کد خبر: ۵۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰ 04 November 2021
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر:

در ۱۵ سال گذشته، ممیزی املاک در اهواز انجام نشده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز با اشاره به پیشنهادهایی برای افزایش منابع مالی شهرداری، گفت: اگر مطالبات و بدهی‌های شهرداری در سامانه "سماد" ثبت شود، دولت از ردیف تهاتر، این بدهی‌ها را تامین می‌کند که در سال‌های گذشته از این ظرفیت استفاده نشده است.


به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:علی‌مدد هاشم‌پور در نشست خبری که امروز (۱۳ آبان‌ماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم شهرداری اهواز، تامین نشدن منابع مالی است که در این خصوص، راهکارهایی در نظر داریم تا شهرفروشی انجام نشود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در ۱۵ سال گذشته، ممیزی املاک در اهواز انجام نشده در حالی که طبق قانون، هر پنج سال یک بار باید این کار انجام شود بنابراین با انعقاد قرارداد با هشت پیمانکار در هشت منطقه، ممیزی املاک را انجام خواهیم داد تا منبع درآمد خوبی برای شهرداری اهواز حاصل شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز با اشاره به اهمیت وصول مطالبات شهرداری گفت: شهرداری اهواز از افراد حقیقی و حقوقی مطالبات زیادی دارد که باید این مطالبات به صورت مستمر پیگیری و وصول شوند.

هاشم‌پور بیان کرد: توانمندسازی سازمان‌های وابسته به شهرداری نیز یکی دیگر از اقدامات به منظور افزایش منابع مالی شهرداری است؛ ۱۶ سازمان وابسته به شهرداری داریم که حداقل ۱۳ سازمان از این تعداد به مساعدت شهرداری نیاز دارند و اگر این سازمان‌ها توانمند شوند قطعاً از حیث منابع مالی مستقل خواهند شد.

وی افزود: ظرفیت قانونی نیز تحت عنوان ۱۰ درصد سهم شهرداری از اراضی و املاک وجود دارد که حدود ۲۰ سال است از این ظرفیت استفاده نشده است و باید سهم شهرداری اهواز پیگیری شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز با بیان اینکه باید منابع مالی جدید شناسایی شود، عنوان کرد: به روز رسانی مال اجاره ساختمان‌ها و املاک شهرداری نیز بسیار مهم است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع، مشارکت با بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است است. در این خصوص ما با خام‌فروشی زمین مخالف هستیم و می‌توان با مشارکت بخش خصوصی درآمد بیشتری نصیب شهرداری کرد.

هاشم‌پور بیان کرد: کاهش معقول هزینه‌ها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. اکنون هزینه‌های جاری شهرداری اهواز بالا است و باید تا حد امکان در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: وصول درآمد شهرداری با بهره‌برداری از فناوری نوین نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. با سیستمی شدن کارها، جهش قابل توجهی در درآمدها ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مطالبات و بدهی‌های شهرداری در سامانه "سماد" ثبت شود، دولت از ردیف تهاتر، این بدهی‌ها را تامین می‌کند که در سال‌های گذشته از این ظرفیت استفاده نشده است.

هاشم‌پور با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی گفت: درآمد محقق‌شده بسیار پایین است در حالی که ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد. از طرف دیگر صنایع و شرکت‌های مستقر در محدوده شهر نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهروندان عمل کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت پسماندها و نظافت شهر، تصریح کرد: گلایه مردم در خصوص وضعیت نظافت شهر بحق است و تذکرات جدی در این خصوص دادیم.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲۵ خودرو برای جمع‌آوری و حمل زباله در اختیار پیمانکاران است و بر اساس قرارداد باید هشت ساعت فعالیت داشته باشند اما عملا کمتر از این میزان کار می‌کنند بنابراین با توجه به عملکرد ضعیف نظارت بر کار پیمانکاران خدمات شهری، شورا در این زمینه ورود می‌کند.