کد خبر: ۵۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ 07 May 2023

وجود بیش از ۱۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در خوزستان

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه مساحت بافت ناکارآمد شهری استان ۱۶ هزار و ۵۵۴ هکتار است، گفت: براساس آمارها بیش از ۸۷۶ هزار نفر ساکن بافت های ناکارآمد شهری و فرسوده هستند.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:محمد جامع  ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری در سال گذشته در خوزستان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در قالب برنامه اقدام مشترک ابلاغی تعداد ۳۸ پروژه در حوزه بازآفرینی تعریف و ۳۵ پروژه اجرایی شد.

وی افزود: از 35 پروژه اجرایی شده ۳۳ پروژه به اتمام و یا تعیین تکلیف شده است و باقی پروژه ها عمدتا با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصدی در حال اجرا هستند.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به برنامه‌های بازآفرینی با توجه به تأکیدات وزارت راه و شهرسازی مبنی بر نوسازی بافت های فرسوده و کاهش خطرات زندگی در مناطقی که بافت های نامقاوم دارند، عنوان کرد: به منظور رسیدن به اهداف و برنامه های تعیین شده در قوانین و مقررات ابلاغی موجود اقدامات جهت نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری از سوی حوزه معاونت بازآفرینی شهری در سه بخش شامل اطلاع رسانی در خصوص استفاده از تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده از محل بند "الف" تبصره ۱۸ صندوق توسعه ملی، ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در منطقه سپیدار اهواز به منظور جابجایی بخشی از ساکنین واقع در پهنه خطر کوی منبع آب اهواز و توزیع قیر رایگان بین شهرداری های شهرهای دارای محدوده بافت ناکارآمد مصوب به منظور بهسازی و نوسازی معابر واقع در محدوده های هدف انجام شد.

جامع در خصوص ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی و شناساندن آن به ذینفعان (مالکان و سازندگان) گفت: حوزه بازآفرینی شهری پس از ابلاغ دستورالعمل مورد نظر نسبت به ابلاغ آن به فرمانداری‎ها و شهرداری‌های کلیه شهرهای استان اقدام و از طریق وسایل ارتباط جمعی نسبت به تبیین و اطلاع رسانی مزایای استفاده از این دستورالعمل از سوی ذینفعان اقدام کرده است.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان همچنین به میزان سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده و تعداد جمعیتی که در این بافت ها زندگی می کنند اشاره کرد و افزود: مساحت بافت ناکارآمد شهری استان ۱۶ هزار و ۵۵۴ هکتار و براساس آمارها ساکنین واقع در ابن محدوده ها بیش از ۸۷۶ هزار نفر است.

وی در پایان میزان قیر استفاده شده در معابر بافت‌های ناکارآمد را سه هزار و ۱۴۰ تن عنوان و بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۴ کیلومتر از معابر واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری شهرهای استان توسط شهرداری ها آسفالت شده است.