کد خبر: ۵۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ 01 March 2021

تصویب کلیات ۴۱تبصره بودجه ۱۴۰۰شهرداری

اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای موافق کلیات ۴۱ تبصره بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را به تصویب رساندند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ،در جریان دویست و هفتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در دستور کار اعضا قرار داشت که در همین راستا سید‌حسن رسولی در ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با سه روز تاخیر بحث تبصره‌ها که بخش دوم بودجه است مطرح می‌شود. سرجمع درآمد و هزینه‌ها در لایحه شهرداری ۴۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که با کاهش در کمیسیون تلفیق و صحن شورا به ۴۸ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: تبصره‌های پیشنهادی ۳۳ مورد بود و طی این مدت ۲۰۰ پیشنهاد از سوی اعضا‌ دریافت شد و از این تعداد حدود ۶۵ مورد در کمیسیون‌ها رای نیاورد و باقی در متن مصوبات شهرداری اضافه و تعداد ۸ تبصره نیز به‌صورت الحاقی نهایی شد. در مجموع امروز ۴۱ تبصره بررسی و رای‌گیری خواهد شد. در بودجه سال آینده تمامی بار ردیف‌های بودجه‌ای تبصره‌ها به ماموریت‌های پنج‌گانه تخصصی شهرداری انتقال یافته است و هیچ‌گونه تبصره بازی نداریم که قدم بسیار مهمی در جهت تکمیل اصل شفافیت است.

وی ادامه داد: شهردار تهران دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های محله‌ای پیشنهاد داد و با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی، هزار میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شد و در سال آینده سه هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله محور تامین اعتبار شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درخصوص روند بررسی تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: در گذشته تبصره‌های بودجه خارج از عدد و رقم بودجه در نظر گرفته می‌شد، اما بخشنامه‌ای از طرف وزارت کشور با هدف شفاف‌تر شدن بودجه صادر شد.

وی افزود: در گذشته رقم بودجه مشخص بود و تعدادی هم تبصره به آن الحاق می‌شد که بعضا باعث می‌شد عدد واقعی بودجه به درستی دیده نشود. بنابراین در بخشنامه جدید وزارت کشور اعلام شده که تبصره‌ها داخل بودجه آورده شود که برای بودجه عدد واقعی‌تری اعلام شود.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد‌های اعضا برای تبصره‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران زیاد بوده است، افزود: این پیشنهاد‌ها حدود ۲۰ پیشنهاد بود، بنابراین اعضا پیشنهاد‌های خود را در صحن مطرح کردند و این باعث کند شدن کار رسیدگی به بودجه شد. برهمین اساس از ۴۱ تبصره تقریبا سه تبصره را بررسی کردیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص منابع درآمدی بودجه شهرداری تهران در سال آینده گفت: شهرداری تهران ۴۱ سازمان و شرکت دارد و هر یک از آنها همانند اتوبوسرانی که در فعالیت خود بلیت می‌فروشد و سوبسید را بخشی از دولت و بخشی از شهرداری تهران تامین می‌کند، هر یک از سازمان‌ها در‌آمد دارند که در مجموع عدد قابل توجهی خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری تهران از محل ساخت‌و‌ساز شهروندان در شهر است که براساس طرح جامع و طرح تفصیلی هر پلاک شهری می‌تواند حجم مشخصی ساخت و ساز انجام دهد که برای انجام این حجم باید عوارض ساخت و ساز را پرداخت کند. بی‌تردید این عوارض قانونی است و به این مورد شهرفروشی نمی‌گویند.

وی تاکید کرد: عوارض دیگری همچون قطع درختان و... نیز در مجموع بودجه شهرداری تهران را تامین می‌کند و عوارض نوسازی نیز توسط همه شهروندان پرداخت می‌شود. لیست کامل درآمدهای شهرداری تهران مشخص است و برای بودجه سال آینده اعلام شده است.