چرا در انتخاب شهردار، قانون رعایت نشده است؟!
سازه نیوز: پس از برگزاری انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از پر بحثترین و به تبع پر حاشیهترین موضوعات در شهرها، انتخاب شهردار بوده است؛ اما در هر حال پس از رایزنیها و کش و قوسهای فراوان جناب شهردار انتخاب و کلید شهر به او سپرده میشود.
البته در شهر ایذه علاوه بر همه حاشیههای معمول در شهرهای دیگر، حاشیههای خاص خود را نیز دارد. تجربه سه دوره شورا نشان میدهد شورایی موفق بوده است که کمتر وارد حاشیه شده است.
حاشیهسازی، اولین گام شورای شهر
انتخاب شهردار جز وظایف ذاتی اعضای شورا است. لیکن هر چه اعضای شورا عملکرد درستتر و دقیقتری در این رابطه داشته باشند، بیشتر میتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. اگرچه اعضای محترم شورا، اشخاصی شناختهشده و محترم هستند اما برای شفافسازی و آگاهی افکار عمومی با صراحت بیان فرمایند، چرا «با وجود دهها و شاید صدها جوان توانمند و تحصیلکرده با گرایشهای مرتبط با مدیریت شهری و برخوردار از تجربه موفق کار اجرایی» اعضای محترم شورای شهر در اولین انتخاب، خود را وارد حاشیههایی کرد که در شروع کار خوشایند نبود و شاید کارت زردی بود که با دست خود در کارنامه و سابقه خود به ثبت رساندند.
با این انتخاب این پرسش چالش آفرین را در هر کوی و برزن بر سر زبانها انداخت، «ملاک اعضای محترم شورای شهر در این انتخاب چه بود؟» پاسخ این پرسش بود که حاشیه ساز گردید و شورای چهارم را وارد حاشیهای کرد که در صورت تأیید شهردار از جانب مقامات و عدم موفقیت در اداره امور شهرداری، برای آنان بسیار گران تمام خواهد شد.
روند اجرایی انتخاب شهردار چگونه بود؟
از همان روزی که اعضای شورای شهر انتخاب شدند و حتی قبل از تایید انتخابات شورا، جسته و گریخته شنیده میشد که چه کسی قرار است سکان مدیریت شورا و چه کسی شهرداری ایذه را در دست گیرد، ابتدا باورش دشوار بود، با گذشت زمان این شایعه تقویت گردید به گونهای که این شائبه را به وجود آورد که انتخاب شهردار از قبل مهندسی و مدیریت شده است.
گمانهها حکایت از آن داشت که در لیست نامزدها، اسامی زیادی بوده است اما گویا از برخی اشخاص برنامهای خواسته نشده و با خوش وبش در جلساتی ساده، نام آنها که شاید برای تصدی سمت شهرداری مناسب بودند، از لیست خارج گردید. تا فقط نام چهار نفر در این لیست باقی بماند.
چند روز قبل از اینکه جلسه انتخاب شهردار برگزار شود روزنامهها و سایتهای استانی تیتر زدند که یکی از این چهار نفر که شرایطش برای تصدی پست شهرداری مناسبتر از بقیه بوده، موفق گردید رأی اعتماد شورای شهر دیگری را کسب نماید. گویا این شخص بعد از اینکه از عزم شورای شهر برای عدم انتخاب وی مأیوس گردید، روانه شهر دیگری شد تا در آنجا توان و تجربه خود را بکار گیرد.
با این اوضاع شورای شهر عملاً سه گزینه پیش روی داشت و شایعه مهندسی ... بیش از هر زمان دیگری قوت گرفت.
در روز رأیگیری اتفاق جالب دیگری افتاد. بر اساس طرح از پیش تنظیمشده یکی از اعضای شورا، هر عضو میتوانست همزمان به چهار نفر رأی دهد. شیوهای نامتعارف و رویهای غیرمعمول که شاید پازل طیفی خاص را کامل میکرد و آنها را به هدف میرساند.
درحالیکه اگر واقعاً چهار نفر نامزد تصدی سمت شهرداری بودند، معقول آن بود ابتدا رأیگیری میشد هر یک از اعضای شورا فقط میتوانست به یک نامزد رأی دهد. در صورتی که نامزدی موفق به کسب آرای لازم نمیشد، در مرحله دوم، از بین دو نفری که بیشترین رأی را اخذ کرده بودند رأیگیری به عمل میآمد و شهردار با یک سازوکار صحیح انتخاب میشد ، بنابراین میتوان گفت که روند اجرایی انتخاب شهردار، قانونی و عادی طی نشد.
