کد خبر: ۵۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ 12 May 2021

اجرای ۳۱ پروژه بازآفرینی شهری با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد از اجرای ۳۱ پروژه بازآفرینی شهری با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان خبر داد.

به گزارش سازه نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،رضا یادگاری، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با بیان این که پروژه‌های بازآفرینی شهری استان شامل ۳۱ پروژه با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست، در مورد مهمترین پروژه‌های این استان گفت: آسفالت معابر محلات ناکارآمد شهری در شهرهای یزد از جمله مهریز، میبد و ابرکوه، ساماندهی فضای شهری مجموعه‌های ارزشمند تاریخی نظیر باغ پهلوان‌پور مهریز، ساماندهی محله تاریخی مهرپادین مهریز، ساماندهی و کفسازی و آرامسازی معابر محله تاریخی امام زاده احمد ابرکوه و تهیه مصالح و تجهیز و لوله گذاری شبکه آب میبد (شهیدیه ) از جمله پروژه‌های در دست اجرا به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: همچنین تهیه طرح بازآفرینی مجموعه دولت‌آباد یزد، ساماندهی بافت محله درب قلعه ابرکوه، اصلاح شبکه روشنایی بافت ناکارآمد مهریز، مشارکت در احداث فضای تفریحی و ورزشی محله هاشم آباد مروست و بهسازی و نوسازی محله قلعه مروست را می توان به موارد بالا افزود.

یادگاری در مورد پروژه‌های تعریف شده برای سال جاری نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: پروژه‌های تعریف شده برای سال جدید شامل تکمیل فازهای آتی و توسعه پروژه‌های بازآفرینی سال گذشته و پروژه‌های دیگری در راستای بهسازی و ارتقا کیفیت زیست ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری با اعتباری بالغ بر ۱۶۵ میلیارد ریال  است که می‌توان به ارائه خدمات آموزشی با هدف افزایش توانمندسازی ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری،کمک در احداث مخزن آب محله حسن‌آباد یزد، ساماندهی و آسفالت حاشیه راه آهن محله اسکان، ساماندهی معابر محله حاشیه‌نشین هادی‌آباد هرات و مشارکت در احداث فضای تفریحی و ورزشی محله مظفریه بافق اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد ادامه داد: علاوه بر این‌ها، بهسازی و بدنه‌سازی محله اطراف قلعه تاریخی ابرند آباد (شهر شاهدیه)، ساماندهی و مرمت بازار تاریخی خان شهر بافق و تهیه طرح بازآفرینی مجموعه دولت آباد یزد (فاز تفصیلی) از دیگر پروژه‌هایی است که در سال جاری اجرایی خواهد شد.

به گفته یادگاری، میزان بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر یزد ۷ هزار و ۳۰۹ هکتار است که شامل ۴ هزار و ۸۳۶  هکتار بافت فرسوده، هزار و ۴۳۳  هکتار بافت تاریخی مصوب و هزار و ۴۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی می‌شود.

وی درخصوص اقدام‌های مرتبط با سکونتگاه‌های غیررسمی استان یزد نیز تصریح کرد: این اقدام‌ها شامل شناسایی و ارزیابی وضعیت موجود سکونتگاه‌های غیررسمی، اقدام‌های عمرانی جهت بهبود وضعیت کالبدی و محیطی این محلات شامل آسفالت معابر، تعریف و اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی، اقدام‌های حقوقی و ملکی شامل تعیین تکلیف اسناد اراضی و ساختمان‌های مسکونی فاقد سند مالکیت و سایر اقدام‌های توانمندسازی ساکنان از طریق آموزش و اعطای تسهیلات حمایتی می‌شود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، به گفته یادگاری بیش از ۶۰ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری استان در سال گذشته و سال جاری در محلات سکونتگاه غیررسمی هزینه شده است.