کد خبر: ۵۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ 14 April 2021

اعلام جزئیات نحوه قیمت‌گذاری مسکن ملی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ساخت مجتمع مسکونی یاس سپید در واوان گفت: این مجتمع با ۱۰۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب ساخته خواهد شد و اراضی این پروژه را بنیاد مسکن تامین کرده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش در حاشیه مراسم چهل و دومین سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام و کلنگ‌زنی ۱۰۰۰ واحد مسکونی مجتمع یاس سپید اظهار داشت: در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب‌های مختلفی برای مردم و اقشار هدف ساخت و ساز مسکن انجام می‌شود و برای دهک‌های کم‌درآمد روستایی و شهری تسهیلات ساخت مسکن با بهره پایین ارائه می‌شود به طوری که اخیرا وام ساخت مسکن با کارمزد پایین چهار درصد به ۸۰ میلیون تومان رسیده و در مناطق روستایی وام بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ساخت مجتمع مسکونی یاس سپید در واوان گفت: این مجتمع با ۱۰۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب ساخته خواهد شد اراضی این پروژه را بنیاد مسکن تامین کرده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره نحوه قیمت‌گذاری این واحدها بیان داشت: قرار بر این است که قیمت این واحدها براساس نرخ تمام شده به اضافه ۱۰ درصد خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهیم.

تابش با اشاره به نحوه واگذاری واحدهای مجتمع یاس سپید در واوان تصریح کرد: قرار بر این بود که این مجتمع با منابع بنیاد مسکن ساخته شود اما نظر وزیر راه و شهرسازی این است که این واحدها در اختیار افرادی که برای مسکن ملی ثبت‌نامه کرده‌اند هم قرار بگیرد و این امکان وجود داشته باشد متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند این واحدها را پیش‌خرید کنند و بخشی از منابع این پروژه از سوی مردم و با مشارکت متقاضیان تامین شود.

وی ادامه داد: اگر پروژه با منابع بنیاد مسکن شروع و به پایان برسد احتمالا در مدت‌زمانی سه ساله ساخته خواهد شد در غیر این صورت اگر منابع مردمی وارد پروژه شود می‌توانیم در کمتر از دو سال این پروژه را به پایان برسانیم و واحدها را به مردم تحویل دهیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: به نفع مردم است که با قراردادهای ۹۹ ساله وارد این پروژه شوند.

همچنین جواد حق‌شناس ،معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به قیمت تمام شده مسکن ملی اظهار کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که قیمت ساخت در قرارداد با پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به اضافه پنج درصد و منهای ۱۰ درصد براساس موقعیت و نوع پروژه باشد. همچنین مبنای تعدیل هم لیست سه ماهه دوم سال ۹۹ سازمان برنامه و بودجه است.

وی افزود: قیمت پایه این است و آنچه که سازمان برنامه و بودجه تعدیل می‌کند به آن اضافه خواهد شد.

حق‌شناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح استفاده از کارت مصالح ساختمانی به کجا رسید و آیا در پروژه‌ای از این طرح استفاده شد، گفت: شرکتی برای کادر مصالح ساختمانی تاسیس شد که مشغول به کار است و قرارداد آن بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک مسکن منعقد شد. قرار بر این بود که این شرکت تامین فولاد، سیمان و سایر مصالح ساختمانی را انجام دهد اما پیشنهاد ما به دولت این بود که تنخواهی در اختیار قرار دهد تا بتوانیم ظرف دو سال پیش‌خرید مصالح را انجام دهیم اما به دلیل نبود منابع، پیشنهاد ما به طور کامل به اجرا نرسید.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: عملکرد کارت مصالح ساختمانی در سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان بوده که در برخی از پروژه‌ها از این طریق به اجرا رسیدند.