کد خبر: ۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ 04 April 2021

مقصر گرانی مسکن کیست؟

شهرداری تهران در زمینه تامین مسکن تسهیلات تشویقی در نظر گرفت و همچنین برنامه هایی هم در این زمینه داشت که البته خیلی محقق نشده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از فارس،قیمت مسکن در پایتخت در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است و به اعتقاد برخی کارشناسان دیگر چند دهک جامعه نمی توانند مسکن تهیه کنند.

با گران شدن مسکن و بالا رفتن نرخ کرایه ها برخی از شهروندان مجبور شدند به حاشیه شهر بروند.

شهرداری تهران در زمینه تامین مسکن تسهیلات تشویقی در نظر گرفت و همچنین برنامه هایی هم در این زمینه داشت که البته خیلی محقق نشده است.

یکی از این برنامه ها ایجاد خانه های 25 متری بود که حواشی زیادی را به همراه داشت و درنهایت هم اعلام شد در این باره سوء برداشت های شده است و اعضای شورای شهر تهران هم اعلام کردند طرحی در این زمینه به شورا ارائه نشده است.

در ۱۲ ماهه پارسال قیمت متوسط ساختمان در شهر تهران ۸۰.۳ درصد افزایش داشته است

گرانی مسکن واکنش مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران را هم در پی داشت و چمران اعلام کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، در ۱۲ ماهه پارسال قیمت متوسط ساختمان در شهر تهران ۸۰.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس سابق شورای شهر تهران می گوید: سیاست های عجیب و شکست خورده وزارت راه و شهرسازی در متوقف ساختن ساختمان سازی و عدم تدبیر یا بی تدبیری مدیریت شهری و عدم پای بندی به ترغیب و تسهیل ساخت و ساز مورد نیاز مردم به افزایش لجام گسیخته قیمت های مسکن کمک کرد.

وی ادامه داد: قاعدتا تورم بالا و افزایش همه قیمت ها به افزایش ساختمان نیز می انجامد ولی چرا ۸۰ درصد!

چه کسانی مقصر گرانی مسکن هستند؟

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: سیاست های عجیب و شکست خورده وزارت راه و شهرسازی در متوقف ساختن ساختمان سازی و عدم تدبیر یا بی تدبیری مدیریت شهری و عدم پای بندی به ترغیب و تسهیل ساخت و ساز مورد نیاز مردم به افزایش لجام گسیخته قیمت های مسکن کمک کرد و توقف مستمر پروژه های عمرانی شهر و ساختمان سازی را سبب شد.

به اعتقاد چمران، شورای شهر و شهرداری بایستی با برنامه ریزی درست به تسهیل ساختمان سازی روی آورند و شورای کارآمد و جهادی می تواند این معظل را حل کنند.

مدیریت شهری معتقد است که شهرداری وظیفه ای در قبال تامین مسکن ندارد اما می توانند تسهیلات تشویقی بدهد.

ما دهک‌هایی را در جامعه داریم که حتی توان خرید خانه‌های کوچک‌ را هم ندارند

کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در این باره گفت: توانایی ساخت پنج هزار واحد کوچک در سال وجود دارد که 2500 واحد توسط بخش خصوصی وارد بازار فروش شود و 2500 واحد توسط بخش عمومی به صورت اجاره‌داری بهره‌برداری شود؛ چرا که ما دهک‌هایی را در جامعه داریم که حتی توان خرید خانه‌های کوچک‌ را هم ندارند.

متوسط قیمت 28 میلیون تومان است

وی در خصوص طرح خانه های کوچک مقیاس در تهران گفت: در دولت چند ماهی است که طرح ساخت خانه های کوچک مقیاس در حال بررسی است و اگر دولت اقدامات خود را انجام دهد، شاید در این دوره بتوان این کار را اجرایی کرد.

این مقام مسوول اضافه کرد: متوسط قیمت 28 میلیون تومان است و این عدد نسبت به سال 98 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: تنها راه اینکه دهک‌های پائین هم بتوانند مسکن تهیه کنند، این است که مسکن حمایتی داشته باشیم و در این زمینه هم برنامه‌ریزی شده است.

حل معضل به این بزرگی از یک نهاد به تنهایی برنمی‌آید

افزایش قیمت مسکن فشار زیادی را به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد کرده است. رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت اجاره‌بها و گرانی مسکن برای خرید، گفت: واقعیت تلخی در کشور به نام گرانی افسار گسیخته مسکن امروز وجود دارد که فشار زیادی را اقشار آسیب‌پذیر که شرایط مناسبی ندارند آورده است؛ اگر چه وزیر راه در تلاش است که این مشکل را مهار و مدیریتی در این قضیه داشته باشد اما این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل گرانی مسکن این روزها نگرانی‌هایی را در جامعه به وجود آورده است، یک عزم کلی و همگانی را می‌طلبد؛ چراکه حل معضل به این بزرگی از یک نهاد به تنهایی برنمی‌آید.

وی با اشاره به این‌که نیاز اقشار مختلف جامعه به مسکن امروز باید شناسایی شود، بیان کرد: ابتدا باید نیاز جامعه سنجیده شود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی شود، به طور مثال در این راه اگر نیاز است مجلس قوانینی را تصویب کند و یا قوه قضائیه نظارت داشته باشد، تا آنچه که امروز مردم را نگران کرده است، برطرف شود.

