کد خبر: ۵۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ 12 May 2021

بهره‌مندی ۴۲۰ هزار خوزستانی از خدمات هلال احمر در طرح شهید سلیمانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از ابتدای اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی تاکنون ۴۲۰ هزار خوزستانی از خدمات هلال احمر بهره‌مند شده اند.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، علی خدادادی در نشست خبری که امروز (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با تبریک روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در بحران‌ها، زمان و مکان نمی‌شناسد و در همه حوادث و بحران‌ها حضور دارد؛ حادثه خبر نمی‌کند بنابراین باید آمادگی در برابر حوادث در آحاد جامعه ایجاد شود تا خطرپذیری کاهش یابد.

وی افزود: مهمترین مولفه‌ای که می‌تواند به جمعیت هلال احمر کمک کند، سرمایه اجتماعی است. در شرایط عادی، انبارهای جمعیت هلال حمر شاید ۵۰ هزار نفر را پوشش بدهد اما در زمان وقوع حوادث، ما متکی به سرمایه‌های اجتماعی هستیم و در سیل، خیل عظیمی از کمک‌های مردمی را مشاهده کردیم بنابراین این پشتوانه محکم باید تقویت شود. همچنین جمعیت هلال احمر به سرمایه نیاز دارد و بدون سرمایه اجتماعی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و سرمایه اجتماعی نیز با اعتماد عمومی افزایش می‌یابد.

خدادادی با بیان اینکه حفظ کرامت انسان‌ها در ارائه خدمات بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: همه فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در راستای تسکین آلام بشری و کمک به سلامت جامعه انجام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: پس از افزایش سرمایه‌های اجتماعی، تاب‌آوری بسیار اهمیت دارد و ارزش همگانی یکی از نکاتی است که می‌تواند تاب‌آوری جامعه را افزایش دهد. اجرای طرح "خادم" (خانواده آماده در مخاطرات) و "دادرس" (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) از جمله طرح‌هایی هستند که در این زمینه اجرا شده‌اند.

وی گفت: در کشور ایران از هر ۱۰۰ نفر شاید ۲۵ نفر در زمان حوادث آمادگی لازم را داشته باشند در حالی که در کشورهای پیشرفته، بیش از ۵۰ درصد جمعیت آماده هستند.

خدادادی با بیان اینکه بحران‌ها موجب همبستگی می‌شوند، عنوان کرد: مشاهده می‌شود که در مناطق سیل‌زده، میهن پرستی و رضایت‌مندی بسیار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل و راه‌اندازی خانه‌های هلال در امر آموزش همگانی، گفت: بیش از ۱۵۰ خانه هلال داریم و ۱۶ خانه هلال در هفته هلال راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص فعالیت‌های این جمعیت در مقابله با کرونا، بیان کرد: پس از وزارت بهداشت، دومین نهادی که در این راستا کمک می‌کند، جمعیت هلال احمر است؛ مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی، ایجاد نقاهتگاه، راه‌اندازی بانک امانات، تأمین بخشی از نیاز مراکز درمانی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها برخی از اقدامات این جمعیت در این خصوص هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب طرح شهید سلیمانی، افزود: با همکاری دیگر تیم‌ها تاکنون بر فعالیت ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ واحد صنفی نظارت شده است. رهگیری بیماران بدون علامت و انجام نمونه‌گیری و تست، برخی از اقدامات در این طرح هستند. از ابتدای اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی تاکنون ۴۲۰ هزار خوزستانی از خدمات هلال احمر بهره‌مند شده اند.

خدادادی افزود: در مرزها نیز کنترل مبادی مرزی و انجام تست از مراجعه‌کنندگان به مرز در حال انجام است. فعال‌سازی بانک امانات و تجهیزات یکی از کارهای مهم این جمعیت در شرایط کرونا بوده است و تاکنون ۳۲۵ دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن در اختیار مراکز درمانی و مردم قرار داده‌ایم.

وی افزود: جمعیت هلال احمر در خصوص راهیان نور و اربعین حسینی نیز فعالیت دارد که فعلا این فعالیت‌ها تعطیل شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: بیش از ۲۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در مناطق پر خطر خوزستان وجود دارد که در شبانه روز در حال ارائه خدمت به حادثه‌دیدگان هستند.

خدادادی ادامه داد: در زمینه توانبخشی و ارتوپدی نیز در حال ارائه خدمات به بیماران هستیم و بهترین و ارزان‌ترین خدمات از سوی این جمعیت به بیماران ارائه می‌شود. ارائه تسهیلات در راستای جذب جوانان برای افزایش توانمندی در برابر حوادث طبیعی و اجتماعی نیز از فعالیت‌های جمعیت هستند.

وی در خصوص تامین داروی بیماران، بیان کرد: با توجه به سابقه جمعیت هلال احمر در زمان جنگ تحمیلی، داروخانه این جمعیت در حال فعالیت است. در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌ها این جمعیت از کانال‌های مختلف در حال تامین واکسن است و واکسن‌های تامین‌شده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تهیه می‌شود و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. جمعیت هلال احمر نیز یکی از مراکزی است که داروهای بیماران مبتلا به کرونا را تامین می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: با توجه به محدودیت زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز و انجام واکسیناسیون برای جمعیت زیادی در آینده به گونه‌ای که شاید در سطح کشور روزانه سه تا چهار میلیون نفر واکسینه شوند باید در این راستا به دانشگاه علوم پزشکی اهواز کمک شود تا تزریق واکسن افزایش یابد.

وی  با اشاره به اجرای طرح معیشتی گفت: تاکنون بیش از ۲۳ هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی بین خانوارهای نیازمند توزیع شده است. طرح فطرانه را نیز در روزهای آتی داریم که از این طریق، بسته‌های معیشتی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد. بسته‌های بهداشتی نیز در اختیار بیماران صعب‌العلاج قرار گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در حال حاضر رویکرد و دیدگاه صلیب سرخ جهانی از کمک‌های جنسی و اقلام به سمت کمک‌های مالی رفته است تا نیازها بهتر برطرف شوند. در این راستا جمعیت هلال احمر نیز حساب بانکی معرفی کرد تا مردم کمک‌های خود را به این شماره حساب واریز کنند البته نیت خیر، اولویت هزینه است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش دانش سلامت جامعه گفت: هر سال عید فطر در خوزستان نسبت به سایر مناطق کشور، باشکوه‌تر و به مدت طولانی‌تری برگزار می‌شود اما اکنون دید و بازدیدهای عید فطر می‌تواند به روند کاهشی بیماری صدمه وارد کند و موج جدیدی را رقم بزند بنابراین مردم باید دقت کنند تا شرایطی به وجود نیاید که خوزستان، منشاء یک پیک جدید شود.

خدادادی افزود: در شرایط شیوع کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه و واکسیناسیون، سه ضلع مهار بیماری هستند و در شرایط کنونی اگر پروتکل‌های بهداشتی اجرا نشود مجبور به قرنطینه هستیم.