کد خبر: ۵۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ 14 April 2021

طرح مسکن ملی در خوزستان به کجا رسید؟

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در حوزه مسکن شهری، طرح اقدام ملی مسکن در قالب ساخت پنج هزار واحد مسکونی به عهده بنیاد مسکن خوزستان است که در سه شهرستان اهواز، شوش و بهبهان، بنیاد مسکن خود واحدهای طرح اقدام ملی را می‌سازد اما در سایر شهرستان‌های استان خوزستان گروه‌های ساخت واحدها را می‌سازند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، مسعود انصاریان در نشست خبری ویژه سالروز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) که امروز (۲۴ فروردین‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از ۴۲ سال پیش تاکنون بر وظایف بنیاد مسکن افزوده شده و کارها توسعه پیدا کرده است. در ابتدا تنها ساخت مسکن وظیفه بنیاد بود اما اکنون به جز ساخت مسکن، موارد مسکن روستایی، عمران روستایی، مسکن شهری و بازسازی آسیب‌های ناشی از حوادث قهری و طبیعی نیز به وظایف بنیاد مسکن افزوده شده است.

وی با اشاره به عملکرد سال ۹۹ بنیاد مسکن خوزستان افزود: در حوزه مسکن روستایی و بازسازی در سال ۹۹ در طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی ۲ هزار و ۶۰۰ واحد به سیستم بانکی معرفی شد که کار ساخت و ساز این واحدها آغاز شده و البته کار ساخت بخشی از این واحدها نیز به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در سال گذشته ۱۰۸ خانوار دارای دو معلول در استان خوزستان شناسایی شد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بهزیستی و کمیته امداد داریم، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن به این افراد کمک شد. در راستای ساخت واحد برای خانواده‌های بی‌سرپرست یا همان طرح ایتام نیز حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن کمک شده است.

انصاریان با بیان اینکه بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل خوزستان به اتمام رسیده است، عنوان کرد: بازسازی آبگرفتگی بارش‌های سال ۹۹ در خوزستان در حال انجام است. در این حادثه، ۶ هزار و ۲۲۳ واحد دچار خسارت آبگرفتگی شدند که از این تعداد، سه هزار و ۷۱۷ واحد احداثی و ۲ هزار و ۵۰۶ واحد تعمیری هستند.

وی افزود: تاکنون ۵۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هشت هزار و ۳۵۶ خانوار آسیب‌دیده از این آبگرفتگی‌ها پرداخت شده است. بخشی از این خانوارها دچار خسارت معیشتی شده بودند و جزو آمار مسکن‌های آسیب‌دیده نیستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان ادامه داد: در زمینه آسیب‌های آبگرفتگی، بزرگترین پروژه ساخت و بازسازی مربوط به بندر امام است. در مصوبه اول دولت برای آبگرفتگی‌های خوزستان ساخت یک هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده بود اما بر اساس گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی مسئولان و با توجه به وضعیت نامساعد سکونت در بندر امام و وجود مناطق حاشیه‌ای، مصوبه‌ای مبنی بر احداث چهار هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شد.

انصاریان بیان کرد: با توجه به اینکه کار ساخت و ساز در بندر امام در شهر انجام می‌شود، این پروژه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این رو پژوهشکده سوانح طبیعی ایران مسئول مطالعات شده است و همه شهر را نیز مجددا به صورت هوایی نقشه‌برداری کرده‌ایم؛ در بخش شهرسازی نیز مشاور طرح‌های تفصیلی، محلات را مورد بازنگری قرار داده و حتی برخی از مناطق، مجددا طراحی شده است.

وی افزود: در این زمینه مصوبه کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی سه منطقه بزرگ را پیش از پایان سال دریافت کردیم و طرح تفصیلی باقی مناطق نیز در دست تهیه است و به زودی ارسال خواهند شد تا مصوبه ماده ۵ آن‌ها را نیز دریافت کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در ادامه گفت: برای بحث دفع فاضلاب این خانه‌ها با هماهنگی شرکت آبفا خوزستان، مشاوری انتخاب کرده‌ایم تا سیستم فاضلاب این مناطق که قرار است بازسازی و یا مجددا ساخته شوند، طراحی شود. برای جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی نیز مشاور گرفته شده تا در این زمینه نیز مشکلی نداشته باشیم.

