کد خبر: ۵۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ 23 August 2021

راههای بهبود بهره وری انرژی خانه

راه های زیادی برای بهبود بهره وری انرژی در خانه وجود دارد ، بنابراین ما چند مورد از بهترین گزینه ها را برای کاهش اتلاف گرما و افزایش حرارت در خانه و بهبود راحتی کلی بررسی می کنیم.
 سازه نیوز - امید نادری :هدف یافتن راه هایی برای بهبود کارایی خانه برای صرفه جویی است که هزینه های تغییرات را در یک دوره کوتاه صرفه جویی در انرژی به تنهایی تامین کند.
این مقاله را در مورد 10 روش آسان برای صرفه جویی در برق در خانه است. نکات زیادی در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه وجود دارد که ما در این مقاله نکات ضروری صرفه جویی در مصرف انرژی را محدود کرده ایم.


پنجره دو جداره

25 درصد از کل گرمای از دست رفته و به دست آمده در خانه از طریق پنجره ها است. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد تامین کننده پنجره هایی که می خواهید نصب کنید ، باید کارآمدترین انتخاب را انجام دهید.
نصب پنجره های دو جداره گامی بزرگ در جهت درست است. در برخی از کشورها ، صاحبان خانه به دلیل مزایای اضافی داخل خانه ، پنجره های سه جداره نصب می کنند. پنجره های دو جداره میزان گرمای تابستان به داخل خانه را تا 80 درصد کاهش می دهد. 
مزایای زمستانی آن قابل توجه است. علاوه بر این ، پنجره دو جداره تاثیر آلودگی صوتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلایل نصب پنجره های دو جداره منجر به بهبود کلی دما در تابستان و زمستان با مزایای بسیار بیشتری می شود. پنجره های دو جداره با عایق سقف یکی از بهترین راه ها برای افزایش بهره وری انرژی خانه است.

درب های خانه


همانطور که می دانیم ، با وجود پنجره ها و از دست دادن یا افزایش گرمای قابل توجه ، درها نیز یک عامل اساسی هستند. در حالت ایده آل ، داشتن درهای چوبی جامد یا درهای شیشه ای دو جداره باعث افزایش دمای داخلی می شود.





عایق کاری سقف


عایق کاری سقف یکی از مقرون به صرفه ترین پیشرفت ها در بهبود بهره وری انرژی خانه است.
خانه های عایق بندی شده باید عایق سقف آن دارای مقاومت حرارتی با بیش از 3.70 دارای صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی خواهند بود ، زیرا خانه های عایق شده دمای داخل ساختمان را در تابستان و زمستان چهار تا هشت درجه بهبود بخشیده است.
عایق سقف باید مستقیماً در سقف بالایی نصب شود تا جریان حرارت به سمت بالا یا پایین تا 90 درصد کاهش می بابد. به همین دلیل ، عایق بندی ایرولایت باعث صرفه جویی قابل توجه انرژی و راحتی خانه می شود.

لوازم خانگی


لوازم خانگی یکی از بزرگترین عاملان مصرف انرژی است. بسیاری از دستگاه های محبوب تر دارای رتبه EnergyStar هستند. هرچه رتبه Energy Star بیشتر باشد ، تلفات مصرف انرژی کمتر خواهد بود.

روشنایی در خانه

نوع نورپردازی که در خانه وجود دارد تأثیر بسزایی در صرفه جویی در انرژی خواهد داشت. امروزه بیشتر روشنایی های موجود در بازار چراغ های LED کم مصرف هستند.
همچنین طول عمر بیشتر چراغ های LED بسیار بیشتر از انواع روشنایی قدیمی است. همچنین ، چراغ های LED نسبت به چراغ های 100 یا دویست وات قبلی سال های قبل آرام تر هستند. بیشتر چراغ های LED بین 4 وات و 10 وات هستند که باعث صرفه جویی قابل توجه انرژی می شود.

تهویه سقف


Roof Ventilation یک سیستم مقرون به صرفه است که روی سقف خانه ها نصب شده است. نکته مهم این است که تهویه سقف گرمای موجود در سقف را از بین می برد و بنابراین عامل کلی گرمای تابستان را بهبود می بخشد.
علاوه بر این ، مزایای زمستانی تهویه سقف این است که هوای مرطوب و مرطوب در فصل زمستان از فضای سقف خارج می شود و در نتیجه باعث کاهش قابل توجهی از تراکم و کپک می شود.همچنین ، فضای سقف تمیزتر است زیرا بیشتر گرد و غبار موجود در هوا در حین حمل و نقل برداشته می شود. در نهایت ، هوای کهنه از پشت بام برداشته می شود




پرده
وجود پرده و پرده با کیفیت خوب در خانه نقش بسزایی در مصرف انرژی و راحتی خانه دارد. پرده های سنگین با خاموشی ورودی خورشید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در خانه هایی با پنجره های دو جداره ، مزیت آن بسیار بیشتر است.

اجاق گاز
واقعیت این است که اجاق گازجدید نسبت به اجاق های برقی معمولی انرژی بسیار کمتری برای پخت و پز مصرف می کند. تخمین زده می شود که اجاق گاز تا 50 درصد کارآمدتر است.


فن های سقفی
پنکه های سقفی دارای هزینه کم و اثر بالا هستند. داشتن فن های سقفی با مصرف انرژی ، نیاز به استفاده از سیستم تهویه هوا را کاهش می دهد. بیشتر فن های سقفی تنها 70 وات هستند ، بنابراین انرژی خروجی در مقایسه با کولرهای گازی حداقل است. با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی محل این مورد جای بحث دارد.

گرمای خورشیدی 

نصب و راه اندازی ، گرمایش خورشیدی مقدار قابل توجهی از انرژی را ذخیره می کند. بسیاری از گزینه های گرمایش خورشیدی بازده نسبتاً کوتاهی دارند. انرژی خورشیدی یکی از بهترین گزینه ها برای بهبود بهره وری انرژی خانه است. هزینه انرژی خورشیدی در چند سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
نتیجه

همانطور که می دانیم هنگام ساختن خانه جدید نکات زیادی باید در نظر گرفته شود. امیدوارم تمامی دست اندرکاران صنعت ساختمان به این مهم و بیش تر دقت کافی داشته و در جهت جایگزینی های تجهیزات نو اقدام نمایند.




*کارشناسی  مکانیک 
و ارشد HSE و رئیس انجمن صنفی مهندسین مکانیک و بازرسان گاز استان خوزستان

برچسب ها: تهویه ،خانه