کد خبر: ۵۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ 14 April 2021

اجرای درست قانون مالیات ضرورت دارد

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه اجرای درست قانون مالیات بر خانه‌های خالی، از سوداگری در بازار مسکن جلوگیری می‌کند، گفت: اگر فرآیند اجرای این قانون به‌درستی صورت بگیرد در واقع جراحی اقتصادی بوده و نتایج مفیدی را به‌دنبال دارد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا،بهمن قدمی دمابی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور نقدینگی بالا است، اظهار کرد: در کشورهای مختلف دنیا اگر مردم پول مازادی داشته باشند، آن پول جذب شده و در مسیر درستی در کشور هدایت می‌شود، اما در اقتصاد ایران به‌خاطر ضعف‌های مختلف امکان جذب نقدینگی به‌صورت درست و منطقی وجود ندارد.

وی افزود: نقدینگی مانند آب برای کشاورزی است، به‌طوری که اگر این آب مدیریت شده و در مسیر درستی هدایت شود، گل‌ها و گیاهان از این آب بهره‌مند می‌شوند اما اگر به‌درستی مدیریت نشود ممکن است باعث ایجاد سیل شود.

مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یادآور شد: در اقتصاد نیز همین‌گونه است، اگر نقدینگی مدیریت شود، رفاه شهروندان را به‌همراه داشته، فاصله فقیر و غنی را به حداقل ممکن می‌رساند و نهایتا در اقتصاد کلان تاثیر مثبت دارد.

قدمی بهترین حالت برای جذب نقدینگی را وارد کردن آن در تولید دانست و گفت: اگر کسی پول مازادی داشته باشد باید آن را در چرخه اقتصاد وارد کند تا تولید صورت بگیرد، باید گفت که در همه جای دنیا روال امر وارد کردن نقدینگی به بازار سرمایه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در کشور ما نقدینگی به‌درستی مدیریت نمی‌شود، تصریح کرد: نبود مدیریت باعث شده تا نقدینگی در مسیرهای مختلف سوق داده شود و آن‌گاه اثراتی را از خود به‌جای بگذارد، مثلا اگر نقدینگی وارد بازار مسکن شود، موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده و در نتیجه همه مردم برای خرید هجوم می‌آورند.

این مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اضافه کرد: این افزایش قیمت ناشی از نیاز نبوده بلکه ناشی از پول مازاد دست مردم است یعنی خرید مسکن به‌دلیل نیاز مصرفی نبوده و افراد با هدف کسب سود وارد این بازار می‌شوند در نتیجه قیمت‌ها در بازار مصرف به‌صورت کاذب رشد می‌کند.

وی ادامه داد: پس از گذشت مدت زمانی، دیگر قیمت مسکن رشد پیدا نمی‌کند، اینجا است که نقدینگی وارد بازار دیگری می‌شود، رفتارهای گله‌ای شکل گرفته و در نتیجه بازار مورد نظر جهش پیدا می‌کند و این چرخه معیوب همچنان ادامه پیدا می‌کند.

قدمی رفتارهای گله‌ای در اقتصاد را ناشی از رهبران اقتصادی در بازار عنوان و بیان کرد: این رهبران صاحبان ثروت و قدرت هستند، وقتی چند سرمایه‌دار وارد محله‌ای شده و اقدام به خرید مسکن کنند موج ایجاد می‌شود و به همه‌جا سرایت می‌کند.

این مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خاطرنشان کرد: سرگردانی نقدینگی در بازارهای مختلف زیان‌هایی را بر اقتصاد تحمیل می‌کند که یکی از ابزارها برای جلوگیری از رفتارهای گله‌ای لحاظ کردن مالیات است، بدین نحو که اجرای این قانون از سوداگری در بازار مسکن جلوگیری خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی هدف از اخذ مالیات را کسب منبع درآمد دولت و یک ابزار سیاستی و قانون‌گذاری دانست و توضیح داد: اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بسیار زیبا، ارزشمند و مورد نیاز برای اقتصاد است اما باید دید که این امر به چه صورت اجرا می‌شود.

وی یکی از مشکلات کشور را نبود مسکن برای قشر ضعیف جامعه عنوان کرد و افزود: دولت اعلام کرده است که در سال گذشته ۱.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور شناسایی شده است این رقم تنها در استان تهران ۵۰۰ هزار واحد است و نکته جالب اینجا است که از عمر ساخت برخی از این واحدهای خاک‌خورده بیش از یک دهه می‌گذرد و صاحب خانه صرفا از نوسانات قیمت منزل سود کلان عایدش می‌شود.

این مدرس علوم اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: طبق قانون مالیات، خانه‌های خالی باید وارد چرخه اقتصادی و تولید شوند در غیر این صورت صاحب آن باید مالیات پرداخت کند، اگر فرآیند اجرای کار به‌درستی صورت بگیرد در واقع جراحی اقتصادی بوده و نتایج مفیدی را به‌دنبال دارد.

قدمی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد مالیات از افراد با سرمایه پایین در کشور اخذ می‌شود، گفت: این مالیات از کارمندان دولت برداشت می‌شود، این در حالی است که دولت شناخت چندانی از سرمایه‌های بسیاری از افراد در جامعه ندارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح حوزه تجارت خارجی، اصلاح صادرات و واردات، و اصلاح سیستم بانکی نتایج ارزشمندی را برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد.