کد خبر: ۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ 03 October 2017

برگزاری نشست ناگفته‌های بسطام در انجمن مفاخر معماری ایران

دویست‌و‌پنجاه‌و‌سومین گفتمان هنر و معماری ایران تحت‌عنوان ناگفته‌های بسطام، چهارشنبه ۱۲ مهرماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.
دویست و پنجاه‌وسومین گفتمان هنر‌و‌معماری ایران به همت انجمن مفاخر معماری ایران تحت‌عنوان ناگفته‌های بسطام... چهارشنبه ۱۲ مهرماه سال جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) برگزار می‌شود.

در این نشست، پرویز طلایی، حمید ابوالفضلی، محمدحسن محبعلی و علی قمری حضور دارند و به ارایه نقطه‌نظرات خود راجع به بسطام خواهند پرداخت.

علاقمندان می‌توانند برای حضور در این نشست چهارشنبه ۱۲ مهرماه به نشانی تهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است نشست دویست و پنجاه و دوم گفتمان هنر و معماری ایران به موضوع تمدن و توسعه پایدار اختصاص داشت که در آن علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، فاطمه ظفرنژاد، ایرج شهروز تهران و محمد درویش حضور داشتند و به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون بحث تمدن و توسعه پایدار پرداختند.

بسطام نام شهری در شهرستان شاهرود در استان سمنان است که از غرب به رشته‌کوه‌های شاهوار و شهر محن و از شرق به منطقه میامی و شدت کوری از شمال و شمال‌غرب به استان گلستان مرتبط است. قدمت شهر بسطام به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد و آثار معروف آن از تپه معروف سنگ چخماق در شمال بسطام قدمت آن را به نمایش می گذارد.  در گذشته رشته قنات‌های بسیاری در این شهرجاری بوده که تماماً دارای آبی گوارا و شیرین بود و در حال حاضر قنواتی مانند قنات صادق خان که قدمت آن به حدود بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد هنوز از اهمیت بسیاری برخوردار است و آب شیرین آن در تابستان بسیار سرد و در زمستان گرم است.