کد خبر: ۵۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ 12 June 2022

چگونه با شهر برخورد کنیم؟

یک استاد دانشگاه گفت: آثار تاریخی زمانی حفظ خواهد شد که شما شهر را حفظ کنید، خیلی از این آثار امروز در کشور در حال تخریب است چون شهر را نمی‌شناسیم، نمی دانیم شهر کجاست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:ناصر بهرامیان، در همایش روز معمار که به همت کمیسیون معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان و کمیسیون عمران اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: ما نمی‌دانیم شهر دیرینه، فرهنگ شهر و شهر امروز چیست و امروز چگونه باید با شهر برخورد کرد و چگونه باید برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به این‌که ویروسی به نام "تجارت شهری" در کشور ما حاکم شده که نه خرم‌آباد می‌شناسد، نه کاشان و اصفهان و تهران، تصریح کرد: این ویروس پشتوانه عظیمی به نام مافیا دارد که به جان همه شهرهای ما افتاده است.

بهرامیان عنوان کرد: ما دانش زندگی در سیاره زمین را هنوز نداریم، در زیستمان جنگل‌ها را از بین می‌بریم، فضاهای سبزی که باید با آن زندگی کنیم را تخریب می‌کنیم، سیستم آب را نمی‌شناسیم و از نگهداری آن اطلاع نداریم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که مسئله دانش وقتی نباشد زندگی و خود انسان نیز نابود است، بیان کرد: از نظر جوی آب و سیل می‌آید همه چیز را نابود می‌کند، چون دانش آن را نداریم که جلویش را بگیریم، دوران ایلامی‌ها جلوی آب را گرفتند کشاورزی را ایجاد کرده و سیستم بهره‌برداری از آب را آموختند در حالی که ما هنوز نمی‌دانیم چگونه با آب برخورد کنیم و دانش آن را نداریم.

وی با بیان این‌که شهر باید به صورت فضایی طراحی شود، گفت: باید در این مورد مطالعه شود، طرح جلوگیری از سیل وجود دارد، به علت نبود این دانش خیلی در زندگی ضربه می‌خوریم، شهر هنوز برای جامعه ما شناخته نشده و در دنیا نیز هنوز جوان است، از سال ۲۰۰۵ این نگرش به وجود آمد و فهمیدند که فضا و آرامش زندگی این نیست که شهر را سوراخ سوراخ کرده و فقط برای اتومبیل مسیر درست کنیم.

بهرامیان ادامه داد: الان سیستمی که شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی از آن حمایت می‌کند، برای این است که شهر را نمی‌شناسد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: همانگونه که یک مجسمه را از دوران‌ گذشته پیدا و در بهترین جای خانه نگهداری می‌کنیم و از همه طرف آن را حفظ می‌کنیم، شهر را نیز باید حفظ کنیم.

وی با اشاره به این‌که کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است، تصریح کرد: همه شهرهای ما آنتیک هستند، اینها مانند همان مجسمه است که در خانه می‌گذاریم و می‌گوییم خیلی ارزشمند است و کسی به آن دست نزند، ولی چون شهر را نمی‌شناسیم آن را پاره پاره می‌کنیم، از شهری که به عنوان عنصر تاریخی و فرهنگی باید حفظ کنیم، چون جواب سرریز شهری را نمی‌دهد باید زیرگذر و روگذر و  ... بزنیم.

بهرامیان عنوان کرد: مسائل تئوری و عملی ما با یکدیگر متفاوت است چراکه آن مافیای ویروس تجارت نمی‌گذارد، این ویروس در کشور ما الان حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که به وجود آمده است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: شهر جایی است که باید رشد کنی، انتشار بدهی و قدرت پیدا کنی، شهر باید آرامش داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۱۰ صاحب دانشکده معماری شدیم، همان دانش ادامه دارد اما صاحب هیچ چیزی نشدیم، بیان کرد: کشوری که صادر کننده معماری و شهرسازی به جهان بوده و اولین پل و بنای معماری بشریت را برقرار کرده و پس از ۹۰ سال دانشکده معماری صاحب هیچ چیزی نیست، بناها را که نگاه می‌کنی فکر می‌کنی راسته نیویورک را نگاه می‌کنی، در بندرعباس ساختمان‌های شیشه‌ای بنا شده که مناسب اقلیم نیست که نشان می‌دهد در این معماری اصلاً اقلیم مهم نیست.

بهرامیان خطاب به مهندسین حاضر در جلسه اظهار کرد: شما تدارکات چی هستید، شهر باید فضای معماری را آماده کند، وقتی شما شهر ندارید و اجازه نمی‌دهند معمار آنجا حرکت و خلاقیت را پیاده کند، معماری کجا می‌خواهد رشد کند، اگر می‌گویند معماری ما چرا اینگونه شده برای این است که ما فضای شهری و فضای رشد معماری را در شهرهایمان نداریم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: باید با ویروسی که قدرت مافیایی پشت آن است بجنگیم، ما سال‌ها جذب غرب شدیم و گفتیم هرکاری که در آمریکا و اروپا می کنند عالیست، به داشته‌ها، دانش، گذشته، فرهنگ و دیرینه خودمان اصلاً توجه نکردیم، نگفتیم ما که هستیم فقط ایستادیم ببینیم آن‌ها که هستند و متأسفانه اساتیدی که در این زمینه داشتیم نیز همین راه را رفتند، این اساتید بودند که باید به ما خط می‌دادند و بدعت گذاری می‌کردند که نکردند.

وی ادامه داد: آنها معماری مدرن را از غرب آوردند متفکران اندیشمند در این زمینه نداشتیم، معماری مدرن در ایران شکست خورد چون مکانیزم بشر با دیکته کردن مسائل انجام نمی‌شود، انسان امروز نیاز، خواسته و دیدگاه دارد که باید پاسخ داده شود و معماری مدرن آن را حل نکرد.

بهرامیان افزود: انسان آرامش، فضای سبز و آب می‌خواهد که در سیستم فطرت انسان عجین شده است، روی فطرت انسان باید کارکرد که بتوانیم شهر را بشناسیم، شهر برای این نیست که فقط مسیر اتومبیل‌ها را درست کنیم، اگر در ایران امکان آْن وجود داشت اجازه ساخت بیشتر از سه طبقه را نمی‌دادیم، ما ۹۵۰ میلیون کیلومتر زمین آماده و مجانی برای هزاران برنامه و پروژه داریم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: معماری مدرن به این علت که با مکانیزم بشر درست درنیامد شکست خورد، حدود ۶۰ سال پیش مطرح شد که شهر باید کلان بود، اما ما برعکس دریافت کردیم، تصور کردیم از نظر وسعت است، برنامه کلان‌شهر همان سیستم مافیایی است.

وی تأکید کرد: کلان شهر یعنی امکانات بیشتر از نظر آموزشی، پزشکی، تفریحی و ...، که ویران کردن شهر باعث کلان‌شهر شدن می‌شود.
برچسب ها: شهر ،معماری