کد خبر: ۵۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ 12 June 2021

بتن توانمند چیست؟

سالیان بسیار زيادي است که بتن بعنوان يک ماده ساختماني مهم و کاربردی در ساخت و سازه‌هاي بتني چون ساختمانها، سدها، پلها، تونلها، راهها، اسکله‌ها و برجها و سازه‌هاي خاص ديگر کاربرد دارد.


مهندس سینا گلناری –بتن توانمند به بتنی گفته میشود که علاوه بر مقاومت بالا از دوام بالایی نیز برخوردار است اگر بخواهیم بتن توانمند را به زبان خودمانی بگوییم میتوانیم از معادله ی زیر کمک بگیریم.

بتن توانمند = بتن با کار آیی بالا

بتن توانمند( H.P.C ) یعنی بتنی که درپل ها ،سد ها ،سازه های ویژه … کاربرد دارد.بتن توانمند به طور کلی به به بهبود کیفیت و مقاومت خمیر سیمان توجه میکند و همینطور ناحیه انتقال و سنگدانه ها را مورد تاثیر قرار میدهد.اگر شما مخاطب این مقاله از شهر نوین عمران ومعماری هستید پس ما مطمینیم که شما به زودی یک سازه ی فوق العاده ویژه را طراحی و اجرا میکنید پس ازتون خواهش میکنم که با مطالعه ی این مقاله علم خود را بهبود ببخشید.

بتن توانمند چه اهمیتی دارد؟

سالیان بسیار زيادي است که بتن بعنوان يک ماده ساختماني مهم و کاربردی در ساخت و سازه‌هاي بتني چون ساختمانها، سدها، پلها، تونلها، راهها، اسکله‌ها و برجها و سازه‌هاي خاص ديگر کاربرد دارد.


 در اکثر موارد به بتن بعنوان ماده‌اي مقاوم در برابر نيروهاي فشاري نگريسته مي‌شده است. انجام پروژه‌هاي وسيع تحقيقاتي بر روي مواد مختلف تشکيل دهنده بتن و ازمايش‌ بتن‌هاي مختلف با مواد جديد در سالهاي آخر قرن اخير منجر به پيدايش بتن‌هايي شده است که علاوه بر تأمين مقاومت خواص ديگري از اين ماده نظير دوام، کارايي، نرمي و مقاومت در برابر غواملي چون آتش و محيط و هوازدگي را دستخوش تغييرات اساسي نموده است.



 امروزه بر اساس تکنولوژي رايج بتن، ساخت بتن‌هاي با مقاومت‌هاي فشاري زياد و دور از انتظار که مي‌تواند براي طراحي سازه‌هاي اجرايي رايج مورد استفاده قرار گيرند، امکان‌پذير مي‌باشد. اگر چه اغلب آيين‌نامه‌هاي بتن هنوز مقاومت بتن مورد استفاده در سازه‌ها را به MPa 60 محدود مي‌کنند، اما آيين‌نامه‌هاي جديد اخيراً حدي بالاتر از MPa 105 را نيز در نظر گرفته‌‌اند.
 یکی از انواع بتن های جدید که خاصیت های جدیدی دارد بتن توانمند میباشد.همانطور که در بالا گفته شده بتن توانمند به طور کلی به بهبود کیفیت ومقاومت خمیر سیمان میپردازد.همچنین بتن توانمند ( HPC ) عامل اصلی کاهش تخلخل در بتن میشود و فضاهای ارتباطی مویینه را قطع میکند که این عوامل خود باعث کاهش نفوذ پذیری میشود.همچنین لازم به ذکر است  بتن توانمند بهبود پایداری حجمی بتن بسیار کمک میکند و میتوان از آن استفاده نمود.
 
این ماده ی تازه (بتن توانمند ) خواص تازه ای را پیدا میکند از جمله ی این خواص ها میتوان به کارآیی فوق العاده ، زمان گیرش لازم ، نرخ افزایش مقاومت مورد نیاز اشاره کرد.



 *مدیر عامل شرکت بنیاد بتن خوزستان
برچسب ها: بتن توانمند