آیا اعضای شورای، آییننامه اجرایی انتخاب شهردار را نخوانده بودند؟
اما آن چیزی که بیشتر عملکرد شورا را سؤالبرانگیز و غیرقانونی معرفی میکند، بیتوجهی اعضای شورا به شرایطی است که یک شهردار باید داشته باشد. در ماده 1 «آییننامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار» آمده است: «کسانی را میتوان به سمت شهردار انتخاب نمود که... حداقل 5 سال سابقه اجرایی در موقع انتخاب شدن داشته باشد». درحالیکه منتخب شورا فاقد هرگونه سابقه اجرایی، مدیریتی و حتی کار در سازمانها و ادارات دولتی است.
در همین ماده قانونی با صراحت تاکید شده است که برای شهرداری درجه 8 (در طبقهبندی شهرداریها رتبه شهرداری ایذه 8 است) «... کسی که خود را نامزد تصدی پست شهرداری میکند باید از حداقل تحصیلات کارشناسی (لیسانس) با گرایشهای مشخصشده توسط وزارت کشور برخوردار باشد» درحالیکه اولاً در باره مدرک تحصیلی جناب منتخب هیچگونه اطلاعرسانی نشده است و ثانیاً در باره مدرک ایشان شبهات فراوانی مطرح است که لازم شورای شهر توضیحات لازم را مستند در این خصوص ارائه نمایند.
جالب است در تبصره 2 همین ماده تاکید شده است: «کسانی که دارای تحصیلات فوقدیپلم و پنج سال سابقه اجرایی و حداقل چهار سال سابقه کار و تجربه در سمت شهردار در شهرداری درجه (1تا 6) و یا معاون شهردار در شهرداری درجه (7) به بالا یا مدیریت (مدیریت میانی به بالا) در وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها باشند نیز میتوانند تصدی شهرداریهای درجه (7) تا (10) را عهدهدار شوند.
در تبصره 9 نیز قید شده است که شهردار باید علاوه بر شرایط فوق به امور مالی و ذیحسابی با تشخیص وزارت کشور آشنا باشد.
به وضوح روشن است که منتخب شورا واجد شرایط لازم برای تصدی سمت شهردار نبوده است؛ اما به راستی آیا اعضای شورا، آییننامه اجرایی سازوکار انتخاب شهردار را نخوانده بودند و اگر خواندهاند چرا خلاف قانون عمل کردهاند؟
ایذه شهری با مشکلات فراوان
در پایان چند پرسش اساسی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر ایذه مطرح میشود؟
1- تجربه و عقل انسان را قانع میکند تا از نقاط ضعف و قوت شوراهای قبلی استفاده گردد. آیا شما نمیخواهید و قصد ندارید نقاط ضعف شوراهای قبلی را از خود دور ساخته و تجربیات مفید آنها را راهگشای خود قرار دهید؟
2- آیا در شهری که انبوهی از مشکلات در آن موج میزند و بزرگترین مشکل شهرداری آن خالی بودن خزانه شهرداری است، نباید اعضای شورای کسی را انتخاب نمایند که از تجربه و تخصص کافی در تخصیص منابع و مدیریت هزینه برخوردار باشد؟ منتخب شما با کدام مهارت و تجربه میخواهد هزینهها و درآمدهای شهرداری را مدیریت کند. راهبرد و شیوه او در تخصیص منابع کداماند؟
3- آیا این نقض قانون را باید به حساب فشارهای اشخاص بانفوذ و برخوردار از ثروت گذاشت؟ اگر چنین است آنانی که ثروتی اندوخته ندارند لیکن شایستگی، تخصص، تجربه و تحصیلات لازم را دارند، نزد اعضای محترم شورا که با شعارهای بسیار زیبا و مردمپسند رأی اعتماد مردم را جلب کردند، چه جایگاهی دارند. تکلیف بیپولها و بی پشتوانهها چه میشود؟
در پایان امیدواریم تمام تصمیماتی که از بطن جلسات مسئولین تراوش میکند صرفاً رضای حضرت حق و آسایش و رفاه مردم مد نظر باشد تا هرگونه جریانگرایی و برخوردهای گزینشی.
