کد خبر: ۵۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ 20 May 2023
خانچی؛

معماری و هویت شهری باید سبب ارتقای هویت فردی و اجتماعی شهروندان شود

معماری و هویت شهری باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد محیط‌های مناسب و با کیفیت شهری و با هویت، سبب ارتقای هویت فردی و اجتماعی شهروندان شود

به گزارش سازه نیوز و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان؛ نشست بررسی الزامات معماری و شهرسازی استان  به ریاست خانچی معاون استاندار و با حضور انجمن معماری استان و نخبگان دانشگاهی این حوزه و همچنین دستگاه های متولی این امر در سالن جلسات معاونت عمرانی برگزار شد.

خانچی در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه هویت شهری افزود : شهر نه تنها یک سکونت‌گاه، بلکه فضایی برای شکل‌گیری هویت جمعی است،بر این اساس طراحی فضاها، معماری و هویت شهری باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد محیط‌های مناسب و با کیفیت شهری و با هویت، سبب ارتقای هویت فردی و اجتماعی شهروندان و شهر شود و همچنین میزان حضور شهروندان و تعاملات اجتماعی آنها را افزایش دهد.

خانچی در ادامه با اشاره به اهمیت فضای عمومی افزود:  معماری فضاهای عمومی شهر از این نظر که کاملاً در دیدرس است، نقش بزرگی را هویت بخشی اجتماعی ایفا می‌کند، زیرا تمام افراد از جمله ساکنان آن شهر و مسافرانی که به آن وارد می‌شوند، در فضاهای عمومی شهر زندگی می‌کنند و آن را می‌بینند . عناصر شاخص شهر از جمله نشانه‌های شهری است، که به طور ناخودآگاه تبدیل به عناصر نشانه می‌شود، زیرا از کریدورهای بصری متعددی دیده می‌شود. که این امر در شهرهای استان متاسفانه توجه و اهمیت داده نمی شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان  در ادامه با اشاره به بافت های تاریخی شهرهای استان و اهمیت آنها افزود:یکی از بهترین کارهای در حال انجام در سطح جهان، این است که اصولی را از بافت تاریخی و با هویت هر شهری می‌گیرد، به ضابطه تبدیل می‌کند و آن را به کل شهر تعمیم می‌دهد، چرا که مردم هر شهری از بافت تاریخی و فرهنگی آن شهر شخصیت یافته و رشد کرده‌اند و این بافت تاریخی با ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی افراد در آن شهر انس دارد.بافت تاریخی هر شهری تجارب چند صد ساله معماری در آن شهر را با خود به همراه دارد که آن را با فناوری‌های نو در هم می‌آمیزد و عملاً به ضوابط و مقررات حاکم بر ساخت‌وسازهای امروزی در شهر تبدیل می‌کند که ناخودآگاه این اقدام با امکانات و فناوری‌های امروزی بر هویت و شخصیت هر شهری منطبق است.


وی گفت : چنانچه اجزا و عناصر مختلف حوزه شهرسازی و معماری، پروژه‌های عمرانی، حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر این قاعده کلی را به صورت لایه‌به‌لایه و منسجم با یکدیگر اجرا کنند، شهروندان نیز این انسجام کلی را احساس می‌کنند و از زندگی آرام لذت می‌برند.