کد خبر: ۵۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ 23 February 2021

وجود 15 هزار مهندس بیکار در کرمانشاه

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه از عضویت حدود 15 هزار مهندس در این سازمان خبر داد و افزود: در بهترین حالت حدود 35 درصد این افراد مشغول به کارند و متاسفانه مابقی بیکار هستند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،احسان داریوشی به مناسبت روز مهندس (5 اسفند) با اشاره به عضویت حدود 15 هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: این تعداد در قالب هفته رشته مکانیک، برق، معماری، عمران، شهرسازی، ترافیک و سازه در سازمان عضویت دارند.

وی به بیکاری خیل عظیم مهندسان استان اشاره کرد و گفت: تعداد مهندسان در جامعه بالا رفته و کار به تعداد همه نیست، بنابراین بیکاری در میان مهندسان زیاد است و حداقل 65 درصد مهندسان استان بیکارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت ایجاد بازارهای جدید کار برای مهندسان گفت: در حال حاضر بازار کشورهای همسایه فرصت خوبی برای مهندسان استان است و در همین راستا حدود شش سال پیش انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را راه اندازی کرده و در اتاق ایران ثبت کردیم، اما در حال حاضر شیوه به کارگیری مهندسان ایرانی در کشورهای همسایه تغییر کرده و کارها بصورت مشارکتی باید انجام شود.

وی افزود: از دیگر بازارهایی که برای مهندسان استان ایجاد کردیم بحث اجرایی کردن مباحث جدید مقررات ملی ساختمان و بکارگیری مهندسان در تعمیر و نگهداری ساختمان است.

وی از پایین بودن تعرفه های خدمات مهندسی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این قشر یاد کرد و افزود: متاسفانه سهم خدمات مهندسی زیر دو درصد قیمت ساختمان است.

داریوشی یکی دیگر از مشکلات جامعه مهندسی را نبود فرهنگ استفاده از خدمات مهندسی در جامعه دانست و افزود: متاسفانه مردم خیلی توجهی به تخصص نمی کنند و هرکسی سعی می کند کارها را خود پیش ببرد و همین می شود که در زلزله سال 96 بسیاری ساختمان ها تخریب شد.

وی افزود: در همان زلزله واحدهایی که حداقل آیین نامه ها را رعایت کرده بودند کمترین آسیب را دیدند و همین امر لزوم توجه به استفاده از تخصص مهندسین در ساخت ساختمان را مشخص می کند و این فرهنگ سازی باید از سوی رسانه ها در سطح جامعه ایجاد شود.