کد خبر: ۵۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰ 01 December 2021
مدیر اداره میراث فرهنگی خرمشهر:

پالایشگاه آبادان درمورد ساختمان «هلال احمر خرمشهر» پاسخگو باشد

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر از مدیران پالایشگاه آبادان درخواست کرد تا نگرانی‌های مجموعه میراث فرهنگی را در قبال ساختمان تاریخی کنسولگری موسوم به هلال احمر خرمشهر در نظر بگیرند.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:با توجه به جایگاه تاریخی ساختمان کنسولگری موسوم به «هلال احمر خرمشهر» و نگرانی‌هایی ک  پیرامون این ساختمان وجود دارد، سجاد پاک‌گهر گفت: ساختمان تاریخی کنسولگری موسوم به هلال احمر به عنوان یکی از بناهای مهم و ارزشمند تاریخ ایران اسلامی نقش مهمی در تاریخ معاصر استان خوزستان دارد و باید به سرعت نسبت به وضعیت این بنا اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی افزود: به منظور حفاظت و مرمت این اثر تاریخی در ۲ دهه گذشته در چندین مرحله از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اقدامات مرمتی بر روی این بنا صورت گرفت. در حالی که حسب استعلامات صورت گرفته از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان خرمشهر اعلام شده است که این ساختمان در تملک پالایشگاه آبادان قرار دارد.

پاک‌گهر با اشاره برابر بند یک ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبنی بر این که «تمامی دستگاه‌های اجرایی "مالک بنای ثبت ملی" مکلفند به منظور صیانت از میراث فرهنگی هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفظ و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی را در قالب بودجه سنواتی از محل اعتبارات خود تامین و در چهارچوب ضوابط قانونی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هزینه نمایند» گفت: با توجه به شرایط فعلی این بنا پیش از این در چندین مرحله نامه‌نگاری‌های متعددی با پالایشگاه نفت آبادان به عنوان مالک بنا انجام داده‌ایم که متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حفاظت و مرمت و در ادامه احیای بنا از طریق راه‌اندازی موزه صنایع دستی و مردم شناسی به پالایشگاه آبادان به عنوان مالک پیشنهاد انتقال سند به میراث فرهنگی خوزستان نیز داده شده است و کماکان این مجموعه به مکاتبات صورت گرفته پاسخی نداده‌اند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر گفت: شایسته است که پالایشگاه آبادان با عمل به وظایف قانونی خود در قبال این بنای تاریخی به منظور نجات‌بخشی و نگهداری از یکی از مواریث مهم تاریخ ایران اسلامی، با تعامل و همگرایی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به نگرانی‌های پیرامون این بنا پایان دهد.

بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، ساختمان کنسولگری در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ به شماره ۲۸۴۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.