کد خبر: ۳۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ 14 September 2017

آلودگی هوا، یکی از دلایل شناخته شده برای بروز بی‌خوابی

افرادی که در معرض سطح بالای آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار دارند، به غیر از مشکلات تنفسی و عملکرد ریه، به اختلال خواب نیز دچار می‌شوند.

 محسن روشنی، كارشناس شركت كنترل كیفیت هوای تهران دراین باره گفت: طی مطالعه انجام شده روی ۱۸۶۳نفر با میانگین سنی ۶۸سال مشخص شده كه آلاینده‌های ناشی از ترافیك مانند دی اكسید نیتروژن(NO۲)، موجب كاهش كیفیت خواب می‌شوند؛ به این ترتیب كه با اندازه‌گیری زمان طی شده در بستر و زمانی كه شخص در خواب به سر می‌برد، مشخص شد كه آلایندگی مذكور موجب افزایش زمان بیداری در بستر می‌شود.

بنا به‌نظر مارتا بیلینگز، مدرس و استاد پزشكی دانشگاه واشنگتن، این مطالعه نشان می‌دهد كه سطح بالای آلودگی هوا نه‌تنها بر بیماری قلبی و ریه تأثیر می‌گذارد، بلكه بر كیفیت خواب نیز مؤثر است. این اثر احتمالا به این خاطر است كه آلودگی هوا موجب تحریك، تورم و گرفتگی قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شده و همچنین ممكن است بر سیستم مركزی عصبی و مغز كه الگوهای تنفسی و خواب را كنترل می‌كنند، تأثیرگذار باشد.

وی تصریح كرد: ۸۸درصد از افرادی كه در این مطالعه شركت داشتند، دارای خواب با كیفیت پایین بودند و ۱۱درصد نیز حدود ۶۰ دقیقه در زمانی كه در بستر بودند، بیدار می‌ماندند. علاوه بر این، افرادی كه بیش از ۵سال در مناطق با میزان بالای NO۲ زندگی می‌كنند، ۶۰درصد بیش از كسانی كه در مناطق با میزان NO۲پایین سكونت دارند، دچار خواب با كیفیت پایین هستند. ۵۰درصد افرادی كه با غلظت‌های زیاد ذرات معلق ریز (PM۲.۵) مواجه هستند نیز از خواب با كیفیت محروم هستند.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با مرگ‌ومیر به‌علت مشكلات قلب و عروق، عوارض ریوی ازجمله آسم، بیماری مزمن انسداد ریه و عفونت‌های قسمت پایین دستگاه تنفسی و احتمال بروز وقفه‌های تنفسی در خواب، در ارتباط است. محرومیت از خواب می‌تواند باعث اختلال در قضاوت، افسردگی، مشكلات قلبی، چاقی و كاهش شدید در سلامت عمومی فرد شود. دانشمندان مجری این مطالعه بر این باور هستند كه بهبود كیفیت هوا راهی برای ارتقای كیفیت و سلامت خواب است و احتمالا منجر به كاهش نابرابری‌های بهداشتی خواهد شد.