کد خبر: ۵۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ 13 April 2021

آغاز وصول مالیات منازل لوکس از خردادماه

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: افراد مشمول مالیات خودرو‌ها و منازل لوکس تا خرداد شناسایی و این موضوع به آنان ابلاغ می‌شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، در قانون بودجه سال 1399 موضوع وصول مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس مطرح شده بود. این درحالی است که پیگیریها نشان می دهد در سال گذشته مالیاتی از این محل وصول نشده است. همین موضوع را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیزی پیگیری کردیم تا دلایل عدم تحقق این درامد مصرح در قانون بودجه مشخص شود.

نکته قابل توجه اینکه در قانون بودجه سال جاری نیز به همین نکته به علاوه وصول مالیات از خانه های خالی نیز اشاره شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: درباره بحث مالیات بر خانه‌های خالی بخشی از منابع ما به موضوع مالیات گره خورده است و در مدل درآمد هزینه‌ای استانی، نقطه تحقق درآمدها، منابع مالیاتی است که باید چالش‌ها و نقاط ضعف افزایش درآمدهای مالیاتی مورد بررسی قرار بگیرد و با سازمان امور مالیاتی برای ارائه اطلاعات و حمایت‌های مورد نیاز جلساتی را برگزار کرده‌ایم اما یک‌سری از اطلاعات مانند تعداد خودروهای لوکس و تعداد خانه‌های خالی باید از سوی دستگاه‌های نظامی و یا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی ارائه شود. طبق آمارهای منتشرشده حدود 2 میلیون و 800 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که برای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی تاکنون یک‌میلیون و 200 هزار واحد خانه خالی از سکنه شناسایی شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است اما اطلاعات همچنان ناقص است و امیدواریم در خوداظهاری‌های مردمی این اطلاعات تکمیل شود بنابراین فعلاً این قانون قابلیت اجرا ندارد اما تاکنون ریالی از این محل درآمدی وصول نشده است، هرچند بر اساس مقررات داخلی سازمان مالیاتی مانعی برای وصول این مالیات در سنوات بعد نیست.

امید علی پارسا در حاشیه جلسه هیئت مقررات زدایی گفت: بر اساس قانون بودجه امسال خانه‌های با ارزش بیش از ده میلیارد تومان مشمول مالیات خواهند شد. همچنین برای خودرو‌های لوکس اگر ارزش مجموع خودرو‌های یک فرد و فرزندان کمتر از 18 سال او بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات خواهد بود.

پارسا گفت: این مالیات به صورت پله‌ای محاسبه می‌شود و از یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان یک درصد مالیات و رقم‌های بالاتر درصد بالاتری را شامل خواهد شد با این حال اگر ارزش خودروی هر یک از زوجین در خانواده کمتر از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات نمی‌شود. مراحل اجرایی ثبت اظهارنامه‌ها و همچنین راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تا خرداد و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه امسال مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای حمایت از تولید پیگیری می‌شود گفت: افزایش بخشودگی‌جرایم و تقسیط بدهی‌ها از جمله این موارد است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در جلسه امروز هیئت مقررات‌زدایی بر موضوع کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در هیئت‌های حل اختلاف تاکید و مقرر شد با هوشمندسازی فرآیند مالیاتی درصد بالایی از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی تایید شود.