یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: هر چند برخی فضاها و تزئینات مسجد گوهرشاد بارها مرمت شده اما همچنان می‌توان ویژگی‌های معماری و هنر عصر تیموری را در بنای مسجد گوهرشاد مشاهده کرد.
شاهکاری معماری از عصر تیموری
یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: سبک معماری مسجد گوهرشاد به شیوه آذری است. در این سبک فاصله گنبدهای دوپوش(دوجداره) از یکدیگر زیاد است.
رییس قطب علمی معماری اسلامی گفت: معماری ایرانی در یک قرن اخیر متاثر از فرهنگ غربی شده است. اغلب دانشگاه های ایران توسط غربی ها احداث شده سر فصل ها و محتوای کتاب های درسی غربی است. اساتید معمار از غرب به ایران آمده یا در غرب تحصیل کرده‌اند.
در هر خیابان اصلی شهر که پا می‌گذاریم ساختمان‌های باشکوه و سر به فلک کشیده‌ای را می‌توانیم ببینیم. این بناهای مجلل سفید و نباتی رنگ هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند‎؛ چند سالی است که این ساختمان‌های مجلل با نام ساختمان‌های "رومی"، چهره شهرهای ایران را تغییر داده‌اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: شرایط امروز معماری خانه‌های شهری‌ اصلا قابل دفاع نیست به همین دلیل امروزه هر فردی با یک زندگی معمولی تلاش می‌کند، به طبیعت هجوم ببرد و در آنجا خانه‌ای برای آرامش خود بسازد.
از جمله مهمترین سوالاتی که هنگام خرید خانه به ذهن خطور می‌کند این است که چه قسمت‌هایی از خانه جزء مشاعات به حساب می‌آیند.
عضو شورای شهر تبریز گفت: در روز‌های اخیر در شهر تبریز که یکی از شهر‌های دارای بدترین حاشیه نشینی است چندین واحد مسکونی در اثر رانش زمین تخریب شده است است، اما امکان اسکان خانوار‌های آسیب دیده را نداریم.
کارشناس حوزه معماری بافت قدیم می‌گوید «در نوسازی با چند هلال و یک قاب زدن و... به شکل دلقک‌واری ادای معماری گذشته را در آورده‌ایم. گردشگری که یک‌بار، دلقک بافت تاریخی را می‌بیند، دیدن آن را به کسی پیشنهاد نمی‌دهد. پس ما خودمان، با اتفاقاتی که هرساله رقم می‌زنیم، تیشه به ریشه‌ی گردشگری بافت می‌زنیم.»
طرح باز آفرینی، چهره ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۶۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ هکتاری شهر قدیم زنجان را با ساخت و سازهایی بر اساس اصول مهندسی جوان‌تر می‌کند و سازندگان مسکن از طرح‌های تشویقی بهره‌مند می‌شوند.
آیین اختتامیه مسابقه معماری شهر جدید تیس با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از معماران سرشناس کشور برگزار شد.
صفحه  از ۲۷