مرجع: ایذه پرس
البته در شهر ایذه علاوه بر همه حاشیههای معمول در شهرهای دیگر، حاشیههای خاص خود را نیز دارد. تجربه سه دوره شورا نشان میدهد شورایی موفق بوده است که کمتر وارد حاشیه شده است.
حاشیهسازی، اولین گام شورای شهر
انتخاب شهردار جز وظایف ذاتی اعضای شورا است. لیکن هر چه اعضای شورا عملکرد درستتر و دقیقتری در این رابطه داشته باشند، بیشتر میتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. اگرچه اعضای محترم شورا، اشخاصی شناختهشده و محترم هستند اما برای شفافسازی و آگاهی افکار عمومی با صراحت بیان فرمایند، چرا «با وجود دهها و شاید صدها جوان توانمند و تحصیلکرده با گرایشهای مرتبط با مدیریت شهری و برخوردار از تجربه موفق کار اجرایی» اعضای محترم شورای شهر در اولین انتخاب، خود را وارد حاشیههایی کرد که در شروع کار خوشایند نبود و شاید کارت زردی بود که با دست خود در کارنامه و سابقه خود به ثبت رساندند.
با این انتخاب این پرسش چالش آفرین را در هر کوی و برزن بر سر زبانها انداخت، «ملاک اعضای محترم شورای شهر در این انتخاب چه بود؟» پاسخ این پرسش بود که حاشیه ساز گردید و شورای چهارم را وارد حاشیهای کرد که در صورت تأیید شهردار از جانب مقامات و عدم موفقیت در اداره امور شهرداری، برای آنان بسیار گران تمام خواهد شد.
روند اجرایی انتخاب شهردار چگونه بود؟
از همان روزی که اعضای شورای شهر انتخاب شدند و حتی قبل از تایید انتخابات شورا، جسته و گریخته شنیده میشد که چه کسی قرار است سکان مدیریت شورا و چه کسی شهرداری ایذه را در دست گیرد، ابتدا باورش دشوار بود، با گذشت زمان این شایعه تقویت گردید به گونهای که این شائبه را به وجود آورد که انتخاب شهردار از قبل مهندسی و مدیریت شده است.
گمانهها حکایت از آن داشت که در لیست نامزدها، اسامی زیادی بوده است اما گویا از برخی اشخاص برنامهای خواسته نشده و با خوش وبش در جلساتی ساده، نام آنها که شاید برای تصدی سمت شهرداری مناسب بودند، از لیست خارج گردید. تا فقط نام چهار نفر در این لیست باقی بماند.
چند روز قبل از اینکه جلسه انتخاب شهردار برگزار شود روزنامهها و سایتهای استانی تیتر زدند که یکی از این چهار نفر که شرایطش برای تصدی پست شهرداری مناسبتر از بقیه بوده، موفق گردید رأی اعتماد شورای شهر دیگری را کسب نماید. گویا این شخص بعد از اینکه از عزم شورای شهر برای عدم انتخاب وی مأیوس گردید، روانه شهر دیگری شد تا در آنجا توان و تجربه خود را بکار گیرد.
با این اوضاع شورای شهر عملاً سه گزینه پیش روی داشت و شایعه مهندسی ... بیش از هر زمان دیگری قوت گرفت.
در روز رأیگیری اتفاق جالب دیگری افتاد. بر اساس طرح از پیش تنظیمشده یکی از اعضای شورا، هر عضو میتوانست همزمان به چهار نفر رأی دهد. شیوهای نامتعارف و رویهای غیرمعمول که شاید پازل طیفی خاص را کامل میکرد و آنها را به هدف میرساند.
درحالیکه اگر واقعاً چهار نفر نامزد تصدی سمت شهرداری بودند، معقول آن بود ابتدا رأیگیری میشد هر یک از اعضای شورا فقط میتوانست به یک نامزد رأی دهد. در صورتی که نامزدی موفق به کسب آرای لازم نمیشد، در مرحله دوم، از بین دو نفری که بیشترین رأی را اخذ کرده بودند رأیگیری به عمل میآمد و شهردار با یک سازوکار صحیح انتخاب میشد ، بنابراین میتوان گفت که روند اجرایی انتخاب شهردار، قانونی و عادی طی نشد.
