کد خبر: ۵۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ 16 April 2022

سیمان در بوشهر «نیست» شد!

با وجود آنکه مسئولان صمت استان بوشهر گفته‌اند قیمت سیمان پاکتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است، در کف بازار یا این مصالح ساختمانی موجود نیست و یا کمتر از ۵۵ هزار تومان عرضه نمی‌شود.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:این وضعیت باعث شده است واحدهای تولیدکننده بتن آماده، مجریان و پیمانکاران پروژه‌‎های عمرانی و ساخت و سازهای مسکونی برای ادامه و تکمیل کارها با مشکل جدی روبه‌رو شوند.

درحالی که چیزی به روزهای بسیار گرم بوشهر باقی نمانده و اکنون با توجه به شرایط آب و هوایی استان بهترین زمان برای کار کردن است که متأسفانه کمبود سیمان روند کار را با کندی پیش می‌برد.

در استان بوشهر سه کارخانه سیمان وجود دارد که سالانه ۶ میلیون تن محصول تولید می کنند؛ این کارخانه‌ها علاوه بر نیاز استان صادرات نیز دارند.

ادامه کمبود و افزایش قیمت سیمان به عنوان یکی از مواد اولیه اجرا طرح‌ها و سازه‌ها، درحالی است که کارخانه ساروج کنگان روزانه ۶ هزار تن محصول تولید می‌کند، کارخانه دشتستان و کارخانه سیمان دشتی هم روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن تولید دارند. نیاز استان بوشهر نیز روزانه ۵ هزار تن است.

چرا سیمان در بوشهر نایاب شده است؟

یکی از عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی در شهر بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت نایاب شدن سیمان در استان اظهار کرد: سیمان دشتستان صادر می‌شود و سیمان مند دشتی نیز برای تعمیرات از مدار خارج شده است، از این رو اکنون سیمان در استان بوشهر یا پیدا نمی‌شود و یا هر کیسه در بازار سیاه قیمتی حدود ۵۵ هزار تومان دارد.

به گفته مسئولان قیمت سیمان‌های موجود در بازار با توجه به هر شهرستان و فاصله و هزینه بار، باید میان ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان باشد.

عرضه سیمان در استان بوشهر افزایش می‌یابد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان امروز در حاشیه  بازدید به چند فروشگاه و دفتر مصالح ساختمانی شهر بوشهر به‌طور سر زده گفت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰۰ تن سیمان در سطح استان عرضه داریم که از ابتدای هفته آینده ۲۷ فروردین با راه اندازی کارخانه‌مند دشتی به ۵۵۰۰ تن افزایش می‌یابد.

مهدی صفوی افزود: کارخانه سیمان ساروج کنگان: توان تولید روزانه ۶۰۰۰ تن سیمان و کلینکر، کف عرضه هفتگی در بورس ۶۰۰۰ تن / کارخانه سیمان‌مند دشتی: توان تولید روزانه ۳۰۰۰ الی ۳۵۰۰ تن، کف عرضه هفتگی در بورس ۱۴۷۰۰ تن / کارخانه سیمان دشتستان: توان تولید روزانه ۳۰۰۰ الی ۳۵۰۰ تن، کف عرضه هفتگی در بورس ۱۷۰۰۰ تن را دارند.

هر پاکت سیمان بین ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان

وی عنوان کرد: قیمت سیمان بر اساس عرضه در بورس در سطح بازار تعیین می‌شود که برهمین اساس قیمت هر پاکت سیمان طی چند روز اخیر بین ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: براساس مشاهدات میدانی صورت گرفته از کمبود سیمان درسطح بازار طی چند روز اخیر موضوع را به‌صورت جدی و مستمر در دستورکار و پیگیری لازم قرارگرفته است تا مشکل را مرتفع کنیم.

صفوی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف در عرضه سیمان بیش از قیمت تعین شده و یا عرضه نکردن آن و ... مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.

اول تامین نیاز داخل سپس صادرات

اکنون انتظار می‌رود که مسئولان علاوه بر نظارت جدی بر روند تولید و توزیع سیمان، این کارخانه‌ها را موظف به تامین نیازهای استان کرده و سپس مجوز صادرات و ارسال به دیگر نقاط را بدهند.
برچسب ها: سیمان ، بوشهر