کد خبر: ۵۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۲۵ دی ۱۴۰۱ 15 January 2023

افتتاح ۲۸ هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن در دهه فجر

بنا به گفته رییس بنیاد مسکن بیش از ۳۱۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها توسط بنیاد در حال احداث است که بهمن ماه امسال ۲۸ هزار واحد به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا: ایسنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر ۲۰۲ هزار و ۱۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در روستاها و ۹۷ هزار و ۴۹۲ واحد را در شهرها به مرحله اجرا رسانده است. همچنین با همکاری شهرداری احداث ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد در بافت فرسوده شهر تهران آغاز کرده است. در مجموع بیش از ۳۱۱ هزار واحد توسط بنیاد مسکن در مراحل اجرا قرار دارد.

این آمار را اکبر نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: در برنامه است تا در بهمن ماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی احداث شده توسط بنیاد مسکن بهره‌برداری شود.

بنابراین گزارش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث سالیانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته که به دو صورت عمل می‌کند؛ در مدل اول از طریق پیمانکاری واحدها را می‌سازد که اصطلاحا به آن پیمان ـ دستمزد گفته می‌شود و در بخش دوم به متقاضیان، زمین واگذار می‌کند که خانه‌های یک تا سه طبقه احداث می‌کنند.

اولویت اجرای این پروژه‌ها شهرهای کوچک است ولی در برخی شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها از جمله قم، بندرعباس، قزوین، گرگان و تعدادی دیگر از شهرها نیز پروژه‌هایی در دست اجرا دارد.

به متقاضیان ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود.

در این خصوص حمیدرضا سهرابی ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن به ایسنا گفت: در جریان بازسازی روستایی ناشی از حوادث، سیمان و میلگرد از طریق بنیاد مسکن به نمایندگی از بنیاد مستضعفان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده  نیز به همین شکل عمل می‌شود. در مناطقی هم که بنیاد زمین دارد به مردم واگذار می‌کند و متقاضیان با  دریافت تسهیلات اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.