کد خبر: ۵۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ 07 April 2024
یک زمین‌شناس:

زلزله «مشراگه» تحت تاثیر گسل‌های اهواز و مارون بود/ همه گسل‌های خوزستان فعالند

 دانشیار گروه زمین‌شناسی زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از نظر زلزله‌شناسی هر گسلی که در یک قرن گذشته منجر به زمین‌لرزه شده باشد، فعال است و بنابراین همه گسل‌های استان خوزستان فعال هستند و دلیل آن تنش‌های زاگرس است.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:دکتر بابک سامانی اظهار کرد: گاهی اوقات صحبت کردن درباره پدیده زلزله، بسیار سخت و پیچیده است. این پدیده طبیعی تحت تاثیر پارامترهای بسیار زیادی است و علم آن پیچیده و سخت است، بنابراین باید دانش مردم در زمینه زلزله افزایش یابد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌توانند در این خصوص موثر باشند. تا بتوان از ایجاد شایعات و بحث‌های غیرعلمی در جامعه جلوگیری کرد. بارها پیش آمده است که زلزله‌ای رخ می‌دهد و در جامعه شاهد پخش شایعاتی می‌شویم که زمین‌لرزه را به مسائلی از جمله آزمایش‌های هسته‌ای و یا عملیات خرابکارانه نسبت می‌دهند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: این در صورتی است که از نظر علمی، ارتعاشات لرزه‌ای و زلزله کاملا قابل اثبات است. بنابراین ضروری است که اطلاع‌رسانی شود تا بحث‌های غیرعلمی و بی‌اساس رواج پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه از نظر زلزله‌شناسی، هیچ نقطه صددرصد پایداری در زمین وجود ندارد و نمی‌توان گفت در نقطه‌ای از زمین، احتمال وقوع زلزله صفر است، افزود: در نقطه به نقطه کشور ایران احتمال وقوع زلزله وجود دارد و به واسطه جایگاه کشور ما در حوزه زمین‌شناسی، باید مدام انتظار وقوع زلزله باشیم و قطعا در آینده نیز شاهد وقوع زلزله خواهیم بود اما وظیفه ما این است که خود را در برابر این پدیده آماده کنیم. زلزله ۷ ریشتری در کشور ژاپن اتفاق می‌افتد اما هیچ تلفات انسانی ندارد در حالی که زمین‌لرزه ۶ ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ باعث کشته شدن ۴۰ هزار نفر شد. ما هنوز از نظر سازه‌ای آمادگی مقابله با زلزله را نداریم و سازه‌ها خوب نیستند و از سویی بافت قدیمی و تاریخی موجود در ایران نسبت به کشورهای دیگر دنیا بسیار بیشتر است.

سامانی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه ۴.۹ ریشتری در «مشراگه» از توابع شهرستان رامشیر در خوزستان در روز گذشته و چند زمین‌لرزه دیگر در پی آن، گفت: زلزله‌ای که رخ داد با توجه به شرایط زلزله‌شناسی منطقه زاگرس، کاملا طبیعی بوده است.

وی افزود: منطقه زاگرس از نظر تکتونیکی، پویا و فعال  و در ادامه کمربند آلپ‌هیمالیا (Alpidebelt) است و از سویی تحت فشار همگرایی صفحه عربستان است، بنابراین از نظر لرزه‌شناسی یک منطقه زنده است و هر سال یک سانتی‌متر به ارتفاع آن افزوده می‌شود بنابراین منطقه‌ای تحت تاثیر تنش است و احتمال وقوع زلزله در آن کاملا وجود دارد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دانشکده علوم زمین در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به بررسی گسل‌های استان خوزستان پرداخته شده و پتانسیل و شتاب هر گسل در ایجاد بزرگ‌ترین زلزله‌ها بررسی شده است.

وی بیان کرد: گسل مارون، گسل اهواز، گسل رامهرمز، گسل نفت سفید، گسل مسجدسلیمان و... از جمله گسل‌های استان خوزستان هستند. در خصوص زلزله‌های مشراگه ممکن است منطقه شرق و جنوب شرق اهواز و گسل مارون فعالیت‌هایی داشته‌اند.

سامانی گفت: از نظر زلزله‌شناسی هر گسلی که در یک قرن گذشته منجر به زمین‌لرزه شده باشد، فعال است و بنابراین همه گسل‌های استان خوزستان فعال هستند و دلیل آن تنش‌های زاگرس است.

برچسب ها: زلزله در مشراگه