کد خبر: ۵۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۲۳ دی ۱۴۰۰ 13 January 2022

انتقاد نماینده اهواز از اختصاص ۳۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست

نماینده اهواز با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ درصد حق آلایندگی صنایع استان ها به صندوق محیط زیست اختصاص یافت، گفت: این اقدام بر خلاف قانون است و در سال ۱۴۰۰ اصلاح شد اما دولت در اقدامی قصد احیاء چنین رویه ای برای بودجه سال ۱۴۰۱ را دارد.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:مجتبی یوسفی در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در شرکت فولاد اکسین خوزستان که امروز(۲۳ دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در بی توجهی های صورت گرفته، ۳۰ درصد سهم و حق استان ها از محل جرایم آلایندگی صنایع به صندوق محیط زیست اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این اقدام، باعث کاهش توان مالی استان های کشور برای رسیدگی به مناطق محروم و کم‌برخوردار شد و باید تلاش شود تا از تکرار چنین اشتباهی در بودجه سال ۱۴۰۱ جلوگیری شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ هزینه و منابعی که به صندوق محیط زیست اختصاص یافت، از ابهامات بسیار زیادی برخوردار بود، گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که این منابع صرف فعالیت های سیاسی و انتخاباتی شده است.

یوسفی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ درصد حق آلایندگی صنایع استان ها به صندوق محیط زیست اختصاص یافت، گفت: این اقدام بر خلاف قانون است و در سال ۱۴۰۰ اصلاح شد اما دولت در اقدامی قصد احیاء چنین رویه ای برای بودجه سال ۱۴۰۱ را دارد.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز شهرداری ها و دهیاری های کشور و به خصوص استان خوزستان از محل عوارض آلایندگی صنایع تامین می شود و اختصاص بخشی از این حق آلایندگی به صندوق محیط زیست باعث تضعیف خدمات رسانی به مناطق کم‌برخوردار شده است.

 نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش تولید در صنایع گفت: علاوه بر این که تکمیل این زنجیره در صنایع فولادی باید پیگیری شود، انتظار می رود که پتروشیمی ها نیز در این زمینه فعالیت جدی تری را در دستور کار خود قرار دهند.

یوسفی افزود: تعداد مجتمع های پتروشیمی در استان خوزستان ۲۱ واحد است و علی رغم چنین ظرفیتی اما حتی یک محصول نهایی در این بخش تولید نمی شود.