کد خبر: ۵۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ 10 September 2022

مزایای استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری صحبت کنیم. صنعت ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر با تغییرات زیادی در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی مواجه شده است. متریال قدیمی که عموماً سنگین وزن و گران قیمت بودند، در حال جایگزین شدن با متریال جدید و صنعتی هستند که از نظر عایق صوتی و حرارتی، قیمت تمام شده، وزن، سرعت اجرا و مقاومت در برابر ارتعاش و زمین لرزه بسیار بهتر هستند.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از سایت شرکت بامداد فوم :در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری صحبت کنیم. صنعت ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر با تغییرات زیادی در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی مواجه شده است. متریال قدیمی که عموماً سنگین وزن و گران قیمت بودند، در حال جایگزین شدن با متریال جدید و صنعتی هستند که از نظر عایق صوتی و حرارتی، قیمت تمام شده، وزن، سرعت اجرا و مقاومت در برابر ارتعاش و زمین لرزه بسیار بهتر هستند. ساختمانهای اداری ضوابط ساختمان‌سازی خاص خود را دارند و با توجه به اینکه از رفت و آمد و سر و صدای بالایی برخوردار هستند، باید به نحوی ساخته شوند که بیشترین عایق صوتی را میان قسمت‌های مختلف ساختمان به وجود بیاورند. در این مقاله با خواص، انواع یونولیت از جمله یونولیت سقفی، یونولیت دیواری، یونولیت کار شده در نمای ساختمان و مزایای آنها آشنا می‌شویم.

 


 

یونولیت چیست؟
قبل از اینکه با کاربردها و مزایای استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری آشنا شویم، باید اطلاعاتی در مورد یونولیت داشته باشیم. جنس یونولیت‌هایی که در ساختمان‌سازی و ساختمانهای اداری استفاده می‌شود از چیست؟ یونولیت چگونه ساخته می‌شود؟ انواع یونولیت کدام است؟

یونولیت را به احتمال بسیار زیاد تحت عناوین مختلفی مانند فوم، فوم یونولیت، پلاستوفوم، آکاسیف و فیبر سفید و در ساختمان‌سازی از نزدیک دیده‌اید. فوم‌های بزرگ سفید رنگ و متخلخل که به جای بتن و میلگرد در سقف و دیوار ساختمان‌های مختلف کارگذاری می‌شوند و هر کدام به اندازه چندین آجر و تیرچه بلوک فضا را پوشش می‌دهند.

  

جنس یونولیت‌هایی که در ساختمان‌سازی و ساختمانهای اداری استفاده می‌شود از چیست و یونولیت چگونه ساخته می‌شود؟
یونولیت یک نوع ماده پلیمری و صنعتی است که از جنس پلی استایرن بوده و جزو فرآورده‌های پتروشیمی محسوب می‌شود. این ماده بسیار سبک وزن، از استحکام بالایی برخوردار است و عایق صوتی و حرارتی خوبی میان فضای داخلی سازه و فضای بیرونی ایجاد می‌کند. یونولیت در انواع و اشکال مختلفی ساخته می‌شود تا نیازهای مختلف صنعت ساختمان‌سازی را پوشش دهد. یونولیت را می‌توان به صورت گرانول، ورق و بلوک پیدا کرد که از ضخامت و ابعاد مختلفی برخوردار هستند. این ماده با نام تجاری پلی استایرن انبساطی (EPS , Expandable Polystyrene) شناخته می‌شود. سال‌ها است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی از این ماده برای ساختن انواع ساختمان‌های اداری، تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود. یونولیت سقفی برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ کشف شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

 

انواع یونولیت ساختمانی مورد استفاده در ساختمان های اداری
یونولیت‌ها این روزها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام از این یونولیت‌ها، موارد استفاده خاص خود را دارند. انواع یونولیت ساختمانی در حالت کلی به شرح زیر هستند:

 

 