آیا اعضای شورای، آییننامه اجرایی انتخاب شهردار را نخوانده بودند؟
اما آن چیزی که بیشتر عملکرد شورا را سؤالبرانگیز و غیرقانونی معرفی میکند، بیتوجهی اعضای شورا به شرایطی است که یک شهردار باید داشته باشد. در ماده 1 «آییننامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار» آمده است: «کسانی را میتوان به سمت شهردار انتخاب نمود که... حداقل 5 سال سابقه اجرایی در موقع انتخاب شدن داشته باشد». درحالیکه منتخب شورا فاقد هرگونه سابقه اجرایی، مدیریتی و حتی کار در سازمانها و ادارات دولتی است.
در همین ماده قانونی با صراحت تاکید شده است که برای شهرداری درجه 8 (در طبقهبندی شهرداریها رتبه شهرداری ایذه 8 است) «... کسی که خود را نامزد تصدی پست شهرداری میکند باید از حداقل تحصیلات کارشناسی (لیسانس) با گرایشهای مشخصشده توسط وزارت کشور برخوردار باشد» درحالیکه اولاً در باره مدرک تحصیلی جناب منتخب هیچگونه اطلاعرسانی نشده است و ثانیاً در باره مدرک ایشان شبهات فراوانی مطرح است که لازم شورای شهر توضیحات لازم را مستند در این خصوص ارائه نمایند.
جالب است در تبصره 2 همین ماده تاکید شده است: «کسانی که دارای تحصیلات فوقدیپلم و پنج سال سابقه اجرایی و حداقل چهار سال سابقه کار و تجربه در سمت شهردار در شهرداری درجه (1تا 6) و یا معاون شهردار در شهرداری درجه (7) به بالا یا مدیریت (مدیریت میانی به بالا) در وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها باشند نیز میتوانند تصدی شهرداریهای درجه (7) تا (10) را عهدهدار شوند.
در تبصره 9 نیز قید شده است که شهردار باید علاوه بر شرایط فوق به امور مالی و ذیحسابی با تشخیص وزارت کشور آشنا باشد.
به وضوح روشن است که منتخب شورا واجد شرایط لازم برای تصدی سمت شهردار نبوده است؛ اما به راستی آیا اعضای شورا، آییننامه اجرایی سازوکار انتخاب شهردار را نخوانده بودند و اگر خواندهاند چرا خلاف قانون عمل کردهاند؟
ایذه شهری با مشکلات فراوان
در پایان چند پرسش اساسی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر ایذه مطرح میشود؟
1- تجربه و عقل انسان را قانع میکند تا از نقاط ضعف و قوت شوراهای قبلی استفاده گردد. آیا شما نمیخواهید و قصد ندارید نقاط ضعف شوراهای قبلی را از خود دور ساخته و تجربیات مفید آنها را راهگشای خود قرار دهید؟
2- آیا در شهری که انبوهی از مشکلات در آن موج میزند و بزرگترین مشکل شهرداری آن خالی بودن خزانه شهرداری است، نباید اعضای شورای کسی را انتخاب نمایند که از تجربه و تخصص کافی در تخصیص منابع و مدیریت هزینه برخوردار باشد؟ منتخب شما با کدام مهارت و تجربه میخواهد هزینهها و درآمدهای شهرداری را مدیریت کند. راهبرد و شیوه او در تخصیص منابع کداماند؟
3- آیا این نقض قانون را باید به حساب فشارهای اشخاص بانفوذ و برخوردار از ثروت گذاشت؟ اگر چنین است آنانی که ثروتی اندوخته ندارند لیکن شایستگی، تخصص، تجربه و تحصیلات لازم را دارند، نزد اعضای محترم شورا که با شعارهای بسیار زیبا و مردمپسند رأی اعتماد مردم را جلب کردند، چه جایگاهی دارند. تکلیف بیپولها و بی پشتوانهها چه میشود؟
در پایان امیدواریم تمام تصمیماتی که از بطن جلسات مسئولین تراوش میکند صرفاً رضای حضرت حق و آسایش و رفاه مردم مد نظر باشد تا هرگونه جریانگرایی و برخوردهای گزینشی.
مرجع: ایذه پرس
بازدید:۴۰۴