودیت زمانی و همچنین مسئولیت‌های محدودی برای مهندسان ناظر ایجاد شود و ما از دادگاه و قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که برای مهندسان و کارگران دادگاه ویژه تشکیل داده شود و با همکاری مهندسان امیدواریم همکاری قوه قضائیه در این رابطه تقویت شود.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته در دوران بحرانی ساخت و ساز را تعطیل نکرده‌ایم و کارگاه‌های ساختمانی فعال بوده‌اند و انتظار داریم که حداقل یک خیابان و یا یک میدان به عنوان مهندس نامگذاری شود، گفت: متاسفانه نرخ خدمات مهندسی متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و مهندسان زیر فشار مشکلات معیشتی و ساخت و ساز هستند و با توجه به افزایش هزینه‌ها در این حوزه هیچ کدام از حداقل تعرفه هم برخوردار نیستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: حق الزحمه یک سرامیک کار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است، اما یک مهندس ناظر ساختمان با تمام گرفتاری‌ها و مسئولیت‌های سنگین بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان حق الزحمه دارد که این نرخ در شان مهندسان ساختمان نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید برای نقل و انتقال ساختمان‌ها گواهینامه‌های فنی صادر شود، افزود: عدم دریافت گواهی فنی توسط مهندسان در بازه زمانی جابه جایی ملک باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای خریداران ملک می‌شود.

او توضیح داد: دریافت گواهی فنی در هنگام خرید و فروش و نقل انتقال خود زمینه ساز افزایش امنیت ملک و خریداران هم می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: از دستگاه‌های حاکمیتی انتظار داریم حمایت‌های لازم را انجام دهند تا با استفاده از مجریان ذی‌صلاح بتوانیم کیفیت در حوزه ساخت و ساز را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی پس از مصوبه مجلس از سال ۷۴ در قانون نظام مهندسی تاسیس شد، گفت: حدود ۱۲۰ هزار مهندس ساخت و ساز داریم که در هر رشته برق، مکانیک، معماری، سازه نقشه برداری ترافیک و شهرسازی فعالیت می‌کنند.

میر جعفری توضیح داد: مهندسان پس از مدتی در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت می‌کنند و در صورت کسب نمره بالا موفق به ورود به عرصه نظام مهندسی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه در شهر تهران شاهد افزایش ساخت و ساز‌ها هستیم، گفت: در این مورد نظارت‌ها توسط مهندسان انجام می‌شود و ما شاهد افزایش کیفیت در حوزه ساخت و ساز هستیم و انتظار داریم در این زمینه برای حمایت از مهندسان کشور اقدامات لازم انجام شود.