– یونولیت‌های سقفی


سقف سازه به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر آن، همواره یکی از دغدغه‌های مهم پیمانکاران بوده و هست. نحوه اجرای سقف، متریالی که از آن برای پوشش فضای سقف استفاده می‌کنند، امکان اجرای سقف چند طبقه به صورت همزمان، سرعت اجرای کار، نیاز یا عدم نیاز به شمع بندی و سقف کاذب و نیاز یا عدم نیاز به استفاده از نیروی کار ماهر برای اجرای سقف، یکی از بزرگترین مشغولیت‌های ذهنی پیمانکاران است. یونولیت سقفی تمام این دغدغه‌ها را به دست فراموشی سپرده است. استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری مزایای فوق‌العاده‌ای را به آن اضافه می‌کند که در ادامه به صورت مفصل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. یونولیت سقفی با دانسیته ۱۲ و وزنی در حدود ۷ الی ۸ کیلوگرم در هر قالب، بهترین متریال در دسترس برای پوشاندن فضای سقف و کاهش استفاده از بتن و میلگرد است. یونولیت‌های سقفی در ابعاد و دانسیته استاندارد تولید می‌شوند و پس از تولید نیز قابل برش و تغییر شکل و اندازه هستند. امکان سفارش یونولیت سقفی به صورت شخصی و مطابق با نیازهای مشتری نیز وجود دارد.

 


 

– یونولیت‌های فشرده
یونولیت‌ها مصارف استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری و مسکونی تنها یکی از کاربردهای این متریال است. یونولیت‌ها برای استفاده در صنعت خودروسازی، صنعت تولید درب و پنجره، مجسمه‌سازی و سایر صنایع، به صورت فشرده و تحت فشار بالا تولید می‌شوند. عمل‌آوری یونولیت تحت فشار بالا منجر به کاهش سایز و افزایش چگالی، وزن، استحکام و درجه عایقی یونولیت می‌شود.

 

– یونولیت‌های دیواری

یونولیت‌ دیواری نوع دیگری از یونولیت‌های ساختمانی هستند که برای پوشاندن و اجرای دیوارهای داخلی، تفکیک فضا، درزگیری، عایق‌بندی و دکوراسیون فضای داخلی ساختمانهای اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از یونولیت در ساختمانهای اداری منجر به افزودن ویژگی‌هایی نظیر خاصیت آنتی‌باکتریال، قابلیت نظافت و شستشوی آسان، عدم نفوذ رطوبت، حشرات و عایق‌بندی بسیار مناسب به این ساختمانها می‌شود. با توجه به رفت‌وآمدهای متوالی و مکرر در ساختمان‌های اداری، بحث عایق‌بندی این ساختمان‌ها از درجه اهمیت بسیار بالایی در نزد سازندگان برخوردار است. نوع دیگری از یونولیت وجود دارد که برای مصارف بسته‌بندی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که اشاره شد، یونولیت‌ها به دلیل خواص فوق‌ العاده‌ای که در صنایع مختلف دارند، همچنین برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یونولیت‌های بسته‌بندی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار و رطوبت داشته و باتوجه به وزن بسیار کمی که دارند، برای بسته‌بندی مواد مختلف بسیار مناسب هستند.
 
سخن پایانی
ویژگی‌های نظیر عایق‌بندی صوتی و حرارتی بالا، وزن بسیار سبک، قیمت ارزان‌تر نسبت به مصالح گران قیمتی مانند بتن و میلگرد، پایداری در برابر زلزله و ارتعاش‌های سازه، سرعت اجرای بالا و عدم نیاز به نیروی کار ماهر از جمله مزایای استفاده از یونولیت در ساختمان های اداری هستند. در بخش دوم این مقاله با نحوه ساخت یونولیت ساختمانی و کاربردهای یونولیت در صنایع مختلف و ساختمان سازی آشنا خواهیم شد. برای استعلام قیمت انواع مصالح ساختمانی با شرکت بامداد فوم تماس بگیرید.
برچسب ها: شرکت بامداد فوم
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
0
چه جالب