کد خبر: ۵۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ 14 September 2021
راه اندازی موزه گنجینه نفت مسجدسلیمان؛

ضرورت و مطالبه جدی مردم زادگاه نفت

بی شک با راه اندازی موزه نفت ، صنعت توریسم در این منطقه رونقی می یابد که شاید دیگر حتی به اعتبارات تخصیصی وزارت نفت هم برای عمران و آبادانی اش نیازی نباشد . چرا که مقدمه ی حضور توریست خارجی وجود راه ارتباطی ایمن،فرودگاه،هتل و مراکز اقامتی حتی با استفاده از مدل خانه های بومی، راه اندازی بازارچه های ص باشد
 سازه نیوز- دانوش صالحی :مسجدسلیمان که بواسطه ی به ثمر رسیدن نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در آن به زادگاه نفت ملقب گردیده طی سالیان طولانی از حیات ۱۱۳ ساله صنعت نفت همواره مورد توجه مرکز نشینان برای استفاده از تاریخش بوده اما بواسطه ی عدم برنامه ریزی ،طراحی و نظارت برنامه های جامع و تفضیلی شهری به چنان وضعیت اسفناکی از منظر معماری و ساخت و ساز شهری رسیده که چهره اش بیشتر به یک روستا شبیه است تا زادگاه نفت . به این معضل بزرگ می بایست بیکاری بیش از ۵۰ درصدی جوانان این شهر را بواسطه ی نبود صنایع مادر و مولد افزود .

از مشکلات و معضلات این نخستین شرکت-شهر ایران که بگذریم،مسجدسلیمان علاوه بر ریشه داشتن در صنعت، با بهره مندی از قدمتی چند هزار ساله ، قدمتی تاریخی دارد که گواه آن کشف اقلام قابل توجهی از گنجینه های تاریخی در جای جای این شهر و وجود آتشکده و نیایشگاه باستانی صفه ی سرمسجد در این شهر است . با همه این تفاسیر،مسجدسلیمان با بهره مندی از آب و هوایی و معتدل در زمستان می تواند در زمانی که نیمه ی شمالی کشور درگیر سرمای سخت زمستان هستند به دلیل طبیعت بکر و زیبا به محلی برای تفریح و تفرج گردشگران مبدل شود . در کنار اینها باید وجود تأسیسات قدیمی ونخستین صنعت نفت را هم اضافه کرد که در قالب موزه گنجینه نفت می تواند نقشی تحول آفرین در اشتغال زایی،اقتصاد و توسعه ی این شهر ایفا کند .
 

 
بی شک با راه اندازی موزه نفت ، صنعت توریسم در این منطقه رونقی می یابد که شاید دیگر حتی به اعتبارات تخصیصی وزارت نفت هم برای عمران و آبادانی اش نیازی نباشد . چرا که مقدمه ی حضور توریست خارجی وجود راه ارتباطی ایمن،فرودگاه،هتل و مراکز اقامتی حتی با استفاده از مدل خانه های بومی، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و غیره می باشد که وجود اینها همه نوید بخش بکارگیری جوانان،پسران و دختران جویای کار ؛ کاهش آمار بیکاری و توسعه ی اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی این نخستین شهر نفتی ایران می باشد .
 
 

نظر به اینکه ساختمان موزه گنجینه نفت طی ۸ سال گذشته با پیگیری های فراوان مهندس قباد ناصری مدیرعامل پیشین و مهندس علیرضا هیهاوند مدیرعامل فعلی،مهندس مهرداد آقابیگی مدیریت و همکاران وی در مدیریت مهندسی و ساختمان ،ابوذر شجاعی رییس طرح موزه شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و دکتر فرشید خدادادیان  مجری طرح موزه نفت مسجدسلیمان در مدیریت موزه ها و‌مرکز اسناد وزارت نفت پیگیری و از حالت رکود و سکون خارج و با جدیت این عزیزان اینک ساختمان اصلی آن به اتمام رسیده است فرصت مغتنمی است تا وزارت نفت و در رأس آن جناب مهندس اوجی وزیر محترم نفت، اختصاص بودجه جهت تکمیل و راه اندازی این پروژه را بعنوان یک خواسته و مطالبه ی جدی از مردم زادگاه نفت محسوب کرده و با تخصیص اعتبار مناسب بر ضرورت تسریع در بهره برداری از آن تأکید نمایند .
 
البته با توجه به اتفاقات مختلف و تلخی که طی سالیان گذشته در مدیریت موزه ها و اسناد وزارت نفت رخ داده، افرادی دلسوز و شایسته که دغدغه شان حفظ سرمایه های این مملکت و به سرانجام رسیدن طرح های اثربخشی همچون طرح نیمه کاره موزه نفت مسجدسلیمان است را به کار بگمارند و مسئولیت ببخشند تا زمینه حفظ اموال عمومی ، کسب رضایت مندی و ثروت آفرینی برای این آب وخاک حاصل گردد .
 
 
 
* کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و متخصص روابط عمومی 
 
 عکس : محمد باقری و علی کاظمی