کد خبر: ۵۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 01 June 2021

محله ای با مستاجران دردسر ساز

سال‌هاست اهالی محله سبلان با اجاره داده شدن خانه‌های فرسوده به‌صورت کوتاه مدت به افراد غیرموجه در محله‌شان گله‌مند هستند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ماجرا از این قرار است تعدادی از افراد ناشناس و غیرموجه این خانه‌های کلنگی قدیمی را که به دلیل فرسودگی، شهروندان عادی حاضر به اجاره آن نیستند، به‌صورت مجردی اجاره می‌کنند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای اهالی محله ایجاد می‌کند.

مردم بارها مشکل خود را با شهرداری و کلانتری در میان گذاشته‌اند اما بی‌نتیجه مانده است. اجاره خانه مسکونی به‌صورت شبانه و مدت محدود در محله سبلان نسبت به سایر محله‌های منطقه 8 بیشتر دیده می‌شود که در این میان اهالی و مشاوران املاک، مالکان را مقصر می‌دانند و معتقدند نباید این خانه‌ها را به مدت محدود و شبانه اجاره دهند و باید قانون جلو این موضوع را بگیرد. در این گزارش مشکلات شهروندان محله سبلان را پیگیری کرده‌ایم.

بافت گسسته محله

عبور بزرگراه امام علی(ع) از میان محله سبلان، این محله را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم کرده‌است. اهالی معتقدند از همان زمان به بعد محله یکپارچگی خود را از دست داد و اگر گذرتان به خیابان فتاحی افتاده باشد که از قدیم آن را با نام خیابان طاووسی می‌شناسند، متوجه گسستگی بافت محله می‌شوید. این خیابان یکی از مهم‌ترین معابر محله سبلان و البته به واسطه وجود بازارچه کوچک، پررفت و آمدترین خیابان محله هم نیز محسوب می‌شود که خانه‌های فرسوده و کلنگی غیرقابل استفاده‌ در آن به وفور دیده می‌شود.

«علی طاهری» یکی از اهالی محدوده دراین‌باره می‌گوید: «بخشی از محله ما در بافت فرسوده قرارگرفته و بخش دیگر هم که نوساز است تحت تأثیر همان بافت فرسوده است و نشانه‌های بارزی از نو شدن در آن دیده نمی‌شود. درکنار اینها اکنون مهم‌ترین آسیب اینجا، اجاره خانه‌ها به‌صورت شبانه یا ماهانه به افراد غیرموجه و ناشناس است که هیج تعلق خاطری به محله ندارند و همین موضوع زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. ما تقاضا داریم دست‌اندرکاران این مشکل را ریشه‌ای و اساسی رفع کنند.»

مصرف موادمخدر در دل فرسوده‌ها

گلایه اهالی محله سبلان از وجود خانه‌های کلنگی فرسوده به امروز و دیروز برنمی‌گردد و قدمت دیرینه دارد. این خانه‌ها که به پاتوق مجردی و کارگری تبدیل شده به‌صورت کوتاه‌مدت و شبانه به این افراد اجاره داده‌می‌شود.
«زری محسنی» یکی از اهالی که منزلش در فرعی‌های خیابان شهید روشنی دیوار به دیوار یکی از خانه‌های مجردی قرار دارد، معتقد است افراد مجرد و ناشناس در همه محله‌ها حضور دارند اما نوع حضور و فعالیت آنها در محله سبلان باعث تهاجم فرهنگی شده‌است.

او می‌افزاید: «سال‌ها دبیر بودم و بعد از بازنشستگی به محله سبلان نقل مکان کردم. منزل من دیوار به دیوار یکی از این خانه‌هاست که در این سال‌ها به همه نوع مستأجری از دختر مجرد، پیرمرد و پیر زن سالمند گرفته تا همین حالا به چند مرد مجرد عرب زبان اجاره داده شده‌است. همه همسایگان از رفت‌وآمد این افراد گله‌مند هستند.

هر ساعتی که دلشان می‌خواهد تردد می‌کنند. قوانین محله را رعایت نمی‌کنند و در ملاعام موادمخدر و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند. در واقع فرهنگ آنها با فرهنگ اهالی محله قدیمی سبلان سازگار نیست و باعث مشکل شده‌اند.»

