کد خبر: ۵۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ 14 April 2021

بهره‌وری کشور اصلاح نشود، تولید هم موفق نخواهد بود

عضو هیات ‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای رفع موانع تولید باید بهره‌وری بالا برود و اگر بهره‌وری در کشور اصلاح نشود، تولید نیز موفق نخواهد بود.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، عبدالمجید آهنگری در خصوص راهکارهای تحقق "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" به عنوان شعار امسال اظهار کرد: بهترین کار برای رفع موانع تولید و تحقق شعار مقام معظم رهبری، آسیب‌شناسی ۴۰ سال گذشته تاکنون است. هر ساله نام‌گذاری از سوی مقام معظم رهبری انجام می‌شود اما بیشترین سود از این نامگذاری‌ها را تابلونویس‌ها می‌برند.

وی افزود: هر ساله در سطح شهرها و ادارات تا چشم کار می‌کند تابلو و بنر از نام‌گذاری سال مشاهده می‌شود اما در نهایت باید گفت که اتفاق خاصی برای اقتصاد و تولید رخ نمی‌دهد زیرا با صرف نام‌گذاری و توصیه کردن، مشکلات حل نمی‌شود.

عضو هیات ‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: باید بررسی کرد که در ۴۰ سال گذشته تاکنون چرا نتوانسته‌ایم موانع تولید را رفع کنیم و بهره‌وری را که مهم‌ترین اصل برای تولید است ارتقاء دهیم. بهره‌وری در ایران، وضعیت خوبی ندارد و علی‌رغم افزایش دانشگاه‌ها و رشد افراد تحصیلکرده اما بهره‌وری در هیچ‌کدام از بخش‌های کشور رشد نداشته است.

آهنگری تصریح کرد: بهره‌وری در طول این سال‌ها نه تنها در کشور وضعیت بهتری پیدا نکرده است بلکه بسیاری از سال‌ها شاهد افت بهره‌وری بوده‌ایم و این مساله باعث شده است که نتوانیم شاهد رشد اقتصاد و بهبود وضعیت تولید در کشور باشیم.

وی با اشاره به نقش دولت در وضعیت اقتصاد کشور گفت: دولت‌ها همیشه در وضعیت اقتصادی و همچنین رشد بهره‌وری نقش دارند؛ اینکه چرا دولتی به سر کار می‌آید و در پایان مردم ناراضی هستند که چرا خوب عمل نکرده است، مساله‌ای است که باید بررسی شود. در این خصوص باید گفت که همیشه اشخاص و دولت‌ها به تنهایی مقصر نیستند زیرا هیچ وقت بازنگری و آسیب‌شناسی جدی در روند کارها و تصمیمات انجام نمی‌شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه هیچ وقت اقدامی اساسی انجام نشده که واقعا موانع تولید به صورت ریشه‌ای برطرف شوند، گفت: باید به مشکلات، ریشه‌ای نگاه شود و برای حل آن‌ها به صورتی برنامه‌ریزی شود که زیرساخت‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

آهنگری در خصوص فعالیت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی اقتصادی کشور تصریح کرد: آینده و وضعیت اقتصادی پیش روی کشور برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران مشخص نیست. سیاست‌ها و روابط خارجی کشور و اینکه قرار است در آینده چه اتفاقی در این روابط رخ دهد نیز برای بخش تولید و سرمایه‌گذار مشخص نیست و از این رو شرایط فعالیت آن‌ها بسیار دشوار است.

وی افزود: در شرایط فعلی، سرمایه‌گذار با ریسک سنگینی مواجه است؛ اینکه در آینده متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز و سود بانکی چه وضعیتی خواهند داشت، مساله‌ای است که ریسک سرمایه‌گذاری را در کشور بالا برده است. باید وضعیت اقتصادی کشور کالبدشکافی ویژه‌ای شود و به صورت ریشه‌ای به مشکلات و موانع اقتصادی و تولیدی کشور رسیدگی شود.

آهنگری گفت: برای رفع موانع تولید باید بهره‌وری بالا برود و اگر بهره‌وری در کشور اصلاح نشود، تولید نیز موفق نخواهد بود.