کد خبر: ۵۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ 18 January 2022
معاون استاندار خوزستان:

نخاله‌های ساختمانی ظاهر شهرهای استان را مخدوش کرده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: چهره اهواز و شهرهای مختلف استان به واسطه انبوه زباله‌ها و نخاله‌ها مخدوش شده است که اقدام ضربتی برای ساماندهی به این وضعیت تا پیش از فرارسیدن عید نوروز باید در دستور کار شهرداری همه شهرهای خوزستان باشد.


به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایرنا:محمد خانچی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان، با بیان اینکه ظاهر کنونی شهرهای خوزستان به واسطه نخاله‌های ساختمانی رها شده، زیبنده استان نیست، ادامه داد: کاش به اهواز کلانشهر نمی گفتیم چرا که هر جای اهواز را نگاه می کنیم مملو از زباله است.
وی با انتقاد از حضور نیافتن مسوولان دستگاه‌های مرتبط در این کارگروه گفت: اولویت مدیریت خوزستان آسایش، امنیت و سلامت مردم است و مدیری که این موضوع برای او اهمیت ندارد حضور آن مسوول در استان جایز نیست.
معاون استاندار خوزستان، با تاکید بر اهمیت فرهنگی سازی در بهبود وضعیت مدیریت پسماند در استان گفت: باید نقش همه دستگاه ها، صنایع آلاینده و نهادهای رسانه‌ای و مردمی برای مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در این زمینه به درستی تعریف، و وظایف لازم برای آنها تعریف شود.
وی استفاده نکردن شهرداری‌ها از ظرفیت پسماند به عنوان یک منبع درآمدی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: به منظور استفاده بهینه از پسماند به عنوان طلای کثیف باید بستر لازم برای ورود بخش خصوصی به این موضوع در خوزستان فراهم شود.
خانچی، ساماندهی زباله گردها در اهواز را موضوعی اولویت دار دانست و ادامه داد: زباله گردی به شکل کنونی علاوه بر ایجاد مخاطره بهداشتی و مخدوش کردن ظاهر شهر، آسیب های مختلفی نیز به همراه دارد که باید ضمن دقت به آسیب نرسیدن به معیشت این افراد، ساماندهی این وضعیت در دستور کار شهرداری باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مصوبه های کارگروه مدیریت پسماند خوزستان بدون تعارف باید جمع بندی و پیگیری شود و در صورت نیاز با مدیران کم کار برخورد لازم صورت گیرد.
وی با تاکید بر ساماندهی سایت پسماند صفیره اهواز تا پیش از تابستان سال آینده ادامه داد: آتش سوزی ها و وضعیت نامطلوب بهداشتی این سایت، زندگی در روستاهای اطراف را با مشکل جدی روبه رو کرده است که باید پیش از آغاز فصل تابستان و شروع آتش سوزی در این سایت اقدام پیشگیرانه و اصلاحی انجام شود.
خانچی، بر آغاز نهضت جمع آوری نخاله در اهواز تاکید کرد و افزود: همزمان با فرهنگ سازی، ساماندهی وضعیت نخاله های ساختمانی و ماشین های حمل نخاله به عنوان یک اولویت باید به صورت جدی توسط شهرداری و دستگاه های مرتبط مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مدیریت استان از طرح های ابداعی پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان برای ساماندهی و بهره گیری از پسماندها در استان استقبال می کند.
وی با تاکید بر لزوم برنامه جدی برای پسماندهای خطرناک و عفونی بیان کرد: برنامه ریزی هدفمند و عالمانه برای مدیریت صحیح انواع پسماندهای خانگی، صنعتی، کشاورزی، و نخاله های ساختمان در استان باید اولویت کارگروه مدیریت پسماند خوزستان باشد.
سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه برومی راه اندازی شده است. روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود.
اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی همچنان ادامه دارد و از چند سال پیش با آتش‌سوزی‌ وسیع به ویژه در فصل گرما روبه رو می‌شود.