کد خبر: ۵۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ 24 February 2021

فروش مسکن در ترکیه روند نزولی دارد

فروش مسکن در ماه گذشته در ترکیه معادل ۷۰ هزارو پانصد و پنجاه و هفت واحد بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأثیر افزایش نرخ بهره های بانکی، در حال طی کردن روند نزولی است.
* دکتر سید جلال ابراهیمی:فروش مسکن در ترکیه ۲/۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. همچنین، مسکن دست دوم نیز با کاهش ۳۷/۷ درصدی مواجه شد و به ۴۸ هزار واحد رسید.

علاوه بر آن، فروش مسکن به اتباع خارجی به میزان ۵/۳۱ درصد کاهش یافت و دو هزار و ۶۷۵ واحد را ثبت کرد.

گزارش ها نشان می دهد که تعداد مسکن فروخته شده برای اولین بار در ترکیه به طور کلی ۲/۳۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل در ماه ژانویه ۲۰۲۱ کاهش یافت و به ۲۲ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. همچنین، سهم اولین فروش از کل فروش خانه نیز ۵/۳۱ درصد بود. در واقع، در اولین فروش، استانبول ۳۷۴۶ واحدفروش و با ۸/۱۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داد و پس از آن آنکارا با ۱۲۳۰ فروش خانه با ازمیر برابری کرد.

استانبول با کسب ۵/۲۰ درصد سهم خانه های دست دوم در رتبه اول قرار دارد

در خصوص خانه های دست دوم، ۴۸ هزار و ۳۱۹ خانه به فروش رسیدند و در حالی که فروش مسکن دست دوم میزان ۷/۳۷ درصد کاهش را نسبت به ماه مشابه سال قبل در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نشان میدهد، ۴۸ هزار و ۳۱۹ را ثبت کرده است.

در رابطه با فروش خانه های دست دوم، استانبول با فروش ۹ هزار و ۹۲۰ خانه و ۵/۲۰ درصد سهم، در رتبه اول قرار دارد. سهم فروش خانه های دست دوم از کل فروش خانه در استانبول، نیز ۶/۷۲ درصد بوده در حالی که آنکارا با فروش چهار هزار و ۹۸۶ خانه رده دوم را از آن خود کرده است. این اعداد در حالی گزارش شده که ازمیر با فروش دو هزار و ۸۳۰ خانه، بعد از آنکارا قرار گرفته است.

کاهش پنج درصدی فروش مسکن به اتباع خارجی از سال گذشته

گزارش ها حاکی از آن است که دو هزار و ۶۷۵ خانه در ژانویه ۲۰۲۱ به خارجی ها فروخته شد. این موضوع نشان می دهد که فروش مسکن به اتباع خارجی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۳۱ درصد با کاهش مواجه شده است. در فروش مسکن به خارجی ها، استانبول در ژانویه ۲۰۲۱ با فروش ۱۳۸۰ خانه، مقام اول را به دست آورد که پس از آن، آنتالیا با ۴۶۲ فروش خانه، آنکارا با ۱۷۹ فروش خانه، مرسین با ۱۳۱ فروش خانه و بورسا با ۷۵ فروش خانه در رده های بعدی قرار گرفتند.

در همین راستا، مرکز خبری ididya ترکیه اعلام کرد که فروش مسکن به نسبت سال مشابه ۳۸ درصد کاهش یافته است. همچنین، فروش خانه در این کشور در ماه گذشته بالغ بر ۷۰ هزار و ۵۸۷ واحد بود که به نسبت سال قبل ۹/۳۷ درصد کاهش را ثبت کرده است. در واقع، از مهمترین دلایل کاهش فروش مسکن نرخ بهره وام مسکن بوده است.

فروش مسکن در ترکیه با کاهش ۹/۳۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل در ماه ژانویه ۲۰۲۱، ۷۰ هزار و ۵۸۷ بوده است. در خصوص فروش واحدهای مسکونی، استانبول با ۱۳/۶۶۶ فروش خانه با ۴/۱۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. آنکارا با ۶/۶۳۵ فروش خانه و ۴/۹ درصد سهم و ازمیر با ۴۶۳ فروش مسکن و هشت و پنج درصد سهم پس از آن قرار گرفتند. در استان های دیگر حکاری با ۱۰ خانه، اردهان با ۱۶ خانه و بایبورت با ۳۱ خانه گزارش شده اند.

فروش مسکن در ماه گذشته ۷۰ هزارو پانصد و پنجاه و هفت واحد بوده که به سرعت در حال نزولی است و علت اصلی آن کرونا و تأثیر افزایش نرخ بهره های بانکی در نظر گرفته می شود.

گفته میشود که بیشترین کاهش فروش در واحدهای مسکونی با وام بانکی است که نسبت به سال قبل ۶/۷۴ درصد کاهش یافته است و فروش این نوع ساختمان ها قریب ۱۱ هزار واحد کاهش داشته است.
*رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه