
یک پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: هر چند برخی فضاها و تزئینات مسجد گوهرشاد بارها مرمت شده اما همچنان میتوان ویژگیهای معماری و هنر عصر تیموری را در بنای مسجد گوهرشاد مشاهده کرد.

یک پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: سبک معماری مسجد گوهرشاد به شیوه آذری است. در این سبک فاصله گنبدهای دوپوش(دوجداره) از یکدیگر زیاد است.

شهردار کاشان اظهار کرد: زیباترین خانهها در کاشان ساخته شده است. بناهای مسکونی این شهر به حدی شاخص و نادر هستند که شاید حتا در پایتخت هم شاهد چنین خانههایی نباشیم از این رو به زودی شاهد ثبت برند «خانه» در یونسکو به نام کاشان خواهیم بود.

آیا جز این است که پدیدآورندگانِ این آثار اهمیتی نداشتهاند؟ میگوییم مسجدِ شاه چون شاه عباس دستور و سرمایهیِ ساختِ آن را داده ولی نمیدانیم معماران و هنرمندانِ سازندهیِ آن چه کسانی بودهاند.

معرقکاری سقف یک خانه به ادعیه در کیاسر استان مازندران در حالی به یکی از جاذبههای گردشگری استان تبدیل شده است که گفته میشود سازمان میراث فرهنگی در صدد ثبت ملی آن است اما مالک تمایلی به اینکار ندارد.

شهردار تهران به شهرداران مناطق ۲۲گانه بخشنامه ای را برای تدقیق روش های صدور پروانه ساختمانی و ایجاد شفافیت بیشتر در این حوزه ابلاغ کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت احیا و حفظ آثار معماری اسلامی در کشورهایی که درگیر جنگهای داخلی هستند، تاکید کرد.

درونگرایی و گرایش معماران ایرانی بهسوی حیاطها، پادیاوها، گودالباغچهها، هشتیها و کلاهفرنگیها که شبستانها را گرداگرد خود گرفته است، از دیرباز جزء منطق ایرانی بوده است، با وجود این مدتهاست که معماری ایرانی از شهرهای ایران رخت بربسته و جای خود را به معماریهای وارداتی و البته نامتناسب غربی داده است.

ساختن قلعههای شنی در ساحل دریا یکی از سرگرمی های بسیاری از کودکان محسوب می شود. اما هیجان بازی کردن با شن های ساحلی همچنان در بزرگسالی هم همراه آدم هاست. به گونه ای که خیلی از ما وقتی به دریا می رسیم، یکی از تفریحاتمان ساختن شکل های هندسی یا ترسیم شکلک های خنده دار روی شن های دریاست.

حسین سلطانزاده، پژوهشگر حوزه معماری ایرانی، عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: سرزمین ایران جز نوار پیرامونی دریای مازندران و بالای رشته کوه البرز که فضاهایی سبز و خرم داشته، در ناحیههای مرکزی و جنوبی همواره با کمبود آب روبهرو بوده و فضای سبز نداشته است؛ بدین ترتیب باغ در فرهنگ ایرانی بهویژه در ناحیههای خشک و کویری فضایی زیبا، آرمانی و عالی بوده است؛ از همین رو است که واژههایی متنوع برای باغ در فرهنگ ما ساخته شده است.