کد خبر: ۵۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۰ 12 July 2021

چند راهکار برای فرهنگ سازی کاهش تصادفات جاده ای

انسان، خودرو و جاده فاکتورهایی است که بارها و بارها در ارتباط با تصادفات جاده ای درباره آنها شنیده ایم. انسان یکی از عوامل وقوع حوادث جاده ای است، اما می تواند یکی از عواملی باشد که با تلاش و آموزش در راستای کاهش تصادفات رانندگی گام بردارد.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:محمدرضا مرشد دوست در باره چند راهکاری که دنیا برای کاهش تصادفات جاده ای انجام داده است، اظهار کرد: در مثلث تصادفات با عوامل انسان، ماشین و جاده رو به رو هستیم. 

وی با اشاره به نقش انسان در وقوع تصادفات جاده ای و کاهش آن گفت: دنیا اقداماتی را برای کاهش تصادفات جاده ای انجام می دهد. یکی از این اقدامات این است که با همکاری افرادی که بر اثر تصادفات دچار آسیب نخاعی شدند در خصوص کاهش تصادفات جاده ای دست به فرهنگ سازی زده است، به طوری که افراد آسیب دیده مربی حوزه تصادفات شدند و سایر شهروندان را آموزش می دهند.

این کارشناس ایمنی افزود: طی این آموزش ها علاوه بر اینکه مربیان علت تصادف خود را شرح می دهند، سایر بحث های مرتبط با ایمنی را مطرح می کنند که شنیده شدن این موارد از زبان قربانیان حوادث رانندگی برای افراد تاثیرگذار خواهد بود. 

وی گفت: باید از افرادی که بر اثر تصادفات رانندگی دچار آسیب شدند کمک گرفت. این اتفاق به توانمند سازی  افراد آسیب دیده نیز کمک می کند. 

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه این مربیان می توانند زبان گویای نیروهای امدادی باشند، گفت: این افراد می توانند مربیانی باشند که با استفاده از تجربه خود به کاهش تصادفات جاده ای کمک کنند. 

وی اظهار کرد: همچنین دنیا برای فرهنگ سازی در خصوص کاهش تصادفات جاده ای از سلبریتی ها، مربیان موتورسواری و اتومبیلرانی و پلیس کمک گرفته است. 

مرشد دوست ادامه داد: این افراد نیز می توانند زبان گویای سازمان های امدادی باشند. سازمان های امدادی تعداد اندکی مربی دارند، اما این افراد با فراگیری آموزه هایی درباره تصادفات می توانند آن را به حامعه منتقل کنند. 

این کارشناس ایمنی در خصوص نقش مربیان موتورسواری و اتومبیلرانی درباره آموزش نکات ایمنی گفت: این افراد می توانند عواملی که باعث وقوع تصادفات می شود را به صورت اولویت بندی شده به سایر افراد منتقل کنند. 

وی تاکید کرد: باید به افراد آموزش داد که اگر تصادفی اتفاق می افتد به چه صورت امدادرسانی های اولیه را بلد باشند. زمانی که در شهرها تصادفی اتفاق می افتد بالاخره نیروهای امدادی به محل می رسند، اما آیا این موضوع در جاده ها نیز امکانپذیر است؟ در جاده ها به دلیل مسافتی که میان فردی که تصادف کرده و نیروی امدادی وجود دارد، نیروها دیرتر به محل می رسند، پس باید برخی نکات اولیه ای که ضروری است در لحظات اولیه تصادفات انجام شود را مردم آموزش ببینند. خود امدادی و دیگر امدادی از سوی رانندگان و سرنشینان بسیار مهم است که در دنیا به آن توجه شده اما ما از آن غافل هستیم. 

این کارشناس ایمنی گفت: همچنین در دنیا رانندگان حمل و نقل عمومی دوره های امدادی را می گذرانند. از آن جایی که این افراد در جاده ها تردد می کنند خوشان امدادگرانی محسوب می شوند که به صورت تمام مدت در جاده ها تردد می کنند.