کاسبی به شیوه اجاره در اجاره

تخلفاتی در زمینه اجاره خانه‌های کلنگی و فرسوده هم توسط برخی از مشاوران املاک دیده می‌شود. در محله سبلان هیچ نظارتی بر نحوه اجاره خانه‌ها وجود ندارد و گاهی برای یک خانه به‌صورت اجاره در اجاره مبایعه نامه تنظیم می‌شود.

«علی محمدی» یکی از مشاوران املاک در خیابان فتاحی است و درباره این تخلفات بیشتر توضیح می‌دهد: «در حالت عادی اگر کسی بخواهد ملک خود را به یک فرد اجاره بدهد، ما از مستأجر کارت شناسایی می‌خواهیم اما برخی از مشاوران املاک بدون اینکه از افراد مجرد، کارت شناسایی بخواهند برایشان مبایعه‌نامه می‌نویسند و از طرفی مالک هم در اینجا مقصر شناخته می‌شود چون در واقع بدون مدارک هویتی خانه خود را اجاره داده و پای یک فرد بی‌هویت را به محله باز کرده‌است.»

او درباره نوع دیگری از تخلف در این زمینه نیز می‌گوید: «موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، برخی از افراد به‌عنوان مستأجر این خانه‌های کلنگی و فرسوده محله را اجاره می‌کنند و خودشان در آن خانه‌ها ساکن نمی‌شوند بلکه به‌عنوان مالک دوم خانه را به چند فرد مجرد اجاره می‌دهند و در واقع به این روش کاسبی می‌کنند.»

محله یا مسافرخانه؟

«معلوم نیست چگونه زندگی می‌کنند، مجردند یا متاهل، حتی 4 صبح برو بیا دارند و آسایش را از ما گرفته‌اند. در این خانه‌های بی‌در و پیکر هیچ فردی حاضر به زندگی نیست اما...»

این جملات را «بتول حسن‌وند» یکی از اهالی خیابان فتاحی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «خانه‌ها را موقت و شبانه یا حداقل 6 ماهه با مبلغ شبی 50 هزار تومان یا نهایتاً 100 هزار تومان اجاره می‌کنند. مگر محله سبلان مسافرخانه است که خانه‌های مجردی را شبانه اجاره می‌دهند؟

همین چند سال پیش در خیابان فتاحی پلیس به دنبال یک سارق بود که در نهایت مشخص شد مرد مجردی در محله یک خانه اجاره کرده‌ و یک گروه سارق مسلح در آن مستقر بودند.»

او می‌افزاید: «ما در اینجا فقط با قشر مجرد مواجه نیستیم، بلکه ما با فرهنگ‌های متعدد روبه‌رو هستیم. افرادی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و عرصه را برای هر نوع خلافی باز می‌بینند و از طرفی تمایل به سکونت در محله‌هایی با بافت فرسوده دارند. چون این محله‌ها آسیب‌خیز هستند و این افراد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.»

سکونت گروهی در اتاق 12 متری

خانه‌هایی که افراد ناشناس در محله سبلان اجاره می‌کنند، امکانات قابل توجهی ندارند. «محسن صالح‌آبادی» شورایار محله سبلان با تأیید این موضوع می‌گوید: «برخی از خانه‌های کلنگی در محله از وضعیت مناسبی برخوردار و قابل سکونت هستند، اما خانه‌هایی که توسط مجردها اجاره می‌شوند، اکثراً کلنگی و غیرقابل سکونت هستند و از لحاظ ظاهری وضعیت مناسبی ندارند.

شیشه‌های خانه‌ها شکسته است و دروپیکر ناامن دارد، بیشتر این خانه‌ها حتی ایمنی هم ندارند و قسمت‌هایی از سقف آنها فرو ریخته‌است. تصور کنید 10 تا 12 فرد مجرد در یک اتاق 12 متری به‌صورت گروهی سکونت دارند.» او ادامه می‌دهد: «مردم عادی حاضر به اجاره چنین خانه‌هایی نیستند چون قابلیت سکونت ندارند.

از طرف دیگر مالکان نیز توانایی بازسازی این خانه‌ها را ندارند و وقتی می‌بینند می‌توانند با سود خوب و بدون صرف هزینه بازسازی خانه خود را به افراد ناشناس اجاره دهند، پس این کار را انجام می‌دهند. در واقع در این میان مالکان هم مقصر هستند که تمایل به بازسازی ندارند تا خانه‌هایشان برای اجاره و سکونت افراد عادی مهیا شود.»