کد خبر: ۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ 09 May 2022

قول شرف بدهند بیمه کارگران ساختمانی را اجرا می‌کنند

در حالی که ‌آمارها از وجود ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور خبر می دهد که به دلیل کسری منابع در نوبت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید اطمینان صد درصد دارد که بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه نمی رسد؛ مگر آنکه مدیران ستادی سازمان تامین اجتماعی قول شرف بدهند و عزم و اراده جدی داشته باشند که این طرح را به سرانجام می‌رسانند.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:بر اساس آمارها نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰  هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی حدود ۸۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند این در حالی است که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی کماکان در صف انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

اکبر شوکت ـ رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ـ اخیرا اعلام کرده که ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در سطح کشور مشغول بیمه پردازی هستند و ۱۵۰ هزار نفر از این قشر، بازنشسته شده‌اند.

به گفته وی، ‌ یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور مشغول کار هستند که ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی به دلیل کسری منابع سازمان تامین اجتماعی در قانون بیمه کارگران ساختمانی در نوبت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

حجت عبدالملکی ـ وزیر کار ـ در روزهای گذشته اعلام کرد با همراهی مجلس و در صورت اصلاح برخی از مواد قانونی، همه کارگران ساختمانی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی قرار گیرند.

برابر آمارها ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است از این رو موضوع بیمه کارگران ساختمانی به عنوان یک ضرورت حیاتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هادی ساداتی ـ نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی  ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید این مطلب می‌گوید: در حوزه حوادث کار، حوادث ساختمانی همچنان حرف اول را می‌زند و نحوه کار در بخش ساختمان به گونه‌ای است که بدون حفاظ است؛ کارفرما تنها یک بیمه مکمل خریداری می‌کند و دلش را به آن خوش می‌کند و اهمیتی به حفاظ و ایمن سازی کارگر ساختمانی نمی‌دهد در نتیجه مسایل ایمنی در حوزه ساختمان رعایت نمی‌شود و سازمان نظام مهندسی به دلیل عدم نظارت کافی و اصولی بر نحوه ساخت ساختمان‌ها و ایمنی ‌آن در این زمینه مقصر است.

وی می گوید: کارگران ساختمانی چون مشمول قانون کار نیستند در شرایط بیکاری مشمول دریافت یبمه بیکاری نمی‌شوند و اگر اتفاقی در حین کار برای کارگر ساختمانی بیفتد یک خانواده متلاشی می شود و خانواده نان آوری که خانه نشین شده و تحت پوشش بیمه هم نیست به سختی امرار معاش می‌کند. با این وجود کارگر حادثه دیده باید جدا از اینکه هزینه‌های درمانش را بپردازد هر ماه حق بیمه اش را هم واریز کند و اگر تا سه ماه حق بیمه نپردازد، بیمه او به خودی خود قطع می شود و غرامت ایام بیکاری به وی تعلق نمی‌گیرد.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درباره اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی می‌گوید: طبق آخرین اخبار، اصلاحیه از سوی نمایندگان کمیسیون اجتماعی رفع اشکال و تحویل هیات رئیسه شده تا در اولین نوبت رسیدگی مجلس قرار گیرد.

ساداتی در پاسخ به این پرسش که با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تا چه حد می توان به بیمه همه کارگران ساختمانی در کشور امیدوار بود؟ اینطور پاسخ می‌دهد: شخصا به این مساله خوشبین نیستیم و معتقدم حتی اگر این اصلاحیه رأی بیاورد و تصویب شود، ‌ سازمان تامین اجتماعی آن را اجرا نخواهد کرد.

وی می‌گوید: چند وزیر کار آمدند و رفتند و قول و وعده دادند که کل کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار می‌دهند ولی حقیقت این است که اختیارات وزارت کار نسبت به تامین اجتماعی در حوزه ساختمانی در حد صفر است و هر وعده ای که بدهند برای ما قابل پذیرش نیست. اطمینان صددرصد دارم که این طرح به نتیجه نمی‌رسد و بیمه کارگران ساختمانی انجام نمی‌شود؛ اگر این طور بود اصلاحیه سال ۱۳۹۳  را درست اجرا می‌کردند ولی دیدیم با اینکه تامین اجتماعی تکلیف داشت و باید تحت پوشش قرار می‌داد، این کار را انجام نداد.

قول شرف بدهند بیمه کارگران ساختمانی را اجرا می‌کنند

این مقام مسئول کارگری می‌گوید: موضوع بیمه کارگران ساختمانی از دست وزیر و رئیس خارج است مگر آنکه مدیران ستادی سازمان تامین اجتماعی قول شرف بدهند و عزم و اراده جدی نشان بدهند، در آن صورت امکانپذیر خوهد بود و این نظر شخصی بنده است، در غیر این صورت با اصلاحیه مجلس، تنها منابع سازمان تامین اجتماعی تامین خواهد شد و هیچ کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت.

قانون بیمه کارگران ساختمانی در راستای اصلاح و تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد چرا که منابع سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارگران کافی نبود.

خرداد سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند که در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته و با توجه به آنکه به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح دانسته شد به کمیسیون اجتماعی بازگشت.

پیش از این ولی اسماعیلی ـ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ـ در یک گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس گفته بود: کلیات این طرح و چند ماده آن در صحن علنی مجلس رای آورد ولی ابهامی وارد شد که احتمال دادند تاثیری بر قیمت مسکن بگذارد لذا مقرر شد پس از رفع آن ابهام، بدون بحث نوبت بندی مرسوم مجلس و در اولین فرصت مجدداً در صحن مطرح و کمتر از یک ماه تعیین تکلیف شود.

وی در جزئیاتی در خصوص تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده، افزود: هم اکنون نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت در کشور وجود دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از آنها بیمه و ۴۰۰ هزار نفر پشت نوبتی و در صف انتظار بیمه پردازی هستند.

به گفته اسماعیلی، سازمان تأمین اجتماعی از دولت پول نمی‌گیرد و منابع مالی برای پرداخت بیمه ۴۰۰ هزار نفر را ندارد لذا برای اینکه کمکی به سازمان تامین اجتماعی بکنیم، این قانون را در مجلس اصلاح می کنیم.

در حال حاضر موضوع بیمه کارگران ساختمانی یکی از اولویتهای دولت سیزدهم به شمار می رود و وزارت کار با جدیت پیگیر دغدغه بیمه این قشر از کارگران است.

با توجه به آنکه بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد، بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی کمک بزرگی به جامعه کارگران ساختمانی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در صورتی که طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به تصویب مجلس برسد و اراده‌ای برای اجرای صحیح قانون از سوی مجریان آن وجود داشته باشد، کارگران ساختمانی برای استفاده از خدمات تامین اجتماعی دیگر محدودیتی نداشته و بدون سهمیه بندی از مزایای بیمه اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.