انصاریان عنوان کرد: در مصوبه دوم دولت در بحث آبگرفتگی‌های سال ۹۹ که ساخت چهار هزار واحد مسکونی است، ۴۵۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی زمین زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است؛ البته این مبالغ هنوز ابلاغ نشده است اما ما کارها را آغاز کرده‌ایم تا هرچه سریعتر کار را در مناطقی که از آبگرفتگی سال ۹۹ آسیب دیدند، آغاز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی که با آن مواجه هستیم بحث واگذاری زمین در بندر امام خمینی است. این اراضی متعلق به راه و شهرسازی هستند اما مردم از زمان جنگ در آن زمین‌ها ساکن هستند. مساله واگذاری این زمین‌ها به افراد و بنیاد مسکن هنوز حل نشده است که در حال پیگیری حل این موضوع هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره بحث بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در زلزله مسجدسلیمان گفت: کار تعمیر ۷۵۰۰ واحد آسیب‌دیده در زلزله مسجدسلیمان در سال ۹۸، به اتمام رسیده است و از ۱۵۰۰ واحد احداثی نیز کار ساخت ۹۰۰ واحد تکمیل شده است و باقی واحدها نیز بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

انصاریان گفت: گرانی و افزایش قیمت مصالح، مشکلاتی برای ساخت و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده به وجود آورد. البته در این راستا از محل طرح محرومین، مبلغی به صورت بلاعوض پرداخت خواهد شد تا مردم بتوانند ساخت واحدها را به اتمام برسانند.

وی با اشاره به بازآفرینی شهری در مسجدسلیمان افزود: کار بازآفرینی در مسجدسیلمان یک برنامه سه ساله است که در مرحله اول، یک هزار واحد به بنیاد مسکن خوزستان ابلاغ شده است. از این تعداد، حدود ۵۰۰ واحد شناسایی و در سیستم ثبت شده است تا بتوانند اقدام به ساخت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم در ساخت مسکن، افزایش قیمت مصالح است، گفت: در حوزه مسکن شهری، طرح اقدام ملی مسکن در قالب ساخت پنج هزار واحد مسکونی به عهده بنیاد مسکن خوزستان است که در سه شهرستان اهواز، شوش و بهبهان، بنیاد مسکن خود واحدهای طرح اقدام ملی را می‌سازد اما در سایر شهرستان‌های استان خوزستان گروه‌های ساخت واحدها را می‌سازند و بنیاد مسکن کار پشتیبانی را به عهده دارد.

انصاریان با اشاره به بحث جابه‌جایی واحدهای آلوده به نفت افزود: در پروژه شهرک ولی عصر مسجدسلیمان با توجه اعتبار ۵۱ میلیارد تومانی نفت، قرار است ۴۹۵ واحد مسکونی ساخته شود که تاکنون ۱۳۵ واحد کامل تکمیل شده است.

وی بیان کرد: در بحث عمران روستایی در سال گذشته، ۹۷ روستای آسیب‌دیده از سیل داشتیم که همه آن‌ها بازسازی شدند و از ۱۶ دایک حفاظتی که قرار بود احداث شود تاکنون ۱۲ دایک حفاظتی برای جلوگیری از ورود سیل به درون روستاها احداث شده است و باقی دایک‌ها به دلیل وجود معارضین محلی هنوز احداث نشده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: کل اعتبارات عمرانی در سال ۹۹ حدود ۴۵ میلیارد تومان برای ۹۳ روستا بود اما کلا ۱۳ درصد به خوزستان تخصیص داده شد. با توجه به اینکه موافقت‌نامه‌ها در خوزستان در نیمه دوم سال انجام می‌شوند، پیشرفت فیزیکی متوسط پروژه‌های روستاهای استان ۳۰ درصد است که بخشی از آن به دلیل محدودیت‌هایی است که در اثر کرونا ایجاد شده و بخش دیگر نیز به دلیل تخصیص پایین اعتبارات است.

وی گفت: در سال ۹۹ در زمینه صدور اسناد روستایی پنج هزار سند مالکیت واحد مسکونی روستایی با هماهنگی اداره‌کل ثبت اسناد و املاک خوزستان صادر و به مردم تحویل داده شد. همچنین ۵۱۵ قطعه زمین نیز به متقاضیان ساخت مسکن روستایی واگذار شده است. طرح بازنگری ۵۵ روستا نیز تهیه شد و برای ۲۱۳ روستای فاقد دهیاری نیز طرح تعیین محدوده تهیه شده است که در مرحله ابلاغ هستند.