کد خبر: ۵۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ 10 April 2021

تمدید قرارداد فقط با افزایش 20 درصدی

رئیس اتحادیه املاک کرج گفت: مالکان واحدهای مسکونی می توانند قرارداد اجاره را تا سقف ۲۰ درصد افزایش و به مدت یکسال تمدید کنند در غیر اینصورت مستاجران می توانند از مالکان شکایت کنند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از فارس،محمد قمی، رئیس اتحادیه املاک کرج، با اشاره به مصوبه حمایتی دولت برای مستاجران، گفت: اگرچه مصوبه به صورت مکتوب به دست ما نرسیده است؛ اما این مصوبه با توجه به شرایط کرونایی اجرایی می‌شود که بر اساس آن مالکان با افزایش ۲۰ درصد مبلغ اجاره نسبت به سال گذشته، می توانند قرارداد را یکسال تمدید کنند و کمیسیون املاک برای تمدید قرارداد ۵۰ درصد است و مالکان و مستاجران برای تمدید قرارداد به املاک مراجعه کنند.

وی در خصوص مالکانی که اصرار به تخلیه ملک خود توسط مستاجران دارند، افزود: شورای حل اختلاف در این خصوص حکم تخلیه نمی‌دهد و قرارداد یکسال تمدید می‌شود. این مصوبه برای ملک‌های مسکونی است و برای واحدهای صنفی نیست. تنها درصورتی که مالک، ملک مورد نظر را برای اعضای خانواده بخواهد و یا ملک را فروخته باشد، شورای حل اختلاف بر اساس مستندات موجود، با قراردادن دو تا سه ماه مهلت برای مستاجر، حکم تخلیه را صادر می‌کند.

قمی در خصوص کمیسیون مشاوران املاک یادآور شد: برای اجاره اول یک چهارم مبلغ کل اجاره و رهن است و برای تمدید یک هشتم این مبلغ است. درصد کمیسیون املاک برای خرید و فروش تا ۲۰۰ میلیون نیم درصد است و بالاتر از این مبلغ به ازای هر یک میلیون تومان، مبلغ کمیسیون ۲۵۰۰ تومان اضافه می شود. ۹ درصد هم مالیات ارزش افزوده دارد.

وی افزود: مستاجرانی که برای افزایش قیمت رهن و اجاره، از مالکان شکایت دارند، می‌توانند به اداره تعزیرات مراجعه و از مالکان شکایت کنند. همچنین برای شکایت از مشاوران املاک باید به اتحادیه مراجعه کنند.