کد خبر: ۵۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ 12 May 2021

ورود رقیب چینی به بازار هوانوردی

چین قصد دارد تا با معرفی هواپیماهای منطقه‌ای، باریک‌پیکر و پهن‌پیکر به جنگ انحصار دوجانبه ایرباس و بویینگ در بازار هوانوردی تجاری برود.

به گزارش سازه نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال‌هاست که بویینگ و ایرباس، دو کمپانی هواپیماسازی آمریکایی و اروپایی، با ایجاد یک انحصار دوجانبه، بازار هوانوردی تجاری جهان را در دست گرفته‌اند. جدای از آنکه ۱۰۰ درصد هواپیماهای پهن‌پیکر و بیش از ۹۰ درصد هواپیماهای باریک پیکر جهان تولید این دو شرکت هستند، ایرباس و بویینگ حتی وارد بازار هواپیماهای منطقه‌ای نیز شده‌اند و با خرید سهام شرکت‌هایی چون بمباردیه، ای‌تی‌آر و امبرائر، در این بازار نیز انحصار ایجاد کرده‌اند.

اما اکنون، چین تصمیم گرفته‌است که به بازیگر مهم‌تری در بازار هوانوردی تجاری بدل شود، بنابراین قصد دارد که در دهه جاری، چندین هواگرد تجاری را به بازار جهان معرفی کند.

آنطور که سایت سیمپل فلایینگ نوشته است، هواپیمای کوماک ARJ۲۱ یکی از طرح های چین برای تسخیر بازار هوانوردی است. این هواپیما، تنها جت تجاری تولید چین است که اکنون در وضعیت عملیاتی قرار دارد و از آن در شرکت‌های هواپیمایی استفاده می‌شود. این هواپیما اولین بار در سال ۲۰۰۷ به جهان معرفی و در سال ۲۰۱۶ عملیاتی شد. اکنون ۵۵ فروند از این هواپیما ساخته شده و به پرواز در مسیرهای مختلف داخلی در چین مشغول است.

ARJ۲۱  یک جت کوچک منطقه‌ای است که از منظر ظرفیت، می‌تواند با ایرباس A۲۲۰-۲۰۰ رقابت کند. ARJ۲۱-۹۰۰ با بدنه کشیده‌تر، ۳۶.۳۵ متر طول داشته و می‌تواند بین ۹۸ تا ۱۰۵ مسافر را جابجا کند. از این منظر این هواپیما شبیه ایرباس a۲۲۰-۲۰۰ با طول ۳۵ متر و ظرفیت حمل ۱۰۰ تا ۱۲۰ مسافر قابل مقایسه است. اما در واقع، این دو هواپیما برای دو منظور متفاوت طراحی شده‌اند، چراکه برد کماک ۳۳۰۰ کیلومتر و برد ایرباس ۶۳۹۰ کیلومتر است.

کوماک C۹۱۹ دیگر هواپیمای تولید چین است که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی گواهینامه صلاحیت پروازی را برای ورود به ناوگان تجاری دریافت کند. مدیرعامل ایرباس، باور دارد که این هواپیمای ۱۵۸ نفره، رقیب سختی برای هواپیماهایی چون ایرباس A۳۲۰neo و بویینگ ۷۳۷max-۸ خواهد بود، هرچند برد کمتری نسبت به این هواپیماها دارد.

چین همچنین در نظر دارد تا با همکاری روسیه، طرحی را به نام CR۹۲۹ عملی کند. یک هواپیمای پهن پیکر که نخستین رقیب جدی برای پهن‌پیکرهای ایرباس و بویینگ در ۳۰ سال اخیر به شمار می‌رود و ورود آن به خدمت در سال ۲۰۲۹ میلادی مورد انتظار است.