کد خبر: ۵۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱ 01 October 2022

کلیدنخورده‌هایی که باد می‌خورند!

بازار مسکن در شمال شهر تهران همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. این موضوع را به راحتی می‌توان از حجم بالای واحدهای عرضه شده برای فروش در مناطق ۱ تا ۳ مشاهده کرد؛ آپارتمان‌هایی که عمدتا مشتری ندارد و بعضا تا ماه‌ها آگهی فروش آنها تجدید می‌شود.
به گزاش سازه نیوز و به نقل از ایسنا: بررسی‌ها از فایل‌های فروش آپارتمان در سایت‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد آگهی‎های فروش مربوط به منطقه ۱ است؛ در حالی که منطقه ۱ فقط ۴.۹ درصد از معاملات قطعی را به خود اختصاص می‌دهد و جایگاه دهم را در سهم از معاملات مسکن تهران دارد.


در منطقه ۲ نیز که البته رتبه دوم از معاملات مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در اختیار دارد و ۸.۹ درصد معاملات را به خود اختصاص داده حدود ۳۰ درصد فایل‌های فروش را می‌توان مشاهده کرد.

مناطق ۵ و ۱۰ نیز محدوده‌هایی هستند که تعداد بسیار بالایی آگهی ملکی عرضه شده برای فروش را در بر گرفته‌اند. اگرچه این مناطق به ترتیب جایگاههای اول و چهارم از نظر تعداد معاملات مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در مرداد امسال کسب کردند، اما حجم آگهی‌های فروش در این مناطق نیز بسیار بیش از تعداد معاملات است.

نمایه‌های فوق از عرضه بیش از تقاضا در بازار مسکن حکایت دارد. این مساله می‌تواند به جهت کاهش انتظارات تورمی در بازار ملک، مثبت ارزیابی شود اما موضوع رکود تورمی هنوز به طور کامل دست از سر بازار مسکن برنداشته است؛ اگرچه شهریور امسال بر اساس گزارشهای غیررسمی سرعت رشد قیمت مسکن در پایتخت نسبت به مرداد کاهش یافته و از ۲.۵ درصد در مرداد به ۱.۸ درصد در شهریور رسیده است.

کلیدنخورده‌هایی که باد می‌خورند!

عمق کسادی بازار مسکن در شمال شهر تهران به قدری است که فایل‌های فروش مرتبا تجدید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد آپارتمان‌هایی در مناطق شمالی تهران که از دو تا سه سال قبل برای فروش عرضه شده، همچنان بدون مشتری است. عمده آگهی‌های مربوط به واحدهای لوکس در مناطق شمالی تهران کلیدنخورده است اما عمر این واحدها به دو تا بعضا پنج سال گذشته می‌رسد.

یک کارشناس: صاحبان آپارتمان‌های لوکس میل به مهاجرت دارند

سعید آسویار ـ کارشناس بازار مسکن به ایسنا می‌گوید: کسانی که آپارتمان لوکس دارند میل به مهاجرت پیدا کرده‌اند؛ زیرا با فروش یک آپارتمان در تهران می‌توانند سه تا چهار آپارتمان در استانبول بخرند. از قبل هم در بخش واحدهای لوکس خرید و فروشی وجود نداشت. اما آپارتمان‌های متراژ کوچک در تهران، کرج و پردیس از رونق مناسبی برخوردار است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مردم به این باور رسیده‌اند که قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد تاکید کرد: در حال حاضر متقاضیان مصرفی وارد بازار می‌شوند؛ زیرا این تصور وجود دارد که اگر نخرند از تورم عقب می‌مانند.

بعد از این فقط کوچک متراژ !

آسویار تاکید کرد: معتقدم بازار مسکن در رکود قرار ندارد، بلکه عرضه و تقاضا معقول شده است. یعنی سازنده‌ها سراغ متراژهایی می‌روند که مورد نیاز بازار است. رکود در آن بخشی اتفاق افتاده که آپارتمانهای لوکس و بزرگ، بدون مصرف مانده است.

برخی سازندگان مسکن، بخر و بفروش شده‌اند

این کارشناس بازار مسکن گفت: برخلاف بازار که رونق دارد، بخش ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد؛ زیرا سرعت رشد قیمت نهاده‌های بخش مسکن از رشد آپارتمان بیشتر است. اگر مسکن ۲۰ درصد گران می‌شود، متریال ۵۰ درصد گران می‌شود. این روند به ضرر بخش ساخت و ساز است. به همین دلیل خیلی از سازنده‌ها از این شغل دست کشیده و وارد بخش پیش‌خرید شده‌اند. در مرحله فونداسیون می‌خرند و پس از تکمیل می‌فروشند. خیلی از افراد هم سراغ شغلهای دلالی رفته‌اند. الان اگر نهاده‌های ساختمانی را خریداری و آن را نگه داری، سودش بیشتر از ساختمان‌سازی است.

آسویار درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: با همین روند تغییر خاصی نمی‌بینیم. پایین آمدن قیمت که تقریبا غیرممکن است. شاید تا پایان سال با افزایش تا ۲۰ درصد قیمت واحدهای کوچک متراژ مواجه شویم؛ زیرا به اندازه کافی در بالاشهر خانه ساخته شده و دیگر توجیهی ندارد کسی زمین را متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بخرد و آپارتمانی بسازد که دچار رکود شود.

بنابراین گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه ۱۴۰۱ در شهر تهران ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود که در مقایسه با ماه گذشته ۲.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی مرداد امسال همچنین ۷۸۲۵ فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد که نسبت به تیرماه امسال ۲۴ درصد کاهش و در مقایسه با مرداد پارسال ۴۲ درصد افزایش دارد.
برچسب ها: بازار مسکن
ستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
0
عجب