کد خبر: ۵۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 01 June 2021
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

صدور 985 شناسنامه فنی و ملکی در تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از صدور ۹۸۵ شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها خبر داد و گفت:‌ هدف ارتقای کیفیت ساخت برای آرامش شهروندان است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم ،سید علیرضا میرجعفری درباره ضرورت صدور «شناسنامه فنی و ملکی» برای ساختمان‌ها، گفت: این حق شهروندان است که اطلاعات کاملی درباره موارد فنی و جزئیات اجرایی ملکی که خریداری می‌کنند، داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، اضافه کرد: گران‌بهاترین سرمایه هر فرد ساختمانی است که در آن سکونت دارد. چرا که هم ارزش مادی بسیار بالای دارد، هم از نظر معنوی حافظ و سرپناه عزیزترین دارایی‌های هر فرد یعنی جان خودش و خانواده‌اش محسوب می‌شود.

وی با بیان "از این رو انتظار شهروندان برای در اختیار داشتن جزئیات فنی و اجرایی ساختمان کاملاً به‌جا است" ادامه داد: صدور «شناسنامه‌های فنی و ملکی» در نظام‌ مهندسی ساختمان با همین هدف آغاز شد. برای آن‌که چه مصرف‌کنندگان فعلی چه خریداران آینده دقیقاً در جریان باشند چه ملکی با چه مصالح، تأسیسات و خصوصیات سازه‌ای خریداری می‌کنند.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان تهران با اشاره به الزامی شدن صدور شناسنامه فنی و ملکی برای املاک نوساز، تأکید کرد: از تیر سال گذشته صدور شناسنامه فنی برای همه ساختمان‌های با زیربنای بالای 1700 متر در تهران الزامی شد. به این ترتیب شناسنامه فنی و ملکی هم‌اکنون شرط اساسی برای صدور پایان‌کار در سازه‌هایی بالاتر از این متراژ است.

میرجعفری با تأکید بر عزم سازمان برای فرهنگ‌سازی استفاده از مجریان صاحب‌صلاحیت در فرایند ساخت، افزود: اگر قرار است انتظار کیفیت و تاب‌آوری ساختمان‌ها چه در سطح سرویس چه هنگام بروز حادثه را داشته باشیم، ضروری است که توسط مهندسان صاحب‌صلاحیت و متخصص اجرا ساخته شده باشند.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان تهران با اشاره به صدور بیش از 985 شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها تا امروز، تأکید کرد: اولویت سازمان فرهنگ‌سازی در راستای گسترش استفاده از شناسنامه فنی چه از جانب سازندگان چه از جانب مصرف‌کنندگان است. از ابتدای سال جای تا امروز نیز 58 عدد شناسنامه جدید صادر شده است.