کد خبر: ۵۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ 08 May 2021

آیا آینده بازار ساخت و ساز بهبود می یابد؟

خروج شاخص انتظارات فعالان ساختمانی از وضعیت قرمز به وضعیت سبز از تحلیل مثبت این قشر به بهبود آینده بازار مسکن خبر می دهد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از آنا، گزارش مربوط به شاخص انتظارات فعالان ساختمانی یا شاخص مدیران خرید در بخش ساختمان (شامخ صنعت ساختمان) در فروردین و ابتدای اردیبشهت 1400 نشان می دهد که این شاخص با تغییر جهت نسبت به اسفند 99 به عدد 61.5 افزایش یافته و از رنگ قرمز به رنگ سبز تغییر وضعیت داده است.

شاخص مدیران خرید در بخش ساختمان (شامخ صنعت ساختمان) که انتظارات و تحلیل مدیران و فعالان بخش ساختمانی را از روند یک‌ماه گذشته و همچنین وضعیت پیش‌روی مسکن وساختمان اعلام می‌کند در صورتی که زیر 50 باشد رنگ قرمز را به خود اختصاص داده و از شرایط نامطلوب و نگاه و حس بدبینانه به بازار ساخت و ساز مسکن حکایت می کند اما در صورتی که شاخص فوق بالای 50 باشد دارای رنگ سبز شده و از شرایط مطلوب آینده پیش روی بازار ساخت و ساز خبر می دهد.

حال سوال اینجاست که چگونه در عرض یک ماه شاخص انتظارات مدیران و فعالان ساختمانی از وضعیت قرمز و عدد 41.8 به وضعیت سبز و عدد 61.5 تغییر یافته است.

کاهش تورم فصلی مصالح ساختمانی و خوش بینی فعالان ساخت و ساز

اگر چه سهم مصالح ساختمانی به اندازه سهم 60 درصدی زمین در هزینه تمام شده ساخت یک واحد مسکونی نقش ندارد اما طی چند سال گذشته تحت تاثیر رشد تورم، اثرگذاری قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت نهایی واحدهای مسکونی افزایش یافته است.

طبق آمار میانگین سالیانه قیمت مصالح ساختمانی در حالی در سال 99، 75 درصد برآورد شده بود که این شاخص در سال 98 عدد 35 درصدی را به خود اختصاص داده بود.

با اینکه مقایسه تورم مصالح ساختمانی در سالهای 98 و 99 حاکی از جهش قیمتی مصالح ساختمانی و به تبع آن رشد سهم مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده واحدهای مسکونی بود اما سقوط تورم مصالح ساختمانی در فصل زمستان به عدد 6 درصدی در بهبود نگرش فعالان نسبت به آینده ساخت و ساز موثر بوده است.

کاهش ریسک های غیراقتصادی و تعدیل قیمت مسکن

دومین عامل موثر بر بهبود نگاه سازنده ها نسبت به آینده بازار مسکن و تقویت خوش بینی آنها، کاهش ریسک های غیراقتصادی و انتظارات تورمی در بازار ها بوده است.

اخبار مثبت حاصل از فضای مذکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها باعث ریزش قیمت دلار و به تبع آن کاهش قیمت ها در تمامی بازار ها شده است.

سازنده‌ها و فعالان ساخت و ساز در پی خوش بینی نسبت به آینده برجام به تعدیل قیمت زمین و به تبع آن کاهش هزینه خرید مصالح ساختمانی، کاهش هزینه تمام شده ساخت و در نهایت کاهش قیمت مسکن امیدوراند به همین دلیل در گزارش ماهیانه مربوط به حس و تحلیل خود نسبت به آینده ساختمان سازی نگرش مثبت خود را اعمال کرده اند.

ثبات تقریبی قیمت تمام شده مسکن

یکی دیگر از عوامل موثر بر تغییر نگرش صاحبان تجربه در ساخت و ساز، شاخص قیمت تمام شده مسکن است.

شاخص قیمت تمام شده مسکن در اسفند 99 عدد 62 درصد بود که در فاصله آخرین ماه از سال گذشته تا ابتدای اردیبهشت 1400 با تغییرات بسیار اندک عدد 63.5 درصدی را به ثبت رسانده است که نشان از ثبات تقریبی شاخص قیمت تمام شده مسکن دارد که به خوش بینی سازنده ها نسبت به بهبود آینده بازار مسکن کمک کرده است.

در صورت خاتمه یافتن جهش قیمتی تمام عوامل موثر بر ساخت و ساز زمینه تعدیل قیمت مسکن فراهم شده و سفته بازان و تقاضای غیر مصرفی از بازار خارج می شوند.

به تبع شرایط فوق فاصله بین قدرت و توان خرید متقاضیان واقعی به ویژه خانه اولی ها و قیمت تمام شده مسکن کاهش می یابد.

با ورود خریداران به بازار نیز از عمق رکود بازار مسکن کاسته شده و هر 2 سمت عرضه و تقاضا فعال می شود.