وی درباره راهکار‌های که این روزها برای کنترل بازار مسکن ارائه می‌شود مانند دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بورس مسکن و یا ساختن آپارتمان‌هایی با متراژ کوچک، گفت: به هر حال وقتی مشکلی پیش می‌آید پارامترهایی برای رفع آن ارائه می‌شود. این مسائلی هم که امروز بیان می‌شود برای رفع همین مشکلات است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فردی بالغ بر ۱۰۰ خانه خالی دارد، باید عوارضش را پرداخت کند و این حرف زائدی نیست و مطلب درستی است. برای رسیدن به نقطه مطلوب جهت فراهم کردن مسکن با قیمت مناسب برای قشرهای مختلف جامعه، خاصه قشر آسیب‌پذیر باید برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی داشته باشیم.

برخی مدیران شهری معتقدند که در قانون شهرداری ها به مسکن اجتماعی ضعیف اشاره شده است اما ابزارهای در اختیار شهرداری است که می توانند از آنها در این زمینه استفاده کنند.

ابزارهای در این زمینه مثل همه جای دنیا در اختیار شهرداری هست

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: در مورد وضعیت مسکن در تهران و احتمال کمک شهرداری به این حوزه باید گفت در قانون شهرداری‌ها به مسکن اجتماعی خیلی ضعیف اشاره‌ای شده است؛ اما به‌مانند یک مأموریت برای شهرداری به این موضوع پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر منابعی که اختصاص داده می‌شود همچون تسهیلات بانکی مربوط به مسکن، به شهرداری‌ها هم تخصیص داده شود و در کل حمایت و پشتیبانی کنند، چراکه نه. ابزارهای این موضوع مثل همه جای دنیا در اختیار شهرداری هست همچون صدور پروانه، زمین اختصاص یافته به این موضوع و حتی به جهت اجاره‌داری بعد از بهره‌برداری که معمولا توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ظرفیت‌هایی در شهرداری وجود دارد و اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد، قطعا امکان‌پذیر است، تصریح کرد: به‌عبارتی‌دیگر اگر پشتیبانی و حمایت‌هایی که معمولا از الگوی مسکن اجتماعی و مسکن مهر با دادن تسهیلات با بهره‌های پایین به این موضوع اختصاص پیدا کند، انجام این مهم عملی خواهد بود.

با توجه به شرایط کرونا در یک سال گذشته وضعیت شهرداری تهران به خصوص در بخش صدور پروانه خوب نیست. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: از آغاز سال ۱۳۹۹ تا پایان مردادماه در شهرداری تهران تعداد ۲ هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادرشده است، تعداد پروانه صادر شده در مدت مشابه سال قبل چهار هزار و هفت مورد بوده است، بر همین اساس ما شاهد کاهش ۲۸ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران توسط شهرداری هستیم.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران،همچنین از حیث متراژ ساخت‌وساز در پنج ماه اول امسال، مجوز ساخت حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع صادر شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته شاهد صدور مجوز ساخت حدود چهار میلیون و ۹۵۰ هزار مترمربع بوده‌ایم؛ این روند حکایت از کاهش ۲۱ درصدی ساخت‌وساز در تهران از لحاظ متراژ دارد.

البته برخی مدیران شهری می گویند که رویکرد تراکم فروشی در آغاز دهه 1390 شعله 59 ساله تشدید قیمت‌های مسکن در تهران را افزون‌تر کرده است.

گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می گوید: انگاره‌ای از گذشته در نگاه به ملک در تهران وجود داشته است، مبنی بر اینکه «هر چه تراکم ساخت بیشتر باشد، قیمت زمین و خانه ارزان‌تر می‌شود» اما آیا این نگاه در همه‌جا درست است و می‌شود آن را به شرایط تهران تعمیم داد؟ تجربه 50 سال گذشته درباره تهران این پیش‌فرض را تأیید می‌کند؟ در این زمینه بررسی‌هایی شده که نشان می‌دهد این تصور و نگاه درست نیست و چنین نتیجه‌ای را به همراه نداشته است.

وی ادامه داد: سال 91 وقتی دو طبقه به زمین‌های تهران اضافه کردند و مجوز تراکم بیشتر داده شد، روند رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به بقیه نقاط کشور تشدید شده است، یعنی تراکم بیشتر دادن سبب افزایش قیمت مسکن در تهران شده است، این یک واقعیت روی‌داده و نتیجه‌گیری کارشناسی است.

معاون شهردار گفت: طبقه‌های اضافه‌ می‌تواند سبب افزایش بهای خانه و ملک شود. طبقات اضافه یک امتیاز ویژه و یک رانت در حوزه بهره‌کشی از زمین بوده است و این توزیع رانت، سود سرشار برای مالک زمین ایجاد می‌کند. در اقتصادی که زمینه‌های تولید سرمایه و کاربست مولد از دارایی بسیار کم است و بازارهای سرمایه با ریسک بالا روبرویند، نقدینگی و پول یکجا جذب این بازار می‌شود و این حجم بالای نقدینگی و گردش بالای پول سبب گرانی بیش‌ از اندازه در ملک شده است، در این روند سرمایه کلان ملی جذب ساخت‌وساز و بورس‌بازی زمین در پایتخت شده است.

بر اساس این گزارش، در چند سال گذشته قیمت مسکن بالا رفته است و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است و هر مدیر دیگری را مقصر می داند. در حال حاضرتعدادی از مردم به دلیل گرانی به حاشیه شهر برای زندگی رفته اند. مدیران وعده های داده اند اما تاکنون محقق نشده است.